Gå til innhold
Arkivverket

[#7667] Jon Jonsen Lilletvedt i Fana 1746-20.03.1784

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jon Jonsen giftet seg 15.09.1776 i Fana med Ingeborg Hactorsdatter fra Kleivdal i Hosanger 1757-1789.De fikk et døfødt barn 08.12.1776 , Jon 1778-1778,Jon 1780-e.1830 og Anna 1783-. Problemet er at ingen synes å vite hvor Jon kom fra.Det står oppgitt et sted at han var soldat.Kan man av miletærlistene på den tiden se hvor soldatene var født?De giftet seg som sagt i Fana , men Ingeborg var fra Kleivdal i Hosanger .Kan det tenkes at de traff hverandre der , og i så fall kan Jon ha stoppet der på vei fra f.eks.Jølster? Her trenger jeg hjelp og gode ideer om hvorledes jeg skal klare å finne ut hvem denne Jon Jonsen var.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der andre som har forsket på denne slekten og som har noen teorier om hvor jeg skal lete etter opphavet til Jon Jonsen ?Jeg ser på Familysearch at der kan være et par kandidater i Strandvik/Fusa området.Mvh Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Dersom du finner Jon i militærrullene er vanligvis fødestedet nevnt.Det kan se ut som det finnes et skifte etter Ingeborg. Hun er riktignok nevnt -Øfsttun-, men det var jo nabogarden til Lilletveit.I et slikt skifte vil de utnevnte formyndere til barna være nevnt.Dersom Jon var fra området kan det være du finner noen slektninger der.I de tilfellene slektninger er utnevnt som formyndere er slektsforholdet vanligvis nevnt.Digitalarkivet: Probate records Nordhordland 1702-1857. [48645/7]4098 Ingeborg Haktorsdtr Øfsttun Skjold 292 8a 1788-1790Et annet moment er navneoppkallingen, det ser ut som de har vært standhaftig på oppkalling etter Jon sin far.Det vil forbause meg mye om ikke moren til Jon J. heter Anna.Jeg ser under gifte i Fana (DA ) er navnet til Jon utelatt ved vielsen ! Har du sett i originalkilden ? Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Geir for innspillet ditt. Jo jeg har sett orginalkilden vedr. giftemålet , men det er lenge siden.Jeg får ta meg en titt i skiftet etter Ingeborg.Øfstun var visstnok en fattiggård, og jeg antar at Ingeborg ble plassert der fordi det sto heller skralt til med dem etter at Jon døde.Hun blir jo heller ikke særlig gammel selv.Ellers får jeg vel prøve militærrullene.Forfatterne av Fana bygdebok har jo ikke klart å plassere noen av dem , men Ingeborg fant jeg via søk på Familysearch , for siden å følge opp aktuelle kandidater.Og i Hosangerboken sto det at Ingeborg flyttet til Fana.Så vi har jo noen flere hjelpemidler i dag enn da Fanabøkene ble skrevet.Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg henter fram igjen et gammelt innlegg i håp om at noen kan bidra til å oppklare hvor denne Jon kom fra.Der er ikke militærruller for området fra den tiden.Jeg har sjekket ut et par kandidater fra Fusa/Strandvik-området uten å komme nærmere svaret.Har noen tanker eller ideer om hvor jeg skal lete? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

To år har gått siden sist jeg hadde dette temaet opp, uten at jeg har kommet noe lenger. Det var dessverre ingen militærruller fra området som kunne kaste lys over hvor Jon kom fra. Fadderne ved barnedåpene gir heller ingen svar. Bortsett fra naboer, var det kun Ingeborgs familie som opptrådte der.Heller ikke ved trolovelse/ekteskap aller skifter er det noe som tyder på at Jon kom fra Bergensområdet.!8 april 1776 fikk han bygsel i Lilletvedt.'En Bygsel Seddel udgiven af Fane Sogne Præst Hr: Brandahl til Joen Joensen paa 3 Spand Smør og ½ Huuds Leje i Gaarden Lille Tvedt dateret 18de Aprilis 1776 med hosfulgte Revers upaategnet'.Denne sognepresten var Peder Brandahl fra Vanylven. Han hadde også vært prest i Gloppen. Kan det tenkes at Jon har fulgt med på lasset? Her trenger jeg hjelp og gode ideer om hvorledes jeg skal finne Jons opphav. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.