Gå til innhold
Arkivverket

[#7674] Vetle-navnet på 1600- og 1700-tallet

Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Her en dag kom jeg borti en fyr på Toten jeg ble litt nysgjerrig på! Han het Ole Vetlesen, og skulle vel være født på 1670-tallet en gang. Det jeg reagerte på var at jeg ikke kan erindre å ha vært borti Vetle navnet verken på Toten eller i regionen rundt på dette tidspunkt.Er det noen som kjenner til områder der Vetle-navnet var i bruk på denne tida?Jeg vil også nevne at Ole Vetlesen (i 1753) etterlot seg noe gods i "Lannds Ødegaard". Vet noen hvor den kan ligge?Takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Rune!Kanskje vi er i slekt?Sjekk denne "Slegten Wetlesen (Vetlesen) i Norge" ved T. Vetlesen, Oslo, 1927Har du mer informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hei Magne!I slekt er vi neppe - ihvertfall ikke gjennom Ole Vetlesen, for han er ikke blandt mine aner...Jeg har ang. Ole Vetlesen betraktet Vetlesen som patronymikon, ikke som slektsnavn, men kanskje det rett og slett er et slektsnavn. Ole Vetlesen bodde ei stund på eller under Kraby på Toten (1720-åra), men kjøpte så en Evang-gard, og det var der han døde i 1753. Han var gift med Ingeborg Ellingsdatter fra Homb på Toten, og fikk sønnene Villum og Elling (sistnevnte flyttet sannsynligvis til Jevnaker på Hadeland), og muligens en sønn Anders. Skal se om jeg finner mer opplysninger...Takk for responsen!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Vetle-navnet er vel tradisjonelt mest brukt i Telemark. Jeg har også truffet på det i slekt jeg har fra Kongsberg, men typisk nok kom de opprinnelig fra Tinn i Telemark. Ole Vetlesen kan jo være en som kanskje er fra Buskerud, men med aner fra et sted i Telemark. Fra østlige deler av Buskerud er jo veien ikke så lang til Toten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I søndre del av Vestfold kjenner jeg navnet fra nordvestre hjørne av Hedrum på 1700-tallet. Navnet kom i det tilfellet fra nabobygda Siljan i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

I manntallet på midten av 1660 tallet var det fem personer med fornvnet Vetle i Telemark. Og et par stykker hadde dette som etternavn.Etter noen raske søk i tellingen fra rundt 1660 finner jeg ingen med dette fornavnet i fylkene mellom Telemark og Oppland. Telekarkingene er de eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Fleitscher Skånvik

Hei Rune. Du lurer på om Vetle-navnet fantes noen steder på 1600-tallet. I Kvitseid fantes en Vetle Halvorson f. 1652 inngiftet i Ova-Hvaala i Lunde i Telemark. Hans bestefar het også Vetle og kom fra Kilen i Kvitseid, så her har man navnet på 1500-tallet. Lykke til videre Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.