Gå til innhold
Arkivverket

[#7627] må jeg gi opp allikevel ??

Gjest Bente Engelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Engelsen

Jeg trenger hjelp til å finne min oldefar Kristian(Christian) Nilsen f. ca 1878.Hvor han er født vet jeg ikke. Han var i Bergen i 1907, der han fikk en datter f. nov.1907. På hennes dåpsattest står det at han var gift, men ikke med barnets mor som var gift med en annen.Det står også at han var Handelsreisende og bosatt hos kjøpmann A.Moe i Trondheim, Han står etter det jeg har fått opplyst ikke oppført i adresselistene, heller ikke i firmaets lister over ansatte på den tiden. Det hadde vært så kjekt å få vite mer om Kristian Nilsen , hvis det er noen som vil hjelpe meg vil jeg bli veldig glad.Mvh Bente Engelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Bente,Jeg forstår fortvilelsen, men allikevel! Synes du dette var en informativ tittel som anspores andre til å hjelpe??Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei Rune og Sigbjørn. Kirkebøkene er sjekket av statsarkivet uten at de kan gi meg noen flere opplysninger. Det er heller ikke funnet noen farskapsak hos byarkivet. Mvh.Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Are Gustavsen. Hva var vitsen med dette da? Kanskje ikke alle har like lett for å legge frem sin sak, meg inkludert Mvh. Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å feste meg for mye med denne kommentaren til Are. For ca ett år siden hadde jeg et innlegg med tittel: må jeg gi opp? Der jeg etterlyste oppl. om denne pers. og mor til barnet,trodde den gang at jeg måtte gi opp. Jeg fikk da mye og god hjelp til komme videre ,men desverre ikke med denne Kristian Nilsen.Da jeg ikke har funnet flere oppl. om ham vil jeg prøve engang til her i forumet før jeg gir opp. Skulle sikkert henvist til tidligere innlegg eller tatt en annen tittel,men du verden man kan vel ikke være perfekt i alt heller da. :) Takk til deg Allis-Elin. Håper fremdeles noen vil hjelpe meg. Mvh. Bente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg har stor forståelse for Are Gustavsen innlegg, idet jeg leser det som et godt råd til enhver som har noe de vil spørre om hjelp til. Det er så mange innlegg i dette forumet at det kan være greit om man allerede av tittelen på et innlegg kan se om det kanskje dreier seg om noe man enten har interesse av for eget bruk eller som man kanskje vet litt om og derfor kan være til hjelp for den som spør. Og hvorfor skal man ikke ta alt i beste mening? Det meste kan misforstås, eventuelt oppfattes som negativt, om man først er opptatt av det. Min erfaring er at alle som deltar og bidrar her, gjør det ut fra en positiv interesse for dels å lære noe av andre, dels for å hjelpe andre.Med vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Hei.Har en oldefarhistorie som lignet litt på denne. Hadde hjelp av å vite hva oldefar var handelsreisende i.Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allis-Elin Rokkones

