Gå til innhold
Arkivverket

[#7659] Mikkel Sandsæther i Norderhov, død etter 1717

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Lurer på om noen vet mer om Mikkel (f.eks. farsnavnet hans) og hva hans kone het. To av barna har døtre som heter Anne, så kanskje det er en mulighet? Mikrofilmen for Norderhov er praktisk talt uleselig (dårlig kvalitet) etter ca. 1717, så det blir ikke lett for meg å vite når han og kona døde. Det nedenstående er det jeg vet om ham og familien hans pr. i dag:Mikkel Sandsæter var trolovingsmann (kausjonist) 23/2 1706.Ved skoskatten 1711 bodde bl.a. denne familien som husmannsfolk under Norderhov prestegård (Sandsæter): Mikkel, hustru og 2 barn.Mikkel Sandsæter nevnes som fadder for Tors og Dorthe Sandsæters barn Mikkel 20/11 1714.Han synes å ha hatt i hvert fall disse barna:1) Dorthe Mikkelsdtr., gift 12/1 1710 i Norderhov med Tor Jensen. De bodde på Sandsæter så sent som 1731. Ingen av dem var der 1762-642) Hans Mikkelsen, f. ca. 1696, gift 1) 24/8 1721 i Norderhov med Christense Jacobsdtr. (ca. 1700-1753). De bodde på Sandsæter. Hans gift 2) 9/1 1754 med Kari Nilsdtr. Hans døde 1767, skifte 1/12 samme år.3) Else Mikkelsdtr., gift 15/11 1722 i Norderhov med Tore Toresen Hagen eller Haugen (ca. 1699-1774). De var gårdbrukere på Hønen i Haug fra omkring 1725. Else død etter 1764.4) Maren Mikkelsdtr. (fadder mange ganger for søsteren Elses barn)5) Lars Mikkelsen (nevnes som fadder for Tors og Dorthe Sandsæters barn Anne 1/11 1714)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Her er hva jeg vet om Mikkel Sandseter fra mine tilgjengelige kilder: Mikkel Sandseter ble begr.7/11-1723, 01 år gml. Hans Mikkelsen Sandseter, vel en sønn, ble i 1721 gm Christense Jacobsdt. Han var ifølge "Ringerikske slekter" bd.I, s. 110 en formuende mann, som ei tid eide begge Hafnorgardene i Hole mm. Hans eldste sønn Nils dpt.18/2-1722 døde tidlig. En ny Nils dpt.17/2-1726 ble eier av en av Hafnorgardene. Mikkel Sandseter ble i 1688 innstevnt av futen for "hus og hjemfred" i Engebret Giles hus. Saken ble utsatt. (ting på Trøgstad 15/11-1688). Mikkel Sandseter stevnes i 1696 av futen for gjeld, 4 rdl 2 ort 15 sk. Sa han var skyldig 4 rdl som han med tømmerhogst hadde betalt til M;argrete Mule (prosteenka). Mikkel ble frikjent. På Gile, en nabogard, bodde Mikkerl Nilsen Gile i 1684, da han er stevnevitne. Mikkel Nilsen Gile opptrer på prosten hr.Otte Jacobsens vegne i en sak om garden Aslaksrud i 1687. (Rettergang 28/11-1687). Hypotese: Kan Mikkel Nilsen Gile av den samme prosten fått Sandsetra til bruk og dermed være identisk med Mikkel på Sandsetra. Navnet Nils går igjen i slekta seinere. Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Jeg får ikke datamaskinen til å rette Mikkel Sandseters alder i 1723. Den skal være 91 år. Jeg er nok ingen dataekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk! Det kan godt være at Mikkel Nilsen Gile og Mikkel Sandsæter er samme mann, for jeg vet av ekstraskattelistene at det også fantes en plass Gile under prestegården. I kirkebøkene kalles beboeren der også "Lars Gihle", og jeg lot meg lenge narre til å tro at det dreide seg om gården Gile.Kan bekrefte at navnet Nils var populært i etterslekten: Else Mikkelsdtr. g.m. Tore Toresen Hønen hadde også en sønn Nils til dåp 26/4 1734 (etter FamilySearch)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.