Gå til innhold
Arkivverket

[#7673] Etterlysninger i Lærdal

Gjest Mary-Ann Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Mary-Ann Hersvik

Etterlyser opphav til:Urias Roaldson, f. 1806 i Lærdal gift med Nille Stølen, Husøy/Solund i 1838. Har mulig en bror, Peder Roaldson f. 1814 Mo i Lærdal.Etterlyser og så opphav til dette paret: Ivar Johanneson f. 1771 og kona Marthe olsdtr. f. 1787, begge i Lærdal. Gifte på Lågøy/Solund i 1806.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Hersvik

Navnet Urias skrives også som navnet Ørjes. Jeg lurer på om han kanskje kan være sønn av Roar Ingebriktson Kvinge og Marita Ørjensdtr. gift i Lærdal i 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det siste forslaget til Urias/Ørjes opphav, synes også jeg var et godt forslag.Men i databasen til Fylkesarkivet for Sogn og Fjordane finner jeg kun to avkom etter dette foreldreparet døpt i Lærdal:Anna f.1802 og Marithe f.1806.Kan det være denne familien flyttet til et annet prestegjeld? Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

De digitaliserte kirkebøkene for Lærdal som Fylkesarkivet har gjort tilgjengelige i Digitalarkivet, er alt annet enn fullstendige. Det er derfor ikke det minste rart at man ofte leter forgjeves etter dåpen av barn som man sikkert vet er født i Lærdal på 1700- eller 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det som Knut Bryn påpeker her, gjelder nok i dette tilfellet også.En finner døpte i Lærdal fra ialfall 1790.Ved ft. 1801 er Roer Ingebrigtsen og kona oppført med en sønn Ingebrigt, 2 år.Denne Ingebrigt dukker ikke opp ved søk i den nevnte databasen over døpte.Ved vanlig "navneskikk" skulle dermed deres neste sønn få navnet Ørjes/Urias.Det er god plass til en Ørjes/Urias i årene mellom Anna f. 1802 og Marithe f.1806, eller senere .Jeg tror det vil være lurt å se etter i kirkeboken dersom det ikke dukker opp nye opplysninger. Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dette med de manglende kirkebøker for Lærdal gjelder nok selv om du finner døpte fra 1790. Hvis vi tar akkurat dette året (1790), så inneholder databasen 41 fødsler (dåp). Dette er omtrent 1/3 av de som ble døpt i Lærdal prestegjeld dette året. Ingen av de som ble døpt i månedene mai-desember er nemlig med i databasen. Slik er bildet for hele 1700-tallet, - bortsett fra de årene som mangler helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Grøtte

Til Mary-Ann Sitter her med Bygdebøkene for Lærdal, og en rask gjennomgang av gården MO viser ingen Peder Roaldson.men kan dette være noe:( Forutsatt at Ørjes er sønn av Roar Ingebrigtson) ØVREVOLL: Roar Mortenson Tynjo(1699-1758) g.1. med Kirsti Knutsdatter N. Eri( - 1739) De har 5 barn, hvorav den ene, Anna Roarsdatter (1735-1816) er gift med Ingebrigt Pederson Kvigno (ca. 1717-1789), bosatt på Kvigno i Erdal. Det kan jo være en mulighet at Roar Ingebrigtson er en sønn av Ingebrigt Pederson.Går ut ifra at Kvigno kanskje kommer innunder den nyeste bygdeboken for Lærdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Ann Hersvik

Selv om jeg ikke er blitt så mye klokere, takker jeg alle for engasjement. Får vel legge denne delen av slekten på is en stund til :-) i påvente av at nye kilder skal dukke opp. Bygdebok for Lærdal, kommer det noe mer der i nærmeste fremtid ?Kirkebøkene for Lærdal har store mangler digialt. Er det noen som vet hvordan det er med orginale kilder, mikrofilm etc. ?Mvh. Mary-Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

I følge,Lenke de kirkebøkene du trenger være tilgjengelig på mikrofilmkort.Ut fra dette kan jeg ikke se at det er noen mangler i originalkilden. Mvh Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Gisle Hersvik

