Gå til innhold
Arkivverket

[#7650] Oppslag i kirkebøker for Lier


Gjest Lars Løkkebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Løkkebø

HeiEr det noen som har mulighet til å gjøre oppslag i kirkebøker for Lier? Jeg er på jakt etter en Hans Andersen, født ca. 1782. I kirkeboka for Røyken har jeg funnet følgende og det er denne Hans som er min forfar:Viede: 1822 No. 14. Enkemand Hans Andersen Heileberg 40 aar og Johanne Johannesdatter Heileberg Tienestepige, 28 aar. Forlovere: Anders Olsen (Suheld) og Niels Jonsen Ausager. Vielsedato: 4 Decbr. i kirken.I folketellingen for 1801 er det ingen i Røyken som passer med alder. I Lier er det noen som kan være en mulighet.På gården Enger vestre i Sylling er det i 1801 Hans Anderssen, 21 år, ugift, sønn av husmann Anders Andersen.På gården Renskau søndre er det Hans Anderssen, 20 år, ugift, sannsynligvis tjener.På gården Lahell er det i 1801-tellingen en Anders Olsen. Dette kan kanskje være han som opptrer som forlover for Hans Andersen i 1822, selv om det der står Suheld.Håper noen kan hjelpe.Lars Løkkebø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Lars!Hans og Johanne som ovenfor nevnt, er mine ”sviger-3 x tipp-oldeforeldre”. Men, jeg vet foreløpig ikke så mye om Hans, annet enn at jeg hadde fått oppgitt f. år 1781 så langt. Heileberg som det skrives i FT1801, eller Hec(k)leberg, som jeg også har sett, er vel Hekleberg nå. Ellers er det fristende å tolke ”Suheld” som ”Laheld”, slik Lahell ble skrevet før. Nils Jonsen tror jeg skal være Nils Jonsen Aasager. Dette er jo Hans’ 2. ekteskap, jeg vet ikke hvem som inngikk i det første. Dåpsopplysninger om Johanne: F. dato ikke oppgitt, døpt 29.09.1793 i Røyken. Foreldre Johannes Helmrichsen og Rønnou Amunsd Hecleberg. Intr. dato 20.10.1793. Faddere: Marthe Maria Nielsd Bølstad, Gundbior Amunsd Hecleberg, Amund Andersen Hecleberg, Jens Jørgensen Bølstad og Gullich Jensen Bølstad.Jeg har fått en del opplysninger om etterkommere av Hans og Johanne fra Odd Arne Svendsrud i Slemmestad.Jeg fortsetter å lete etter Hans Andersen, bl. a. i Lier, men har foreløpig ikke noe mer konkret.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiDa er nok jeg og din kone i familie. Jeg er etterkommer av Hans sin datter Christine. Hun er min tippoldemor. Jeg har ingen informasjon om forfedrene til Rønnaug men har fått noe info om Johannes.Ta gjerne kontakt med meg på: llokkebo@telemarksnett.noLars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Lars Løkkebø

Prøver å løfte denne jeg for å se om Bjørn Skogli fortsatt er i aktivitet her inne. I så fall lurer jeg på om det er noe nytt om Hans Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Lars!Ja, jeg er innom av og til, men så sjelden at det var en kamerat som måtte tipse meg om denne 'etterlysningen'. Har sendt deg en mail på ovenstående adresse, for å se om den fortsatt virker. Kan muligens ha noe å bidra med...Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

I kirkebok for Lier for perioden 1777 – 94 finner jeg følgende alternativer: Den 21.04.1789 blir tvillingene Hans og Marte døpt i Frogner kirke. De er født 15.04. så. Foreldrene er Anders Jonsen og Kari Christophersdatter Sørumbakken. Anders er nevnt i Lierbøkene bind 3/56 på plassen Sørumbekken. (Anders og Kari har også barnet Mari f 16.12.1778. Kari begraves i Lier i sept. 1785 34 år gammel. Hvis denne Anders er riktig person, kan det se ut som han 2 barn utenfor ekteskap med 2 forskjellige kvinner etter Kari’s død.) Den 16.2.1783 blir det døpt en Hans i Sylling kirke. Han er sønn av Anders Hansen Eeg og Martha Stensd. Iflg Lierbøkene bind 4/351-2 så dør denne Hans ung så han er i så fall utelukket, men jeg har ikke funnet et dødsfall i Lier som passer.mvh Tore Jørgen Løwe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei og takk for tipset Tore. Men tror du det er så stort sprik som syv år. Presten oppgir i 1822 at Hans er 40 år. Synes spriket blir for stort, selv om jeg har sett prester gjort større feil enn dette også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Hei, Dessverre er det en liten trykkleif i mitt forrige innlegg, Hans er født 1780 ikke 1789.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Takk skal du ha Tore. Denne kan absolutt være en kandidat. Men så var det å finne ut om han havnet i Røyken da.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.