Gå til innhold
Arkivverket

[#7677] Prøvd alt!? Frøchen og Nymeyer,Bergen.

Gjest Beate Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hagen

Jeg har et par, Berent Frøchen og Elisabeth Nymeyer, gift i Nykirken 1727. De fikk 6 barn i årene 1728-1738. etter den tid kan det se ut som om Berent gifter seg på nytt, da jeg kan finne han i et skifteregister med en annen kone.jeg klarer ikke å finne ut hvem foreldrene til Berent er. Har søkt i kirkebøkene på alle mulige varianter, Fant en anerekke i Ancestry.com, men klarer ikke å få den kildebekreftet.Kan noen forbarme seg over meg og hjelpe til med hjelp til å komme videre. Er det i det hele tatt noen som vet noe om disse menneskene?Vil bli så utrolig takknemlig!Vennlig hilsen Beate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

HALLO. Ser at Berent og Elisabets første barn heter Hermand. En av fadderene hans er Clarche, sal. Hermand Frøchen. Det finnes en Hermand Frøcken i Bergen som tok borgerskap i Bergen som skipper i 1684, gift med Clarke Nagel. De har tre barn i 1689, ikke navngitte. Hermand og Clarcke mister to barn før 1706, eldste sønnen i 1699 og en datter i 1705. Samme året dør også Hermand. Kanskje dette er foreldrene til Berent. Jeg ser også at det finnes en Berent Nagel som mister et barn i 1701 og et i 1704. Dette kan være faren til Clarche Nagel. Har søkt litt på litteratur, Bergen Offentlige Bibliotek, og funnet en tittel som du kanskje kan bruke.FAGEMNE: 929.2 (hovednummer) HYLLEPLASS: 929.2 Frøchen FORFATTER: Delgobe, Ch. ( Charles) 1844-1916 TITTEL: Familien Frøchen PUBL.INFO: [bergen] : [s.n] , [ 1899 ] , 1 fold. bl. NOTER: Stamtavle , Forfatter og årsangivelse er hentet fra: Norsk anonym- og pseudonym lexicon / af Hjalmar Pettersen EMNEORD: frøchen ( slekten) TITTELNR: 00 41897 Lykke til. Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hagen

Ja, der var han jammen! Går det ann at han ikke står i kirkebøkene? Av de andre Frøchener som tar borgerskap er det bare en Jan fra Bremen som kan med litt velvilje passe som en mulig far...men det er vel mest et et desperat håp tatt ut av lufta.Jeg håper fortsatt på hjelp, da jeg ikke kan si høyt hvor mange timer jeg har lett på nett!Men takker så mye for sporet om at Bergen er byen!Beate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hagen

I Ancestry.com er det foreldrene Clarche Nagel og Herman Freuchen som er oppgitt til å være foreldre. men da JEG ikke klarte å finn noen som helst dokumentasjon på at disse hadde vært et par, fått barn og ikke minst en sønn Berent så ble det fro tvilsomt. Men her er det jo kommet flere indikasjoner på at dette kan muligens være rett!Jeg bøyer meg i støvet for proffe forskere. Takk, Takk! aller hjerteligst ..Beate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Beate. Grunnen til at Berent ikke står som døbt i kirkebøkene i Bergen er antagelig den at Kirkebøkene for Nykirken mangler mellom 1676 og 1700. DVS at dersom Hermand er faren, er han født mellom 1684 og 1705. Antagelig inneholder Sollieds kartotek på Statsarkivet i Bergen noe om denne familien. Kanskje er det slektskap mellom Hermand Frøchen og Clarche Nagel. Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Hei!Jeg søkte for en tid tilbake opplysninger om densamme slekten Frøchen og fant dette i en stamtavle på riksarkivet: Jan Frøychen, født i Bremen, borger i Bergen 1649. Gift med Sara. Barn: Mette født 28.1 1650, Herman og Peder. Mette er gift med Elert Bødecher, dette er den linje jeg har konsentrert meg om. Herman døde 1705 i Nykirkens sogn, Bergen og var gift med Trinche Danielsdatter, som døde 1682. Senere gift med Clarche Jansdatter Nagel, død 1733. Der har jeg kun datteren Sara født 1702,men de hade sikkert fler barn før dess, som jeg ikke har skrevet opp. Herman var skipper og ble borger i Bergen 1684. Om Peder vet jeg bare at han hade en datter, Sara.Det står muligens mer i slektstavlen, men dette er det jeg har skrevet av. Var mest intressert i de eldste grenene. Mener bestemt å huske navnet Berent i denne familien, men har ikke skrevet det ned. Navnet Berent forekommer i Nagel-slekten. Håper dette kan være til litt hjelp. Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Da kan vel du Ulla bekrefte at E* Bø* + M* har barna Sara 85, Mette 87 og Renert 91? Det er Renert som jeg mener kan være Berent dersom det kan være feiltolkning fra originalen. Det var jo søtt at alle tre døpte en datter Sara etter bestemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Beate, Eliesabet Jacobsdatter Nyemeyer. I en av mine skuffer har jeg liggende en kopi av en søknad datert 31. mars 1705 i Bergen fra Niels Sandersen Veinvich hvor han søker om bevilling til Copulation med Eliesabet Jacobsdatter Niemeyer "uden nogen foregaaende troelofvelse eller lieusning fra Predike Stolen" Gir denne Elisabet deg noen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hagen

