Gå til innhold
Arkivverket

[#7660] Hedmark (Stor-Elvdal og ?)


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

En formor av meg, Karen Pedersdatter (g.m. Nils Østensen Karenstuen u. Stenmoen) ble født utenfor ekteskap 28. desember 1815 i Stor-Elvdal. Foreldre var Peder Pedersen Veslhamar Stai (1790-1818) og "pige" Helvig Olsdatter også boende på Veslhamar Stai (sannsynligvis i tjeneste der). Peder var gardbrukersønn på Veslhamar Stai, og døde som "jæger" (i det militære) 5. mai 1818.Helvig derimot, mangler jeg opplysninger om. Det ser ikke ut til at hun var fra Stor-Elvdal. 1801-folketellinga gir flere muligheter på Hedmark forøvrig: 1. Helvig 13 år, husmannsdatter under Øvre Gålås i Furnes. 2. Helvig 12 år, sjøleierdatter på Søndre Floberg i Åsnes i Hoff. 3. Helvig 3 år, husmannsdatter under Lille Glorviken i Åsnes. 4. Helvig 17 år, gardbrukerdatter på Lundby i Våler. 5. Helvig 14 år, tjenestejente på Tøråsen i Våler. 6. Helvig 17 år, tjenestejente på Knøssen i Våler.Kjenner noen til hvor Helvig Olsdatter i Stor-Elvdal kom fra, og hvordan det gikk med henne videre? Kjenner noen skjebnen til de ovennevnte Helvig'er fra 1801, så de evt. kan utelukkes?På forhånd tusen takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Hun begikk leiermål nr. 2, og fikk sønnen Halvor med ”Manden Gutorm Halvorsen Rasnæs fra Soløer, nu tienende hos Helge Stai”. Dette var i 1821. Så ser det ut til at hun giftet seg med Berger Olsen fra Solør, inderst på Messelt 25.11.1838. Han 34 år, hun 54, står det. Dermed er alle spor borte, ikke begravet, ikke utflyttet, og ikke i FT1865, men det er muligens sønnen Halvor Guttormsen, 45, som finnes på Skjæggenes i Målselv i 1865. Han har ei datter Helene som kan være oppkalt etter Helvig, og han er f. i Stor-Elvdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for hjelpa! Det var interessante opplysninger, og jeg fikk jo et ca. fødselsår på Helvig.Stammer du fra disse folka sjøl? Jeg husker jeg fikk hjelp av deg for en del år tilbake med samme slekta.Synd Helvig ikke er å finne i 1865-tellinga, for da ville det ha stått hvor hun var født!Med utgangspunkt i de jeg fant i 1801-tellinga skulle vel gardbrukerdattera på Lundby i Våler eller tjenestejenta på Knøssen samme sted være de som passet best, men jeg har for få opplysninger til å trekke noen konklusjoner.Håper fortsatt på hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Dette var litt greit. Jeg har de samme opplysninger dere kommer med her, men følger for ei venninde, etterkommerne til Nils Østensen og Kari Pedersdatter Stai. De er gift 30/12-1838, og har 5 barn.Sigrid f. 10/2-1842,Nils 1/12-1844,Helene 25/8-1847,Olaf Esten 18/5-1850 og Karen 16/9-1852. Jeg prøver å følge Nils Nilsen sine spor fra han flytter 1/11-1860 til (ja det står) Nes på Hedmarken. Der har jeg ikke funnet han. Og det er ikke funnet noen spor før han dukker opp ,som enkemann, og blir gift på Nøtterøy 13/12-1878, med Johanne Augusta Sakariasdatter Kjelstorp fra Sverige.De får fire barn.Og nu håper jeg at noen av dere sitter på opplysninger om hva som har skjedd i mellomtiden. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.