Gå til innhold
Arkivverket

[#7619] Hvem er far til Johan Madsen, f. 1854 i Gaular?

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Johan Madssen fra Indre Holmedal, f. 1854, ble 12.6.1879 gift med Oline Olsdatter, f. 1857. Men hvem var hans far og mor? Der er 2 stk. døpt det året med samme navn. Den ene Johan er født 3.5.1854 og den andre 19.12. s.å.. Er der noen som sitter med Gaular bøkene og som kunne tenke seg å slå opp for meg på Horsevik og Steien? Takknemlig for all hjelp! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Birger -Johan Madsen Horsevik kan det ikke være. Han døde (trolig ugift) 1898 på Horsevik.Det er vel disse du skal ha: Johan Madsen f. 03. 05. 1854 på Steia, gift 12. 06. 1879 m. Oline Olsdatter Lien. 12 barn er innført i bygdeboken etter dem.Johans foreldre var tjenestedreng Mads Johansen og hustru Helene Hansdatter.Johan død 1920 på Skagen, - Olina 1941 på Skagen.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne. Jeg ser at du sier bygdeboka nevner 12 barn. Jeg har bare 9, hvor den yngste jeg har er Astrid. Har du navnene på de 3 andre? De er kanskje født etter 1900? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne Jeg har nå funnet følgende av barna til Johan Madsen Skagen og Oline Olsdatter Lien: Martine Gunhilde, F (1879-);Mads Hartvig, M (1881-); Oline Martine, F (1883-); Hans Nikolai, M (1886-);Hanna Kathrine, F (1887-); Inga Birgitte, F (1889-); Kristian Albert, M (1893-); Edvard Kristian, M (1895-); Ragnvald, M (1898-); Astrid, F (1900-); Hartvig, M (1904-). Men forstår jeg deg rett så er der altså enda en som ikke er med her? Jeg må kanskje på Biblioteket for å få innlånt Bygdebøkene. Kanskje er der litt mer å finne om familien. Takker hjertelig for din hjelp så langt! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen Birger, beklager at jeg ikke har svart deg tidligere i dag, men jeg kom nettopp hjem.Skagen, gardsnr. 74, bruk 2, Geila. Bruk 1 delt i to like deler i 1835.Johan og Olina satt med bruket 1880-1941. Sønnen Hartvig hadde bruket fra 1944 til 1979, da hans sønn Helge Hartvigssen tok over.Barn etter Johan og Olina:a. Martine Gunhild f. 1879, d. 1964.b. Mads Hartvig f. 1881. Gift med Helena Olsdatter, Tromsø.c. Olina Martine f. 1883, utfl. 1906 til Bergen,d. 1975 på Skagen.d. Hans Nikolai f. 1886, utfl. 1910 til Bergen. Gift med Katrina Håheim, Ulvik.e. Hanna Katrine f. 1887.f. Inga Birgitte f. 1889, utfl. 1913 til Bergen. Gift med Ivar Vik, Lindås.g. Hanna Katrine f. 1891, utfl. 1927 til Bergen, d. 1984 på Skagen.h. Kristian Albert f. 1893, utfl. 1912 til Bergen. Gift med Bergljot Leirvåg, Ringerike.i. Edvard Kristian f. 1895, vigd 1923 med Astrid Madsdatter Skagen, d. 1978.j. Ragnvald f. 1898, vigd 1927 med Tea Lovise Ludvigsdatter Skudal.k. Astrid Gurine f. 1900, d. 1979 på Skagen.l. Hartvig f. 1904, d.1983 på Skagen. Gift 1941 med Liv Madsdatter Johannessen f. 1910 på Skagen, d. 1981 på Skagen.Om du skulle ha flere spørsmål Birger, så må du bare komme med dem. Skal svare på det jeg er i stand til.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Et lite tips til deg, Birger, om du skulle være ukjent med det.Hos Fylkesarkivet S&Fj. finnes også en foto-database (billedarkiv) hvor du kan søke på bilder fra bl. a. gårdene i Gaular. Her kan du se på bilder fra Skagen, Skudal, Lunde, Hatlebrekke og andre gårder som er knyttet til folka du jobber med. Det gies også mulighet for utskrift, samt at du kan bestille kopier om du skulle finne noe interessant.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne. Hjertelig takk enda en gang! Nå har jeg alle 12 barna inne. Der var 2 stk med navnet Hana Katrina. Hun som var født i 1887 døde 10.12.1890. Et spørsmål: Er det Astrid Madsdatter Skagen som er død 1978 eller Edvard Kristian? Jeg ble litt usikker på det. Hjertelig takk også for tipset om bildearkivet. Jeg får se på det litt senere, men kommer nok til å benytte meg av det senere, hvis jeg finner noe som har direkte med denne slekta å gjøre. Det er jo min “nærmeste” slekt. Jeg takker også for tilbudet om å komme med flere spørsmål og takker for din store hjelpsomhet for en amatør som meg. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Birger - det kan virke noe forvirrende slik det ofte blir formulert i bygdebøkene, med slike "påhengte" dødsår etter ektefellens navn osv., men siden dødsåret ikke er opplyst like etter Edvard Kristians navn og fødselsår, så viser nok dødsåret 1978 tilbake til ham.For å være på den sikre side, så tok jeg og så på to lignende innførsler og sjekket disse opp mot døde i Bygstad, - og i begge tilfeller var det slik som jeg beskriver over.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Arne. Takk for oppklaringen. Ja, jeg er enig i at oppstillingen i bøkene kan virke forvirrende når ikke dødsåret kommer rett etter personen. Men det er kanskje slik det skal være. Stemte dødsåret og datoen til Hanna Katrina? Mvh. Birge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hanna Katrines dødsår finnes ikke innført i bygdeboken, men jeg ser at hun ikke er tatt med i ft. 1900, slik at hun trolig er død før den ble avholdt.Hvor har du funnet dato og dødsår, Birger?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg fant henne under gravlagde i Sogn og Fjordane, men riktignok som Anna Katrine, som sansynligvis bare er feilskriving. Fødselsår stemmer, bustad stemmer og det at hun ikke var med i FT 1900 gjorde meg sikker på at det var den samme. Men du kan se selv. Her er linken: Lenke Det hadde jo vært greit om Riksarkivaren kunne bekrefte eller avkrefte dette! mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Her har det nok funnet sted en feilinnførsel,ja, men det kan ikke være noen tvil om at det er Hanna du her har funnet. Fylkesarkivets base har også Anna Katrine. Dette kan vel også være årsaken til det manglende dødsår på henne i bygdeboken.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.