Hei Terje!Endelig noe jeg kan svare vettig på... Jeg har gått fullstendig i heng med "overflow" på resten av navnene. Det snurrer helt med Frøchen og Nagel og hvem som er gifte med hvem og barn av hvem. Det krever et lite studium med klart hode!Elisabeth Nymeier, som helt sikkert ble gift med Berent/Einert Frøchen, var født 2.7.1701 av foreldre: Henrich (Jacobsen)Nymeyer f.1679 og Susanne Schrøder. Foreldre til Hernrich Nymeyer var: Jacob Nymeyer og Lisbeth Godtzen.Så, Elisabeth Jacobsdatter Niemeyer, må da etter alle solemerker være en søster av Henrich Nymeyer. Beate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Tor! Jeg har 6 barn til Elert Bødeker! Becke 1676, død 1676; Jan 1677, død 1678; Rebecca (Bekke) 20.10 1679, død 1696 (hun ble begravet sammen med begge sine foreldre); Sara 1685; Mette 1687; Renert 1691.Alle fødte i Korskirkens sogn. Jeg tror at Renert er riktig da en Reinert Bødeker gifter seg i Korskirken 1711 med Wibeche Faal.Det er vel stor mulighet at dette er Elerts sønn, men har ikke sett på navnene til Renerts barn.Hilsen Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Tor! Nå har jeg sett på Reinerts barn. Eldste sønn heter Elert og nest eldste datter heter Mette. Da er vel saken klar?Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Beate -Ser at du jobber med Frøchen eller Freuchen-slekten fra Bremen. Jeg har også liggende noen kopier og notater om denne slekten, sikkert tatt fra samme kilde som den Ulla nevner. Om jeg ikke går i surr her, så skulle det bli som følgende:Jan Frøchen kom som sagt fra Bremen og var gift med en Sara, slik som Ulla sier. Han fikk borgerskap i Bergen den 02. 08. 1649. De fikk tre barn sammen; Herman, Peder og Mette.Herman var skipper, borger i Brg. 1684, begr. i Nykirken 15. 06. 1705. Han var gift tre ganger. I første ekt. m. Trinche Danielsdatter (g. ca. 1681) - død 1682. Hun var datter av Daniel Thommessen, borg.sk. 1646, død 1666.2. ekt. Ukjent.3. ekt med Clarchie Nagel , g. 1698, begr. i NK. 1733. Hun var datter av Jan Nagel og Gierche Lodvigsdatter.Det blir for omfattende å skrive om Peder og Mettes vider slekt nå, slik at jeg fortsetter med barn etter Herman. Han fikk i sine tre ekt. følgende barn:Peder, levde i 1705.Trinche, begr. i NK. 1755, ugift.Giedsche, begr. i NK i mai 1733 sammen med sin stemor Clarchie Nagel.Bernt, borger i Bergen 1722, Stadsmajor, begr. i NK. 29. 04. 1750. Gift 1. ekt m. Elisabeth Henriksdtr. Nymeier, døpt i NK. 02. 07. 1707, begr. NK. 1738. Hun var datter av Henrich N. og Susanne Schrøder. Bernt gift i 2. ekt med Sophie v. d. Velde, f. 23. 08. 1717, g. 1740, begr. 1787 i DK. Hun var datter av Jan v. d. Velde og Beata Kramer. Bernt oppgav i 1743 ved "Extraskatten" en formue på hele 7000 Rd.Herman, død før 1758, skibsfører, borger i Bergen 1728. Han var gift 1725 i NK. m. Engel de Rytter, f. 1699, begr. 1773 i NK. - datter av Borger Michael de Rytter og Margrethe Jobsdatter Dishington.Jan, begr. i NK. 25. 01. 1699.Av det 3. ekt.: Jan, - døpt i NK: den 12. 09. 1699, begr. 13. 05. 1764, borger 1730, gift 1. ekt. i NK. 1732 med Lydriche Schultz d. NK. 1704, begr. i NK. 15. 08. 1740. Hun var datter av Jan Schultz og Lydriche Lydersdtr.Jan gift i 2. ekt. 14. 06. 1746 i NK med Grethe Birgitte v. d. Velde, begr. i NK. 29. 06. 1753. Hun var datter av Jan v. d. Velde og Beata Kramer, - altså en søster av Bernts hustru Sophie.Sara, - døpt i NK. 1702, begr. samme sted i 1758.Hermand Henrich, - døpt i NK. 18. 07. 1705 (postum), begr. samme sted den 25. 09. 1705.