Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#7649] Holch/Brodtkorp - Sophie Olufsdatter Holch f. ca.

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Heivia diverse opplysninger (delvis her på nettet) finner jeg at Sophie Olufsdatter Holch (f. 1636 i København?) er gift med Boye Jensen (f. 1630 i København) og er mor til Christian Tobiasen Brodtkorp (f. 1653 på Bragernes og sønn av stamfar til Brodtkorp i Norge).Men hvem er Sophies far?Jeg har sett på sidene til Simon Ellefsen http://www.nose.dk/Norge/packeholk.html og finner der Oluf Iversen Holch som må være født ca. 1600 (første barn og foreldrene gift i 1596). Han er gift med Ellen Christoffersdatter Stockmann og det er oppgitt at de har to barn: Iver Olufsen Holch og Margrethe Holch. Men kan de ha hatt (minst) ett til, og kan dette være Sophie Olufsdatter Holch?Takknemlig for enhver kommentar.

Gjest Lars Jørgensen

OBS: Glemte å si at FamilySearch opplyser at hun heter Sophie _Jensen_ Holch og er datter av Jens Jensen i København. Dette stemmer som sagt ikke med andre kilder (der referansen min har fallt ut på grunn av en feil i WinFamily). OG: hvor kommer da Holch-navnet fra?

Gjest Sølvi Arntzen

Ifølge Norsk Slektshistorisk Tidsskrift nr 5 og Norsk Slektskalender er Tobias Christiansen Brodtkorb (1685-1763) sønn av Margrethe Boyesdatter Holck og gullsmed Christian Brodtkorb (1653-1701). Margrethe er datter av kapellan i Fredrikstad Boye Jensen og Sophie Olufsdatter (von) Holck. Sophie døde 1692 og er datter av borger i Fredrikstad Oluf Holck, død 1632, og NN Cornelisdatter. Den siste er visstnok datter av borgermester, trelasthandler og skipsreder i Fredrikstad, Cornelis Tidemandsen, død 1629, og Anne NN (1610-1645)

Gjest Lars Jørgensen

Hei og TakkDet eksluderer vel det jeg trodde var et blindspor på FamilySearch (flere av dem). Samtidig "brytes" også den mulige forbindelse jeg antok med Holch i Tønsberg? Har vel stadig en mistanke om slektskap her - særlig med tanke på navnebruken (Oluf). Noen som vet noe om en slik forbindelse?Videre til Sølvi: Har du fødselsåret for Sophie?

Gjest Torkel Fagerli

Jeg anbefaler følgende artikkel av Niels Christian Hjorth som sto i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift, bind XXXI, s. 147-193:"Borgermester Cornelius Timansen, Jens Corneliussen og Oluf Holck".Det er en meget grundig studie av denne slektskretsen som også drøfter en mulig tilknytning til Holch-slekten fra Tønsberg.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.