Hei Bente Jeg beklager at jeg blandet meg inn i din etter-lysning.Men jeg følte dette som litt urettferdig. Håper du får hjelp.Are Gustavsen. Jeg må få beklage min spontane reaksjon.Det jeg reagerte på var at det virket som en "refs" som ble leste av brukere over hele landet. Mvh Allis-Elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Allis-Elin og Bente:Misforstå meg rett; jeg håper at enhver etterlysning vil finne sitt rette publikum, men tenk aller helst over at det eksisterer en enorm dynamikk i dette forum, og derfor er det på sin plass å minne om at det kan være mye å hente å å treffe folk med "gode" titler."Refs" ??? Nei, alle mennesker har behov for korrektiver, og jeg kaster gladelig glass i stenhus eller omvendt, så lenge jeg får reaksjoner! ; )Lykke til med etterlysningen!med elskverdig hilsen Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei! Jeg kan ikke hjelpe så mye når det gjelder de du leter etter, men jeg ser at det er 19 personer som heter Christian/Kristian Nilsen/Nilssen på RHD sine sider. Er du helt sikker på at han ble født 1878? Og hvor har du evt. dette ifra.Vil bare si, stå på! ..og ikke gi opp. - Mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Av de 23 (Ch)Kr(e)istian Ni(e)ls(s)en jeg fant i 1900-tellinga født mellom 1870 og 1885, mener jeg følgende tre er mest aktuelle: Kristian Nilssen fra Hjulstadplads i Inderøy, f. 1878. Han er i utenriksfart Kristian Ludvig Nilssen, løkkeveien 106, Stavanger, gymnasiast, f. 1878 Kristian nilssen, Haugen, Oddernes, mekaniker/fyrbøter, f. 1879. De to øverste virker mer sannsynlig som handelsreisende enn tredjemann. Resten av de 23 er bønder og fiskere, og jeg har gått ut i fra at de var mer stedbundne. Det kan jeg jo ta feil i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei May, takk for responsen. Det er visst nok av personer å ta av ja, har leitet og fundert, men om årstall skulle stemme noenlunde så er det det å koble pers. sammen med min bestemor.Årstallet 1878 kommer fra kirkebok for klokkeren i sandvikskirken, og har vel fått det bekreftet fra statsarkivet, men det er jo alltid muligheter for skrivefeil el. lesefeil pga utydelig skrift. Håper forsatt på hjelp og gode råd til å finne denne Kristian Nilsen som er far til min bestemor.Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Av de 23 (Ch)Kr(e)istian Ni(e)ls(s)en jeg fant i 1900-tellinga født mellom 1870 og 1885, mener jeg følgende tre er mest aktuelle: Kristian Nilssen fra Hjulstadplads i Inderøy, f. 1878. Han er i utenriksfart Kristian Ludvig Nilssen, løkkeveien 106, Stavanger, gymnasiast, f. 1878 Kristian nilssen, Haugen, Oddernes, mekaniker/fyrbøter, f. 1879. De to øverste virker mer sannsynlig som handelsreisende enn tredjemann. Resten av de 23 er bønder og fiskere, og jeg har gått ut i fra at de var mer stedbundne. Det kan jeg jo ta feil i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Da jeg søkte på nytt dukket det opp ca. 240 (Ch)Kri(e)sti(j)an, så det må ha skjedd noe under det første søket. Hittil har jeg ikke klart å finne noen jeg tror er mer aktuelle blant dem dog, et par handelsbetjenter har dukket opp, men de var født langt ut på 1880-tallet begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Bente -Det finnes en Christian Nilsen, handelsreisende, f. 1848 i Danmark, gift i Johanneskirken i Bergen den 17. sept. 1905 med Ingeborg Johannesdatter Hausberg f.i Haus. Hun var født i 1874, slik at det kan være en mulighet for at hans fødselsår er feilinnført, og skal være 1878. Eller har han funnet seg en ung kone?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Hei Per Helge, Det kan gjerne være verdt å se nærmere på noen av disse personene, takk for at du stiller opp og hjelper meg. A.Solås: Takk til deg også for din hjelp,denne personen fant jeg også i dag og ringte statsarkivet i Bg. der hadde de ikke særlig tro på at årstallet skulle være nesten 30 år feil.Men kanskje ?? Fant også en kramkar under døde i Bg.i 1911 som muligens burde sjekkes opp. Er det noen som har tilgang på kirkebøker, mikrofilmer som kunne sjekket det for meg?? Mvh. Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Det var nesten litt synd, dette, Bjørn og Bente !Hadde stor tro på denne mulige feilinnførselen her, siden en aldersforskjell på hele 26 år må vel sies å være uvanlig så sent som 1905. Hadde det vært på landsbygda tidlig på 1800-tallet så hadde jeg ikke reagert. Også innførsel/avlesning av 4-tall og 7-tall kan lett forveksles. Men siden du Bjørn har funnet samme årstall ved barnets dåp i 1906, så må det vel være rett - om ikke barnet også er døpt i samme kirke, og presten har tatt årstallet fra vielses-innførselen. Men det er vel for mye å håpe på.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Engelsen

Ja ja Det var nå et lite håp selv om det sluknet fort, men da er det jo en person mindre i listene over mulige fedre :) får jo bare satse på at jeg ender opp med en sikker person til slutt. under døde i Bg. finner jeg en Kristian Nilsen (Charles),kramkar,gift,f.1871 Danmark,bosatt i Bergen, d.1910.Lp.nr 28591. Er det noen som muligens finner ham i noen andre lister?? Mvh Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Østby

Dette er hva jeg fant på etternavnet til sistnevnte Kristian i Borgerbrev i Bergen 1866-1916: 1331 Christian Nilsen Charles Sjelland, Handel Ops. 9/2-04 Januar 12 1878 og 4760 Ingeborg Nilsen Charles Haus Handel Ops. 30/1-09 Desember 12 1907.Dette ser igjen ut som det paret som Arne Solås fant, så jeg får det ikke til å stemme med at han er født i 1871 (eller 1878) Christian Nilsen 2/handelsreisende Alleslev Danmark født 1848 gift med Ingeborg Johannesdtr. Hausberg Haus født 1874, vigsel Sep 17 1905 JK.Mvh Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiHvis jeg har forstått dette riktig, så har Christian Nilsen f. 1848, Danmark, giftet seg med en lang yngre kone og fått barn med henne. Da kan han vel også ha fått barn med din oldemor ? Kan det ikke være oppgitt feil alder på ham da han fikk en datter i nov. 1907, slik at dette kan være riktig mann likevel. Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei -Dette var ikke så helt enkelt å bli klok på. Man skulle jo ut ifra navnet tro at det var den Christian Nilsen Charles - f. 1848, gift 1905 - som døde i 1910, og det var det vel kanskje også.Men det jeg stusser ved, er jo først og fremst fødselsåret 1871, innført ved hans død. Dette kan jo selvsagt også være feil, men en annen merkverdighet er, at den som døde i 71 også er innført med fødested "Ousted", mens brudgommen i 1905 har som fødested "Alleslev".Ousted sogn finner jeg på Jylland, mens Alle®slev sogn er på Sjælland. Sjælland står det også på den som fikk borgerskap i 1878.Er vi blitt "offere" for flere feilinnførsler, eller kan det være tale om to personer med samme (uvanlige) navn? Tvilsomt.Dette var nå helst ment som en betenkning fra meg, men det skulle ha vært interessant å tatt en kikk på dødsmelding/skifte etter kramkarlen som døde i 1910.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.