--------------------------------------------------Jeg kommer til tretten barn etter Ber(e)nt i hans to ekt. Siden jeg ikke helt vet hva du allerede har, Beate, så får du heller gi et ord om du skulle ønske mer info om disse. Spesifiser gjerne sånn noenlunde hva du er mest interessert i.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Det kunne nok lønne seg stort med et "godt" gifte, og vedkommende den før nevnte Berents formue, så kom vel mye av den fra hans svigerfar Jan v. d. Velde, slik man kan se i et utdrag tatt av Nordhordlands tingbok nr. 41, del B. : Sieg/neu/r Berent Frøchen mødte for Rætten og frem lagde een mod Johan Bucholt under 11 april 1744 udstædde Stevnemaal som hand for Rætten forlangede oplæst.Berent Frøchen mødte begierende at Johan Bucholt ......(?) maatte tilspørges og questioneres om hand havde noget imod paastevnte Capital og Renter at siige uden at dens Indhold udi alt er rigtig.Den indstevnte Johan Bucholt mødte persohnlig for Rætten tilstoed rigtig at være Debitor efter Obligation for 1000 rdr tillige med de af Capitalen Voxende 3 aars Renter, som hannem Lovlig og i rette Tiid er bleven opsagt,Berent Frøchen begierede Udsættelse til i Morgen paa det Obligationen in originali kunde frem lægges, og der efter maatte Dom nyde, ligesom den i Stevnemaalet paaberaabte Opsiigelse.EragtedDen forlangte Opsættelse bevilger Rætten til i MorgenBerent Frøchen loed i Rette frem lægge de ved Sagens opsættelse \paaberaabte/ Originale documenter nemlig Johan Bucholts Pante Obligation dat: 5te April 1738 som d/en 14 8ber sam/m/e Aar er publiceret som saaleedis er lydende, ligesom den udi Stevningen paaberaabte Opsiigelse under dato 7 Maij sidstleeden som med Opsiigelses Mændenes Paateigning lyder saaleedis, hvorefter hand i kraft af sin i Gaarddag giorde Paastand æskede Dom i Sagen hvorfor følgendeDom blev afsagtDa Debitor Johan Bucholt efter indstævning for Rætten selv har tilstaaet efter sin Pante Obligation til Sieg/neu/r Berent Frøchen som Obligationens itzige og rette Ejere at Være skyldig den summa 1000 rdr med Resterende 3de Aars Renter forfalden d/en 5te April nestavigt, som hannem d/en 7 Maij sistleeden Aar lovlig er Vorden opsagt men ey til denne Tiid afbetalt.Alt saa kiendes og døm/m/es for Rætt at den indstævnte Johan Bucholt 15 Dage efter denne Doms lovlige forkyndelse ey allene indfrier og betaler til \Citanten/ Sieg/neu/r Berent1744: 66Frøchen som til Ægte har bekom/m/ed Sophia Von der Velde sin til Stads Hauptmand Jaen Von der Velde under dato 5te April 1738 udstædde og d/en 14de 8ber sam/m/e Aar til Tinge publicerede Pante forskrivning lydende paa prioritered Pandt udi Debitors iboende Huuser hos staaende Mølle og tilhørende Nøster med hvis Videre Obligationen indbefatter med den summa Et Tusind Rixdaler Dansk Courant med opvoxende skadesløse Renter til betalning skeer, men end og udi Processens Omkostning at betale 4 rdr alt under Lovlig Nam og Excecution udi ovenm/el/te pandtsatte Ejendeele efter Obligationens Indhold Ved Rættens Videre Befordring efter Loven.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i Arne S. sine opplysninger angående Herman Frøchen og Clarchie Nagel at de gifter seg i 1698. Er dette en trykkfeil? I skattetellingen for 1689 står Herman oppført med Clarchie som "konen" og 3 barn. Disse tre barnene kan være barn av kone nr 2.I tellingen for 1683 er allerede den første konen død, og han er ikke oppført med barn i denne tellingen. Er det sikkert at det var en kone nr. 2 før Clarchie? Er dette fra pålitelig kilde?Greta SO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Greta -Kilden her er "spredte" kopier tatt fra samme kilde som du henviser til; Delgobe, trykket i Bergen 1899. Det er lett å bomme med avskrifter av årstall, men denne gangen var avskriften rett, altså 1698. Det er jo selvsagt en mulighet for at "forfatteren" har byttet om på to tall, slik at det skal være 89. Om i hvor stor grad man skal kunne stole på denne kildens "eldste" opplysninger, det kan jeg ikke svare på.