Gå til innhold
Arkivverket

[#7663] Presten Bertel Jenssen Worm i Ulvik

Gjest Randi Breistein
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Breistein

Min slektning Bertel Worm Sjursen Hovland ble født 1782 i Ulvik. Foreldrene drev et gjestgiveri på Køyle, hvor denne presten nok oppholdt seg både tidt og ofte. Jeg tror derfor at de gav sønnen navn etter presten siden han var deres venn , og ikke at han nødvendigvis var i slekt med de.Men jeg er litt nysjerrig; Er det noen som kjenner til denne presten / slekten Worm eller sitter inne med opplysninger av interesse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Navnet Worm dukker såvidt opp i min anetavle. Kilde er boken om slekten Sommerschield:Nicolay Worm er nevnt som kaptein på Akershus midt på 1600-tallet. Han døde i Christiania i 1666. Hvor han kom fra, eller hans hustru, er det ikke opplysninger om.Hans datter, Elisabeth Nicolaydatter Worm, levde i 1707 (iflg. et dokument vedrørende Nedre Kios i Oddernes, som hun eide) og døde før 10.7.1713. Hun var gift (hans 2. ekteskap) med oberstløytnant Peter Brun, som døde 2.8.1679 som kommandant på de Christianssandske befestninger. Han hadde tidligere tjenestegjort på Båhus, Akershus og Frederiksholm.Vet ikke om dette er en brikke i ditt puslespill, men jeg kunne selv også være interessert i å vite mer om Worm-familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Den danske professor i medisin i Århus Ole Worm hade en datter Inger Olsdatter Worm som 1639 giftet seg med biskop i Bergen Jens Pedersen Schielderup. Det er vel ikke usannsynlig at dette dreier seg om samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ei slekt Worm omtales i Gjallarhorn (medlemsblad for slektshistorielagene i Vestfold og Buskerud) nr. 21, nr. 27 og nr. 28. I nr. 28 nevnes bl.a. Bertel Jensen Worm, om jeg da ikke husker helt feil i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Bertel Jensen Worm var født på Kongsberg der faren Jens Bertelsen Worm arbeidet ved Sølvverket. I 1708 flyttet familien til Årdal i Sogn og her vokste Bertel opp i det lille gruvesamfunnet rundt Årdal Kobberverk. Dette kan muligens forklare hvorfor Bertel ble litt for glad i drikk og kortspill?Da han hadde vært prest i Ulvik noen år (1728-1739) var han kommet slik på kant med menigheten at han sto i fare for å miste retten til å være prest. I steden fant biskopene på å foreta et prestebytte. Bertel flyttet til Høyland i Rogaland og presten der, Hans Christian Frørup, ble flyttet til Ulvik. Sistnevnte var visst svært dårlig likt av menigheten i Høyland, så dette var vel et forsøk på å gi begge en ny start. For Bertels vedkommende varte det imidlertid ikke lenge før også Høylands menighet sendte protester til biskopen, men familien ble reddet fra skammen da han døde allerede i desember 1742.Ingen barn etter Bertel Jensen Worm er kjent, men jeg trodde en stund at farfar til Bertel Worm Sjursen Hovland kanskje kunne være hans uekte sønn? Det må jo ha vært et ganske utsvevende liv han levde i Ulvik. Noe belegg for en slik hypotese er naturlig nok vanskelig å finne og kanskje var presten bare en god kunde på verthuset i Ulvik?Ettersom Kristian Hunskaar nevner Gjallarhorn, kan jeg nevne at jeg vil komme med noen tilføyelser om denne familien i neste nummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Breistein

