Gå til innhold
Arkivverket

[#7646] Oppsl. i Paulus menigh., Kristiania (Oslo)

Gjest Robert Chr. H. Skogly
 Del

Recommended Posts

Har noen tilgang til kirkebøker fra Paulus menighet i Kristiania? Jan Ludvig Jansen og fruen Nikoline fikk 7 barn, og var i 1900 bosatt i Karlstadgt. 14. Eldstejenta var f. i 1892, mens Nikoline selv var f. i 1877, og dermed bare 15 år da hun ble mor første gang... Faren var ikke stort eldre: han ble f. 2.11.1875 i Øyestad i Aust-Agder. Er det mulig å finne disse gift ca. 1892 i Paulus menighet (som de sognet til i 1900)? De fikk forøvrig Märtha (f. 1895), Anton Eugen (f. 12.12.1897) og Viktor (f. 3.2.1900) innen ft. 1900. Senere kom Bertha og Karsten til. Har litt vanskelig med å komme fra i arkivenes åpningstider, og 'belønner' gjerne opplysninger. Mvh. R.C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Er du helt sikker på at de ble gift i den menigheten, enn si i Kra. i det hele tatt? Jeg ville først ha sjekket Adressebok for Oslo (Kra.) før jeg hadde lett i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, temmelig sikker - på at de ihvertfall fødte sine barn der. Har forøvrig sjekket adressebøker for flere år, og de bodde riktignok på forskjellige adresser (etter 1900), men alle sognet til denne menigheten (inntil de senere flyttet til Høybråten). R.C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har tatt en rask titt på viede i Paulus 1889-93 og så vidt jeg kan se var de ikke viet der da, men de kan har giftet seg tidligere, evt. kan jeg ha oversett dem. Eller de er gift et annet sted.En gjennomgang av døpte for 1892 ga heller intet resultat, så også et stykke inn i 1893, for det kunne gå noen måneder fra fødsel til dåp på den tid.Men ta dette for hva det er verdt - kan som sagt ha oversett dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Karlstadgata er litt rar, bare nr. 14 som tilhørte Paulus, nr. 4, 6, 10, 11 og 13 tilhørte Petrus. Liten søt gate det tenker jeg :) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for tilbakemeldinger! Det stemmer som Laila skriver; bare nr. 14 i gaten lå i denne menigheten (1899). Fam. bodde også i Markveien, også i samme menighet. Underlig... Nei, en får nok skaffe seg ALLE kirkebøkene for Aker og Kristiania, så en slipper disse krumspringene. Takk igjen! R.C. (rc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Jeg gir meg ikke helt med denne ennå, - over et halvt år etter. Før jeg går løs på ministerialbøkene for perioden, vil jeg bekrefte: sønnen Viktor ble f. 20. mars 1900 (iflg. ft. 1900) (alt. 3.2. el. 2.3.), og jeg formoder fam. bodde samme sted noen måneder senere - i Karlstadgt. 14 (Paulus menighet). Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette, så vil jeg i tilfelle begynne å lete et annet sted? (Spørsmålet er vel om det ikke kom med i Petrus likevel, selv om nr. 14 hørte til Paulus). Fam. bodde forøvrig senere i Markveien 11 i mange år. Mvh. RC (rc@heimr.net)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket om det i de kommunale tellingene fra 1890 eller deromkring kan stå noe om hvor de bodde før 1900. Kan det være at de 2 som bor sammen med dem i 1900 er hans mor og bror, og at Jan L. har bodd mesteparten av sitt liv i Kristiania. Det var bare noen forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.