Mary-Ann eller nokon andre!Det er lenge siden dette temaet har vore opp no, så eg lurte på om det er nokon som har funne kven Urias sine foreldre var, om det evt var desse som ein finn under Haugene i lærdal i 1801: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjøre oppmerksom på et skifte som kan gi noen ledetråder. Det gjelder skiftet etter Anne Roarsdatter som ble holdt på Kvigno i Lærdal i 1816. Anne etterlot seg disse barna: Ingebrigt, Lasse (63 år), Berit (58), Guro (48), Kari (46) og Anna (43), - alle med Ingebrigtsen/-dtr. som patronym. Men i tillegg nevnes en del barnebarn som viser at det må ha vært flere sønner og døtre, bl.a. en Peder og Roar. Etter sistnevnte nevnes flg. barn: Ingebrigt (14), Anna (14),Marite (11), Ørias (6 1/2) og Peder (3). [Min kilde her er skifteutdraget som Fylkesarkivet har lagt ut på nettet, så her kan være feil!]Her må det altså være snakk om en Roar Ingebrigtsen som døde mellom 1812 og 1816. Det er bare én Roar i Lærdal som passer og det er han som bodde på Haugane i Lærdal i 1801. Sønnen Ingebrigt kan være den som er nevnt ovenfor (med litt for lav alder) eller en sønn som døde kort tid etter 1801. Det viktige her er imidlertid at denne Roar hadde en sønn som het Ørias (Urias) og som var født rundt regnet 1809. Dette stemmer vel bra med den Urias Roaldson som det var spurt om i denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Knut!Synes dette virker overbevisande nok, så da er det berre å 'skanne' kirkebøkene for å finne Urias/Ørias/Ørjes m.fl. for å få alt bekrefta.Dette stadfester vel også at Peder som er nevnt i innlegg (1) er ein bror til Urias. Mary-Ann etterspurte/etterlyste også opphavet til to andre Lærdøler som kom til Solund, nemleg Ivar Johannesson, f. 1771 og kona hans Marthe Olsdtr., f. 1787 (sjå innlegg (1)), men dette har visst blitt overskygga av Urias og hans familie...så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

