Gå til innhold
Arkivverket

[#7620] Carl Johan Jensen fra Næs på Romerike - mors navn

Gjest Liv B Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv B Christensen

Han er min tippoldefar og jeg har informasjon om at han skal være fra Næs på Romerike og født i 1851.Jeg har funnet ham i folketellingen i 1865 på Huken, far er i tilfelle Jens Johannesen født i 1818 i Nannestad. I 1865 er faren gift for andre? gang. Så hvem er Carl Johans mor? Er det noen som har tilgang til kirkebok som kan gi meg dataene derfra om fødselsdato og dåp?(Han og broren (Kristian født 1854) er nok artillerister i Kristiania i 1875. (Kilde Folketellingen).Liv B Christensen liv-birc@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Neegaard

Fortsatt etter familysearch finner jeg en Dorthe Maria Hansen døpt 21.4.1822 i Ullensaker, far Hans Olsen, mor Mari Larsdatter. Dette må sjekkes mot kirkebøker, familysearch er ikke alltid 100%. Carl Johan ble født i Næs, Akershus og døpt i Næs, Hedmark (eller omvendt).Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er broren Christian:Familysearch: Christian JENSEN Sex: M Event(s): Christening: 24 Sep 1854 Nes, Akershus, Norway Parents: Father: Jens JOHANNESEN Mother: Dorthe Marie HANSENHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei slektning ? Jeg har slått opp i kirkeboka for Nes Akershus, og der fant jeg Carl Johan Jensen født 8.3.1851, døpt 15.6.1851 i Nes kirke. Foreldrene var husmann på Oppåker, Jens Johannesen og hustru Dorthe Maria Hansdatter. Som faddere står Andrea Hansdatter Frogner-eie, Oline H. Ullershaug, Christian Frogner-eie, Christian H. Opager-eie, Christian J. Uenæs. (Oppåker, Frogner, Ullershov og Unes er gårder i samme område). I bygdeboka for Nes, bind 3 side 622, er Huken nevnt. Og der vil du finne hele familien. Foreldrene Jens og Dorte Marie ble viet i Nes kirke 23.10.1841, og var da henholdsvis 23 og 22 år. Jens hadde adresse Aurstad og Dorte Marie var på Oppåker-eie. (Det som er funnet på FamilySearch om en Dorte Marie født i Ullensaker kan en nok neppe stole på, for hun var oppgitt født i Nes både i folketellingen for 1865 og da hun døde 17.9.1892). Jens Johansen Opaker-eie døde 28.9.1896. Han er oppgitt født 1818, men hvor han var født er dessverre ikke oppgitt i 1896. En rask gjennomgang på aktuelle Dorte Marie blant konfirmanter, fant jeg 2 som kan passe. Den mest sannsynlige var Dorthea Maria født/døpt 7.8.1819 med adresse Oppåker-eie, foreldre: Hans Johanesen Opager-eie og Kirsti Nilsdatter. Disse har jeg ikke klart å finne i bygdeboka. Den andre var Dorthe Maria født/døpt 6.9.1819 på Skålerud, men i bygdeboka er hun oppført som gift med Ole Eriksen Vestre Greni, og derfor kan hun trolig utelukkes. Så kommer vi til det som står i innledningen og gjør at jeg er spesielt interessert i denne saken. Min oldemor fikk 30.6.1869 i Nes en datter Hilda Martine utenfor ekteskap med en Karl Jensen, oppgitt å være tjener på Hunstad (Hunstad er nabogård til Oppåker). Det fantes riktignok på den tida en Karl Jensen til i Nes som mulig far til barnet, men jeg har ikke funnet ut hvilken Karl som er den rette. Kanskje du vet noe om dette ? Det kunne vært interessant om det kunne finnes bevis for om vi kanskje er i slekt :-) Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Takk for mange gode ledetråder.Carl Johan var bryggearbeider da hans datter (min oldemor) ble født. Han har et barnebarn i live nå som har fortalt meg at han var en sterk kar. Han ble politimann, men han likte ikke slagsmål. Jeg har dessverre ikke noe bilde av ham.Hvis Pål er interessert i mer om ham (kona var fra (Kongs)vinger) kan han ta kontakt på liv-birc@online.no mvh Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Elisabeth Aarseth Langholm

Skulle alikevel ikke Dorte Maria Hansdatter Skålerud utelukkes er også jeg meget innteressert i kontaktDa min farmor er datter av Dortes tremenningEllers nevner jeg at jeg har mange aner fra Nes,Romerike Så det er bare å spørre Kanskje treffer man fler slekter der ute ... Mvh Elisabeth Aarseth Langholm bettan@online.no,bettan1@tescali.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Aarseth Langholm

Beklager feil i min nye emailadresse Det skal være bettan1@tiscali.no Mvh Elisabeth Aarseth Langholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.