Gå til innhold
Arkivverket

[#7649] Holch/Brodtkorp - Sophie Olufsdatter Holch f. ca.

Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Heivia diverse opplysninger (delvis her på nettet) finner jeg at Sophie Olufsdatter Holch (f. 1636 i København?) er gift med Boye Jensen (f. 1630 i København) og er mor til Christian Tobiasen Brodtkorp (f. 1653 på Bragernes og sønn av stamfar til Brodtkorp i Norge).Men hvem er Sophies far?Jeg har sett på sidene til Simon Ellefsen http://www.nose.dk/Norge/packeholk.html og finner der Oluf Iversen Holch som må være født ca. 1600 (første barn og foreldrene gift i 1596). Han er gift med Ellen Christoffersdatter Stockmann og det er oppgitt at de har to barn: Iver Olufsen Holch og Margrethe Holch. Men kan de ha hatt (minst) ett til, og kan dette være Sophie Olufsdatter Holch?Takknemlig for enhver kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

OBS: Glemte å si at FamilySearch opplyser at hun heter Sophie _Jensen_ Holch og er datter av Jens Jensen i København. Dette stemmer som sagt ikke med andre kilder (der referansen min har fallt ut på grunn av en feil i WinFamily). OG: hvor kommer da Holch-navnet fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Ifølge Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr 5 og Norsk Slektskalender er Tobias Christiansen Brodtkorb (1685-1763) sønn av Margrethe Boyesdatter Holck og gullsmed Christian Brodtkorb (1653-1701). Margrethe er datter av kapellan i Fredrikstad Boye Jensen og Sophie Olufsdatter (von) Holck. Sophie døde 1692 og er datter av borger i Fredrikstad Oluf Holck, død 1632, og NN Cornelisdatter. Den siste er visstnok datter av borgermester, trelasthandler og skipsreder i Fredrikstad, Cornelis Tidemandsen, død 1629, og Anne NN (1610-1645)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Hei og TakkDet eksluderer vel det jeg trodde var et blindspor på FamilySearch (flere av dem). Samtidig "brytes" også den mulige forbindelse jeg antok med Holch i Tønsberg? Har vel stadig en mistanke om slektskap her - særlig med tanke på navnebruken (Oluf). Noen som vet noe om en slik forbindelse?Videre til Sølvi: Har du fødselsåret for Sophie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Jeg anbefaler følgende artikkel av Niels Christian Hjorth som sto i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind XXXI, s. 147-193:"Borgermester Cornelius Timansen, Jens Corneliussen og Oluf Holck".Det er en meget grundig studie av denne slektskretsen som også drøfter en mulig tilknytning til Holch-slekten fra Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.