For å sitere Laberg boki for Lærdal:Sæbø. Sjøbakken, Erdal.Etter Lars Håkonson kom Ørjens Jonson til Sjøbakken. Heller ikkje han finn me kristna eller gift i Lærdal. Kona hans heitte Anne Hansd. Dei budde ei tid i Vindedalen, før dei kom til Sjøbakken. Ørjens har truleg vore husebyggjar, meddi han i 1803 var med og gav skjønn over kva telthuset som dei skulde byggja på Øyramarki ville kosta.Ørjens kjøpte Sjøbakken og vart soleis sjølveigar. Han og kona hadde fire born som levde opp. Det var Jon som fekk bruket, Marita gift med Roar Kvigne, Gunnhild gift med Ole Knutson Kvigne og seinare med Per Paulson Lærdalsøyri. Elen Ørjensd. Døydde ugift.Husmenn i Erdal:For å fortsette kva Laberg skriver:Ein annan husmann under Sæbø var Roar Kvigne. Han var fødd 1771 og gift 1799 med Marita Ørjensd. Sæbø. Båe var dei garbrukar-born. Dei hadde fire born, men av dei er det berre to me ser meir til i bygdi. Det er Ingebrigt som vart gift og budde under Sæbø, og Anne gift med Anders Olsson Sæbø. Ingebrigt hadde tre born. Systeri Anne og mannen hadde plass under Haugene. Dei hadde seks born, men av desse var det berre sonen Ingebrigt som vart i landet.Laberg seier ingenting om namna til dei to andre borni til Roar og Maritha. I skifte etter 'mann' til Anne, Ingebrigt Kvigne i 1789. Der kan Anne være nemnt som Bårdsd. Dette kan kanskje være feil? Men det kan være verdt å sjå på det skiftet. Roar er ikkje nemnt der! Eg har andre grunner for å få analysert akkurat dette skiftet. Når ein ser på dei ektefellane i dette skiftet så skulle det tilsei at enka heiter Anne Roarsd. [url="http://www.sffarkiv.no/sffbasar/default.asp?p=result&paging=yes&ptype=single&db=dbisogn&page=1&sql=low%5Fskipreie+like+%27l%E6rdal%25%27++AND+low%5Ffornamn+like+%27ingebrigt%25%27++&appinfogard=&appinfostol=&appinfourl=&id=2>LenkeDotter av Roar Mortenson Øvrevold, her er Anne og Ingebrigt nemnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Urias Roaldsen (Ørjan) er en av 5 søsken etter Roar Ingebrigtsen Sæbø og Marita Ørjansdatter Sjøbakken. De øvrige søsknene er Ingebrigt f. 1799, git og bosatt i Lærdalsøyri, Anna f. 1802, gift med Anders Olsen Sjøbakken, Marita f. 1806, gift med Iver Johannessen Harberg (fra Leikanger), og Per/Peder f 1813, d 1883 Strand, Solund, gift med Dortea Gurine Pedersdatter (minst 2 barn).Roar I. f. 1771 Kvigne er sønn av Ingebrigt Pedersen (cir 1717-1789) og Anna Roarsdatter Kvigne (1735-1816).Marita er datter av Ørjens Jonsen Sjøbakken (under Haugane, Erdal) (cir 1742-cir 1830) og Anna Hansdatter Rudsvik (1738 -). Dette paret er fra Kaupanger han fra Valeberg. Du finner skiftene til personene rundt dem som vil vise dette. Ee har 4 barn, Elen 1768, Marita ca. 1770, Gunhild ca. 1774 og Jon ca. 1776,Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Hei Ørjan.Er Anne Hansd. dotter av Hans Hansson Lagmannsås, Leikanger fødd ca. 1700 og som muleg kom til Kaupanger og gifte seg med Guri Mikkelsd. Rudsvik fødd ca. 1702? Eg har muleg ein bror og ei syster av Anne, Hans fødd oml. 1727 og Guri fødd om lag 1738.Mvh. Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Tror ikke det, jeg har henne som datter av Hans Michelsen Rudsvik og Eli Ingebrigtsdatter Kjøpstad. Henne finner jeg skifte etter, men ikke etter Hans. Jeg tror at Hans er sønn av Michel Jacobsen Rudsvik, men jeg finner ikke skifte etter han, eller hva jeg tror er Hans to søsken, Guri og Torbjørn. Denne Guri f. 1702 er kanskje hun som ble gift med Hans H. Lagmannsås.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Til innlegg (14):Solund Bygdebok, Strand:Peder Roaldson, f. 1814 Mo i Lærdal, g. II i 1862 m. Barbra Eivindsdtr. (57 år, d.v.s. f. ca. 1807) og var frå heimbygda hans.I FT1865, Strand, i Sulen, Evindvig er ho oppgitt å vere 53 år, d.v.s. f. ca. 1812 (Lenke)== Kven er hennar foreldre/familie?Ho har ein son Søren Ols. (20 år i 1865) frå et tidlegare ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Jeg har nok smått med kilder for å påstå at Per Roarsen på Strand er den samme som Per R. født ca. 1814 på Sjøbakken. Jeg vet at paret hadde en sønn Per Roarsen født da. Jeg har ikke sett i bygdeboken for Solund. Opplysningene om barna til Roar I. Kvigne og Marita Ø. Sjøbakken har jeg fra Kåre Hovland. I brevet opplysyes det atIngebrigt Roarsen (1799-1871) g. 1840 m Kari Ingebrigtsdatter Sæbø.Anna Roarsdtr (1802-1895) g. 1826 m Anders Olsen Sjøbakken,Marita,Ørjan Roarsen (1809 - til Eivindvik 1824, g. 1838 med Nille Johannesdtr. Stølen (1814, til Tveranger, Solund, 5 barn)og Per Roarsen (1813-1883), g. 1845 m Dortea Gurine Pedersdtr. Ørnehaug (1821 - ), g. 2. gang 1862 m . Barbra Eivindsdtr. til Strand Solund. Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.