Gå til innhold
Arkivverket

[#7628] Etterkommere av Adrian Falkener

Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Jeg har sett at Joen Stephansen Kiil f. ca. 1637, d. 1689, bosatt Trondheim, skal nedstamme fra Trondheims borgermester Adrian Falkener. Kjenner noen til dette eventuelle slektskapet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Trond !Har du prøvd adressen : http://www.google.comSkriv da inn i søkerfeltet : etterslekt adrian richertsen falkenerGå så inn på Simon Ellefsen - Min norske arv .Der finner du mye av etterslekten til Adrian Falkener . Jeg holder selv på å lete på samme slekt ( Falch ) .Håper dette kunne hjelpe deg !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Jeg har vært inne på siden til Simon Ellefsen flere ganger, og funnet mye interessant. Når det gjelder Adrian Falkener, er det bare etterslekt til to av barna hans (Anna og Peter) oppført. Jeg finner ingen forbindelse til slekten Kiil der. Adrian Falkener hadde minst 4 barn til. Det er kanskje der en eventuell forbindelse ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Håper dette er til hjelp , fant disse : Anna f 1525 , Peder f 1523 , Jens f 1527 , Cornelius f 1531 , Michel f 1533 , Richert f 1529 , ukjent f 1540 . Dette er barn av Adrian og Margrethe ! Håper dette er de rette !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Har lett litt i denne slekten selv og er interessert i etterkommere etter Richert. Prest på Ølandet, utdannet i Rostoch. Noen som vet noe mer? Greta SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg veit ikkje kven som har arbeidd mest seriøst med slekta Falk, men Arnt O. Åsvang i Vevelstad gav ut ei serie hefte "Slekten Falch" i tida frå 1979 og utover. Hefte I har ISBN 82-90310-01-3.Han skriv om Adrian Falkener: "Det er sannsynlig at han først var gift med enke Corneliusdatter, og etter at han ble enkemann, giftet seg med Margrethe Pedersdatter, som døde 1597. I sine ekteskap skulle han visstnok ha hatt 7 barn. To av sønnene hans døde i Bergen under pesten i november 1567. En av disse sønnene mener man hette Jens. De andre registrerte barna er:Anna Adriansdatter, -- død 8/7-1595 Richert A. - f. ca. 1542, død etter 1597. -- Cornelius A. -- På en tur til Bergen 20/2-1572 torturert til døden. -- Michel A. -- Peter A. f. ca. 1538 og død 1569.--"Som kjelde for denne innleiinga er nemnt GJ Høibo "Slekten Falkener - Falch- Falck" og Eriksen: Petter Dass' samlede skrifter b. I.Hefta til Åsvang tar for seg Peter Adriansen Falkener som vart gift i Trondheim og følger eterslekta hans, i nokre greiner heilt til våre dagar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Adrian Rockertsen/Richertsen Falkener hadde visstnok ein bror : Herman Rikerson Falkner (født kring 1500 ?). Herman er nevnt i Bømlo bygdebok, står at han var falkefanger i Siggjo, Bømlo og betalte avgift av det til slottet i Bergen. Han betalte ca.16 rdl i avgift i 1521.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Anne Lise,Takk for opplysning om andre sider, var mye nytt for meg der. Stammer selv etter Michael Adriansen Falkner som bodde i Bergen, der etterkommere flyttet til Skånevik og videre rundt omkring. Er interessant slekt, siden det jo er en god del bilder (portretter) å finne av personer i slekta også.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bare hyggelig å kunne være til hjelpo, og selv er jeg etterkommer av Peder Adriansen, datteren Margrethe Pedersdatter og dennes sønn Adrian Jacobsen Falch født i Romsdal ca 1597 som var bruker på Neppelberg i daværende Nesna prestegjeld på Helgeland(bror av fogden Peter Jacobsen Falch). Prøver igjen på å legge ut lenke, og håper det virker denne gangen etter at jeg flyttet debatten opp igjen:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Anne Lise,Det med at Bertha Melchersdatter/ell Melchiorsdtr. var gift med Adrian er bra, for da er hun mor til Michael og Peter, og da vet vi litt mer hvor navnet Melchior inn i slekta fra.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg må nok korrigere meg selv når det gjelder innlegg 12 i debatten som Anne Lise henviser til:Absalon Pedersøns dagbok: 1563, desember, 27, Døde Berta her Melkers dotter om huilken før er sagd, som var BORGEMESTEREN ved naffn Adrian hustrw vdj Vorfroe oc S: Mortens kircke. 29. Vart hun begraffuen i S: Mortens kircke.Det er tydelig at dagboken nå er korrigert, det står ikke lenger borgemester men ORGEMESTER, og det blir noe helt annet. Nemlig organist:Absalon Pederssøn Beyer, Oration om Mester Geble, del II, s.56 (skrevet etter biskop i Bergen Geble Pederssøns død 9/3-1557): Ja S.M. Giæble formanede oc de Tydske Prædicantere, at de flitteligen vilde prædicte Catechismum, Hvilket Her Johan til Vor Frue: H. Christopher Mitius til S. Morten oc H. MELCHIOR til S. Halvard flitteligen gjorde.1558. 3 Octobris ... 1559 Pridie Martinj var her MELCHIOR til S: Marten sat aff sit embede di de fem embede bleue forstyrt och han drog i Tyskland.1563, 31 Augustus: 31. Den tid de fem tyske embeder vore wed macht her vdi Bergen skomagere, skinnere, bagere, gulsmeder, Bardskerer, da hafde de først en kircke standendis der som nu er Per Jonsons klerkis Jon Tomesons Raadmands søns kolhage oc der omkring, ved naffn S: Michels kircke, muren synes ennu i jorden, den kircke bleff affbrut, saa var dem vnt aff Bysperne S: Haluars kirke den brugte de i mange aar, paa huilken de hafde Bysp Aslag Boltz friheder oc andres, de kallede prester aff Tysland at vere deris sielesørger i same [66] kirke. I dett aar mand screff 1549 bleff hid kalled en prestmand ved naffn MELCHER PELGRIM huilken som motte rømme aff Soltuedel den stad i lante marken, hørendis til Chyrfyrsten aff Brandenborg i det hand hafde forkrenkit sin egen pige, oc var her sielesørger i nogle aar, Men siden att Erlig oc velbyrdig mand Christofer Walkendorp forminskede deris priuileger som de hafde til denne dag brugit roligen, i det att de baade hafde dennom forkrenckit, oc siden vilde icke suere kongelige Maiestatt koningen Christian den tridie til Norrige oc Danmarck, mend forne Christofer nedbrød deris stræder, hus haffuer och bolige, saa at de embismend som tilforen laage vdi skørleffnit oc raadde dennom selffue motte giffte sig oc suere kongen huldskab och troskab, da drog forne her MELCHER til Tysland och kom til Greffuen aff Emden, Saa var her en ORGANIST til Vor Fröe oc S: Morten, hand drog til Tysland der som her MELCHER var fick der hans dotter, giorde Bryllup oc kom hid med henne, oc der hun var kommen hid fødde hun barn huilked som hasteligen dødde endog at det syntes at vere vel til passe paa denne forscreffne dag. oc ligger hun nu sielff saare syg vnder guds veldige handt huad hand vil med henne, giøre. [68]1563, desember, 27. Døde BERTA her MELKERS dotter om huilken før er sagd som var ORGEMESTEREN ved naffn ADRIAN hustrw vdj Vorfröe oc S: Mortens kircke. 29. Vart hun begraffuen i S: Mortens kircke.Jeg kom altså likevel ikke med noen stor genealogisk nyhet, så nå må vi nok forandre slektstavlene våre igjen.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Anita (13)Hadde ikke skrevet det opp enda likevel, så det gjør ikke så mye, er bra med avklaring at det ikke var rett person også, så kan det bli sett etter ny kandidat som det kan være. Men hvem er da mor til Michael ? Får skrive Corneliusdtr. med blyant i slektspermen, så kan jeg heller forandre om nye funn blir gjort. God søndag videre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Wiese Holm