Hei, takk for alle innlegg! Det er spennende når en kommer litt inn på personene som levde før oss!Hvis presten fikk et så stakkarslig ettermæle er det litt rart at noen ville kalle ungen sin opp etter ham , man kan undre ! Det var i hvertfall artig å høre om han, ser med spenning fram til Gjallarhorn. Kan tidsskriftet leses på nettet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Randi,Gjallarhorn har egen nettside, som angitt av Kristian Hunskaar ovenfor (med hyperlink). Denne siden er ingen samtidig publisering av tidsskriftet, da dette vil undergrave den ordninære utgivelsen knyttet til Vestfold Slektshistorielag og Buskerud Slektshistorielag.Vi legger derimot ut en presentasjon av hver utgave (forside og innholdsfortegnelse), samt enkelte smakebiter av ulikt stoff. Det er ikke utenkelig at Knut Bryns kommende bidrag også kan bli nettilgjengelig, om dette er i orden for ham.mvhAre S. Gustavsen Redaktør Gjallarhorn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Breistein

Hei Are takk for opplysningen. Jeg skal ta en titt på denne hyperlinken, til nettsiden til Gjallarhorn !Til Knut; er en gren av din slekt forbundet med Bertil Worm Sjursens farfar , eller er det en annen grunn til at du har brukt tid på Bertil-ene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Grunnen er at min farfars farfars farfars far arbeidet ved Årdal Kobberverk i vel 20 år og ett av mine "prosjekter" har vært å finne ut mest mulig om de personene som var knyttet til dette lille gruvesamfunnet. Jeg har altså ingen tilknytning til Bertil Worm Sjursen farfar, Bertil Andersen iflg. bygdeboka for Ulvik.Som du skjønner, er jeg ikke i slekt med presten Bertel Worm heller, men ingen som studerer Årdal Kobberverk, kan unngå å bli fascinert av hans far Jens Bertelsen Worm, som formelt var leder av verket fra 1720, men som var en krumtapp i verkets administrasjon i nesten hele den tiden Kongen eide dette verket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Randi, håper det er ok. at jeg stiller Knut et spørsmål her, siden han er så godt inne på denne Worm-slekten.Den Christine Margrethe Worm som ble gift med fogden i Sunn- og Nordfjord, Hans Thiis Nagel (1700 - 1769), vet du hvor hun hørte hjemme i slekten?Sønnen Jens, også fogd etter farens død, bar navnet videre som mellomnavn.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det er enkelt å svare på. Christine Margrethe var søster av Ulvik-presten, - altså en datter av Jens Bertelsen Worm. Mens presten brakte familien lite ære, var Christine desto heldigere. Hans Thiis Nagel var en av Vestlandets rikeste menn i sin tid. De ble kjent mens Hans var konstituert fogd i Indre Sogn der hovedoppgaven hans var å rydde opp i den forrige fogdens svært mangelfulle regnskaper. I denne sammenheng hadde han sikkert en del arbeidsdager i Årdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Takk for raskt svar, Knut.Jeg har ofte vært "borti" disse futene, - mest deres eneste sønn Jens Worm Nagel, og har lest endel om dem da de bodde på Svanøy, slik at jeg har endel kjennskap til Nagel-slekten, men svært lite og ingenting om Worm.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Da kjenner du vel til Alhed Schous bok om "Svanøen i Søndfjord"? Den kom så tidlig som i 1912, men inneholder mangt om denne familien.Jeg har forresten et ubesvart spørsmål om denne familien. Kona til Jens Bertelsen Worm kalles stort sett bare Marie Worms e.l. i de kildene jeg har bladd gjennom. Ett sted, - jeg tror det var i boka til Schou, kalles hun Maria DRAM. Henne har jeg ikke klart å plassere. Kanskje hun var fra Drammen? Jeg poster et spørsmål om henne som eget tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Knut.Ja, boken du nevner har jeg lest for flere år tilbake, og benyttet stoff hentet derfra tilknyttet min egen slektsbeskrivelse. Spørsmålet ditt kan jeg desverre ikke gi deg noe svar på, men siden du legger det ut her, så varer det vel ikke så lenge før du har svaret, tenker jeg.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Breistein

Hei, det har vært artig å følge debatten, og mye nytt har jeg fått vite om denne gren av Wormfam.Selv om presten selv fikk et trist ettermæle, lever navnet hans videre i mitt slektstre, så noe godt førte han no med seg ! Ha en god kveld Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.