Gå til innhold
Arkivverket

[#7662] Fra Fjøsvigen eie i Ådal

Gjest Anne M. Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne M. Gilhuus

En av mine tippoldefedre het Guldbrand Pedersen fra Glorup i Skoger 1778-1837. Jeg har prøvd å finne ut hvor han kom i fra, og er rimelig sikker på at han kom fra Norderhov. Der har jeg lett meg fram til de jeg tror er foreldrene hans, og regner vel med at jeg må gå på skifter for å finne det ut. Men prøver allikevel her om noen skulle kjenne til dem. De het Peder Pedersen Fjøsvigeneie f. ca. 1746 og Marit Jensdtr. f. ca. 1744. Under folketellingen bodde de på Fjøsvigen eie med sine sønner Guldbrand og Peder f. ca. 1776. Mvh AMG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Hei sambygding. Følgende er fra Elling Elsruds etterlatte kirkebokavskrifter: Trol.13/3-1734 i Viker: Peder Gulbrandsen Rinda og Dordi Andersdt. Cav.: Jon Haugerud og Jacob Olsen Sørum. Skifte 27/10-1758 på plassen Rinna u.Haugerud: Peder Gulbrandsen +, gm Dordi Rinna. Barn: Anders 19, Gulbrand 14, Peder 13, Ragnhild 24, Anne 7. Dpt.14/10-1747: Peder. Foreldre: Peder Rinda og "Dorthe" Andersdt. Trol.29/7-1771: Peder Pedersen Finsand og Marit Jonsdt. Cav.: Ole Monsen Finsand og Simen Fjøsvigen. Dpt.21/1-1776: Peder. Foreldre: Peder Pedersen Strømmen (Kongsstrømmen) og Marit Jonsdt. Dpt.12/7-1778: Gulbrand. Foreldre: Per Persen Ringen og Marit Jonsdt. Trol.22/5-1735: Jon Olsen Strømmen og Olaug Larsdt. Cav.: Jon Haugerud og Vegger Buttingsrud. Dpt.16/8-1744: Marit. Foreldre: Jon Strømmen og Olaug Larsdt. Alle kirkelige handlinger er skjedd i Viker kirke. Kontroller og jamfør datoene med kirkeboka. Du er velkommen i Ringerike Slektshistorielag. Her kan du få ytterligere hjelp. Vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Heisan Thorleif! Takk for opplysningene! Jeg har nok vært medlem av Ring. Slekthistorielag lenge jeg...men syntes ikke det ga meg så mye, men kanskje jeg burde stille opp på et møte igjen?! Husker du ikke at jeg var hjemme hos deg for 7-8 år siden og du hjalp meg å tyde noe som sto på en microfilm jeg hadde? :-) Jeg har vært på biblioteket for å lete i skiftene de har på microfilm der...men det var helt håpløst å finne fram syntes jeg. Du skjønner at jeg er ikke helt sikker på om jeg har funnet riktige foreldre til min tippoldefar Guldbrand Pedersen ennå, men et skifte etter foreldrene hans vil vel si meg en del tror jeg, da jeg regner med at arvinger vil stå oppført der ved navn og bopel? Jeg har funnet flere i Norderhov som kunne stemme som foreldre, men etter en stund måtte de andre forkastes og da sto jeg igjen med familien på Fjøsvigen. Mvh Grete Gilhuus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.