Svein Tislevoll, jeg ble svært interessert da jeg så du nedstammer fra Michel Adriansen. Selv har jeg en hypotese om det samme, men jeg mangler et ledd, nemlig en sønn av Michel som må hete Ole/Oluf. Kan du opplyse om hvilke avkom som er kjent etter Michel Adriansen? Kanskje jeg får tettet et hull. Mvh Anne W. Holm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Anne Wiese Holm,Er borti samme linja jeg også og mangler nett samme ledd (Ole Michaelsen ?), det neste leddet er Mikal (Michel) Falk som var sogneprest i Eivindvik i Gulen i Sogn, neste deretter er Ole Mikkelson Falk, bruker i Sætevika i Hyllestad kommune 1645 - 89 (født før 1625, og hans datter igjen Synnøve Olsdtr (Falk) ca.1652 - 1753. Men jeg har også en ganske sikker linje, det er linja etter Margrethe Michaelsdtr. Falck (1583 - e.1657), gift med Anders Jonsen Nørlyng (1559 - 1639), dem hadde sønnen Elias Andersen ca.1615 - 1690), g.m. Elisabeth Lauritsdtr. Galtung (ca.1620- 1693), så går linja videre via en prest i Suldal og Olrich slekta i Austevoll. Men mangler som sagt han Ole Michaelsen Falck ? jeg også. Men ser at mange tror at det er samme slekta, så har skrevet opp begge linjene.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.