Gå til innhold
Arkivverket

[#7658] fortsettelse om Anne (Maria) Peders fra Lesja


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Tidligere innlegg no 5375Prøver å sammenfatte noe av Informasjonen jeg har fått ved hjelp av dere..1.Anne (Maria) Pedersdtr var en "omgaaende pige" fra Lesja prestegjeld. Som hadde tjent i Valdres. Hvor hun var blitt gravid. Hun havner siden nede ved Solum ved Skien, Telemark, hvor hun føder sønnen Petter i 1844. Hun oppgir som barnets far en husmandsønn Ungkarl Carl Johansen fra Wos p.g, som hun hadde tjent med i Valdres. Anne M Pedersdtr er i Kirkeboken 1844 oppgitt kommet fra Brændebakken u Øvre Lien i Foldals Annex til Lessøe p.g.I 1844 finner jeg blant utflyttede ei Anne Pedersdtr Lunde. 23 år. Eneste Anne Pedersdtr som jeg har funnet....I 1865 tellingen er hun ikke funnet overhode. Ei heller barnets far Carl Johansen, som jeg antar da er død. Carl er ikke funnet utflytet fra Voss i tidsrommet 1837-1864. Flyttet vel før det Men er heller ikke funnet utflyttet fra Valdres 1816-1867. Så er vel da død....Ved min oldefars dåp i 1878 er det ei Anne Pedersdtr Lillemoen (Strømsgodset). Oldefar er født på Lillemoen, og foreldrene hans jobbet/tjente/husmenn der. Så det gåes ut i fra at hun er Petter Carlsen sin mor. Har fått noen kandidater fra Heidi Tofterå Slettemoen som har tatt en titt på døpte i Tynset og Lesja 1816-1826, og funnet noen kandidater:Anne Pedersdtr. født 26.9.1825, døpt 2.10.1825 Tynset, foreldre Peder Embretsen og Anne Olsdtr.Anne Pedersdtr., døpt 30.7.1820, Lesja, foreldre Peder Samuelsen og Anne Olsdtr.Peder Pedersen og Anne Olsdtr. i Lesja døpte tre døtre Anne Pedersdtr. 13.9.1818, 9.9.1821 og 13.6.1824Anne Pedersdtr. døpt 1.8.1824, Lesja, foreldre Peder Andersen og Ragnild Hansdtr.Anne Pedersdtr. døpt 28.6.1818, Lesja, foreldre Peder Joensen og Marit Olsdtr.Anne Pedersdtr. f. 29.10.1817, døpt 13.11.1817, Tynset, foreldre Peder Larsen og Sigri Mortensdtr. Jeg har funnet kirkebøker for Lesja lagt ut på nett. Hvor Øvre Foldal skal være med. Men jeg lurer på om Tynset også er med der ??. (Siden det er et sted hvor Brændebakken eksiterte)Blant de utflyttete fra Lesja i tidsrommet 1810-1850 finnes etter min mening følgende kandidater.1832.Anne (ikke farsnavn). til Egesdalen i Nesset p.g 10 år.1837.Anne Peders Hestdalen til Trondhjem 20 år.1838.Anne flytter til Grytten 14 år.1839.Anne Peders Brandlien til Trondhjem 19 år.Altså ingen som flytter til Valdres, og heller ingen Brændebakken nevnt Vis det er noen som har andre kandidater så er jeg åpen for forslag...Skal kikke i kirkebøkene for Solum å se om hun finnes der blant inflyyttete i 1844. Det MÅ hun..Andre kilder som kan foreslås ??Mvh. M.Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Kan se ut som om at denne Anne Peders Brandlien blir gift 1842 med Jørgen Larsen Bjølverud. Men hun kan ikke sees inflyttet til Lesja igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Noen tilleggsopplysninger som jeg rimelig lett kan finne fra bygdebøkene:Anne Pedersdtr., døpt 30.7.1820, Lesja, foreldre Peder Samuelsen og Anne Olsdtr.: Død hos dtr. i Lesja i 1903, men ikke funnet i 1865. Hadde to uekte barn f. i Lesja, i 1850 og 1857. Se Bygdebok for Lesja bd 2 s. 518 og bd. 2 s. 163. Mulig kandidat.Peder Pedersen og Anne Olsdtr. i Lesja døpte tre døtre Anne Pedersdtr. 13.9.1818, 9.9.1821 og 13.6.1824: Alle disse er registrerte som fødte, men ellers ukjente, og kan derfor være kandidater. Se Bygdebok for Lesja bd. 1 s. 115.Anne Pedersdtr. døpt 1.8.1824, Lesja, foreldre Peder Andersen og Ragnild Hansdtr. Hun var døpt i Øvre Folldalen, og bosted er oppgitt til Bruvollen.Anne Pedersdtr. døpt 28.6.1818, Lesja, foreldre Peder Joensen og Marit Olsdtr.: Hun var døpt i Øvre Folldalen, bosted oppgitt til Streitlien.Tynset er ikke med i de kirkebøkene for Lesja prestegjeld som er utlagt på nettet. «Brændebakken» er oppgitt å skulle være i Øvre Folldalen, som altså hørte til Lesja på dette tidspunktet. Informasjonen bygger sannsynligvis på medbrakt attest. Det er derfor liten sjanse for å finne Annes dåp i noe annet prestegjeld enn Lesja.Utflytter 1839.Anne Peders Brandlien til Trondhjem 19 år. Gift med Jørgen Brandlien. De reiste til Amerika i 1878. Bygdebok for Lesja bd. 1 s. 419-20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Informasjonen om de som er født i Folldalen er ikke fra bygdebøkene, men fra dataregistrerte kirkebøker for Lesja prgj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Borg

Ring RLF .Romanifolkets landsforbund og få mitt tlfnr. Jeg vet du har leita lenge.Gi beskj. her først om du har mottatt beskj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen.Til Heidi Borg, jo det ville vært hyggelig med en prat. Du kunne jo sende ditt nr til magne_pettersen@c2i.netSå har jeg funnet ut at Petter Carlsen giftet seg 2 gang 05.06.1883 i Strømsgodset med Mathea Olsdtr fra Askim 1853-1915 Og uti fra det som er skrevet av kirkeboka så er Petter Carlsen sin far Carl Johansen nå på Eiker..Så hvorfor kan jeg ikke finne Carl Johansen blant utflyttete verken fra Voss eller Valdres (lagt ut her på digitalarkivet). Er de mangelfulle her eller har presten "glemt å skrive han som fraflyttet". Eller kan presten på Eiker ha blandet sammen to forsjellige Carl Johansen`er. F. eks. at det var en på Eiker som het akkurat det samme, så han gikk ut i fra at det var faren til Petter ????M.vh. M.Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.