Gå til innhold
Arkivverket

[#7668] Forbindelse Hagerup/Irgens og Falkener

Gjest Lars Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Jørgensen

Heimin 7-tipp-oldemor Helle Andrea Hagerup (1680-1757) skal være datter av Peter (Richardsen?) Hagerup (ca. 1650-1693) og Elisabeth Sophie Irgens. Irgens-forbindelsen synes klar for meg og er dokumentert flere steder. Når det gjelder forbindelsen til Hagerup (og evt. Falkener) er jeg usikker og ber noen hjelpe meg med hint om pålitelige kilder/opplysninger.I følge Nermo's hjemmesider(http://home.online.no/~nermo/slekt/) så er Peter sønn av Richard Rickertsen Hagerup (f. ca. 1604), som skal være sønn av Richard Petersøn Falkener (Handelsmann og byfogd i Trondheim) og Margrethe. Problemet er at byfogden skal ha giftet seg meg Anne Hansdatter Hagerup i 1610, og da ville vel ikke Richard tatt navnet Hagerup?FamilySearch derimot sier at Richard Rickertsen Hagerup IKKE er sønn av byfogden, men av Richard Richardsen HAGERUP fra Danmark.Ser at det er en liten artikkel om Hagerup i NST bind XXV, men lurer på om det er noen som kan bidra med andre (kilde-)opplysninger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Eg har sett fleire døme på at slektsnamn (m.a. Falch/Falk) går i arv gjennom kvinner.I "Slekten Falch, hfte I" skriv Arnt O. Åsvang om Peter Adriansen Falkener, ca 1538 - 1569, g.m. Gundhild Sævaldsdatter (eller Sigurdsdatter), at dei hadde to barn:1) Margrete Petersdatter 1556-1622, som førde Falk-namnet vidare til sonen Peter Jacobsen Falk og hans store etterslekt m.a. på Helgeland.2) Rochert/Rickert Petersøn. "Han slo seg ned i Trondheim som handelsmann. Han var i 1608 byfogd i Trondheim og fra 1610 rådmann. Han var gift og er visstnok stamfar til den velkjente slekten Hagerup."Åsvang viser til kjeldene GJ Høibo "Slekten Falkener - Falch - Falck", Carl Nielsen "Falch" og oppl. gitt av Alf Kiil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

PS Ettersom kona mi skal vere etterkommar etter Richard Hagerup, og eg skal vere etterkommar etter Peter Falk, er eg interessert i å få vite det dersom du får stadfesta teorien om at Rikard Hagerup er soneson til Peter Adriansen Falkener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård E. Ofstad

Den mest interessante og muligens mest pålitelige artikkelen som er skrevet om denne slekten er vel: Hvorfra stammer slekten Hagerup ? av S.H. Finne-Grønn i Norsk Tidskrift for Genealogi, Personalhistorie, Biografi og Literærhistorie bind 3. OSLO 1926 side 426 - 438.Hvor slektskapet bir gjort rede for i fra Adrian Rockertsen Falkener ned til nevnte Peter Rickertsen Hagerup, bergskriver på Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det er nok alminnelig antatt nå at Helle Andrea Hagerup (1671?-1757 Stod) IKKE er datter av bergskriver Peder Richertsen Hagerup ( -skifte 1693 Røros) og Elisabeth Sophie Irgens, og hun nevnes da heller ikke blant Peders barn i Finne-Grønns artikkel (som forøvrig er meget interessant).Aage Irgens sier i et spørsmål i NST 13 1952 at hun kalles Helle Henriksdatter, og at Peder var hennes formynder. Hun ga i skiftet etter Peder avkall for noen sølvsaker som tilkom henne etter foreldrene.På Røros bodde det også en Gjertrud Henriksdatter Hagerup (ca 1670-1755 Røros) som var gift med Ole Pedersen Dybdal (ca 1659-1730 Røros).På Molde ble forøvrig en Sara Henriksdatter Hagerup gift i 1704 med Niels Aagesen Finne, hans 2. kone. Det opplyses at de var fjernere beslektet, og at hun tilhørte en gren av slekten Hagerup som i generasjoner var knyttet til Molde og Romsdal (NST 11 om Navnet Finne osv).Noen Henrik Hagerup kjennes visstnok ikke på den tiden da Helle Andrea ble født, men det er jo gode sjanser for at hennes mor var en Hagerup, og en ukjent? søster av Peder Richertsen.I boet hos tidligere avdøde bergskriver Anders Richertsen Hagerup på Tolga i 1693 fantes det et sølvbeger merket HPS - ARD 1668. Det er fristende å gjette på at dette kan være Helle Andreas foreldre: Henrik P....sen - A... Richertsdatter.Jeg tror man får lete etter en pasende Henrik i Romsdal eller nærliggende områder. En kandidat kunne kanskje være Hr Henrik Pedersen ( - før 1683), kapellan til Veø 1657-79 (Dahl: Geistligheten s 243). Han må i alle fall ha kjent Hagerupene. I 1657 sto han fadder sammen med Gjertrud Sørensdatter som var gift med tolleren Richert Richertsen. I 1676 hadde Hr Henrik en "forstanderske" som het Karen Hansdt. Dette kan muligens være Karen Hansdt Hagerup som i 1678 ble gift med Hr Jon Eriksen Herdal til Støren. Kapellaniet Veø ble i 1679 overtatt av Hr Mads Richertsen, sønn av tolleren.Jeg kan også nevne at både Helle Andrea, Gjertrud og Sara hadde sønner som het Henrik. De to første hadde døtre døpt Anna Margrethe og Sara hadde en datter Anna Johanne. Såvidt jeg kan se var ingen av disse barna oppkalt etter nær slekt på deres farside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Knut Andreas Buck Øvergaard

Hei Finner denne debaten spennende sin Helle er en 5tipoldermoer av meg gjennom hennes sønn Christian Fedrik Irgens mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.