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Da bekreftet Ulla at min navnespekulasjon om Renert var for søkt og Arne har vel avklart at far til Berent var Hermand.I Beates 1 innlegg står det at Berent og (E)lis(a)beth fikk 6 barn. Søkene B* + Fr* + Ny* gir 7 barn, men det var kanskje bare en trykkfeil fra Beates side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, samtlige.Til Greta; Fint at du "passer på". Jeg har nå tatt en titt i "Bergens Historiske Forening"s skrifter nr. 38 (1932). Under en beskrivelse av Nagel-slekten bekreftes mistanken om at vielsesåret for henne og Herman er feil i Delgobes kilde. Her kan man lese følgende:"Clarchie Jansdatter Nagel, som blev begravet i Nykirken 7. mai 1733. Ved kopskatmandtallet i 1683 sees Clarchie Nagel at bo hos Giert Meyer. Hun var gift med kjøbmand i Bergen Herman Freuchen. Under 17. november 1683 faar Herman Freuchen kgl. bevilgning at vies til Clarchie Jansdatter Nagel, skjønt de er beslegtet i 3dje led. Herman Freuchen døde i 1705, skifte 9. oktober s. a. Formue aktiva 3121 rd., passiva 2074 rd. Enken Clarchie med 7 barn overlevet ham."Jeg kan ta med at Clarchie var datter av Jan (Johan) Dominicussen Nagel (f. i Brg. ca. 1617-20) og hans hustru i 2. ekt. Giedsce Middelstorp. Hun var datter av borger i Bergen, Ludvig Middelstorp den eldre. Hun ble begravet i Nykirken den 16. februar 1669 "Jan Nagels dydig hustru".Denne beskrivelsen om slekten Nagel hadde jeg også liggende her da du Greta stilte spørmål om riktigheten av Clarchies vielsesår, men var ikke snartenkt nok til å lete etter henne, og hente opplysninger om henne, der.Siden det også er interesse for de 12 barna (ikke 13!) etter Berent, skal jeg ta meg tid til å skrive noe om dem:Herman, - d. Nk. 16. 01. 1728, begr. 01. 02. 1782. G. 1756 i NK. m. Dideriche Fasmer f. 1732, d. 1778. Hun var datter av Henrik Jansen F. og Cornelsche Ross.Henrich Nymeier, - d. 27. 10. 1729 i NK., begr. 14. 10. 1750 i NK. Student. Elev av rekt. Arentz.Jacob, - d. 05. 12 1731, begr. 21. 12. 1812 i DK. Borgersk. 1753. Skipper, oberpram-mester, kjøpmann, takserborger, laugrettsmann, byens kemner og kaptein. Gift 1767 i NK. m. Gedsche Frøchen, d. 03. 10. 1733, død 1792 NK. (Søskendebarn).Jan, - d. 09. 11. 1734 i NK. , begr. 1796 i KK. Vinhandler, vise-byskriver, senere byskriver i Bergen. Gift i NK. 1759 m. Clarchie Frøchen, d. 01. 06. 1735 i NK., begr. 1816. Hun hadde 13 barn, 22 barnebarn og 4 bbb.Klerque (Clarchie), - d. 06. 03. 1737, død 10. 04. 1805, gift 1761 i NK.(i huset) med kommand. kapt. Jørgen Møller, f. 1709, begr. 1776 i NK.Bernt, - d. 28. 06. 1738, død 13. 06. 1811. Student 1756, elev av rektor Arentz. Auksjonsdir., krigsråd. Gift 1. ekt. 1767 med Fredrikke Louise Løve f. 1745 i København, død 1776. Visstnok datter av "inspekteur paa Jægerpris", Chr. Løve. 2. ekt; Dorothea Kiøbke, f. 1759, gift i KK. 1781, død 1818 i Bergen. Antatt datter av Lt. Joh. Nicolay Kiøbke og Anne Margr. Dreyer.Elisabeth, - d. 23. 06. 1741, begr. 04. 10.Bentha, - d. 26. 09. i NK., begr. 1802 i DK. Gift i NK. 1761 m. kanselliråd Ferdinand de Fine, presid. i Bergen, d. i DK. 1739, død 1807. Han var sønn av etatsråd Thomas F. og Anna v. d. Velde.Elisabeth, - d. i NK. 28. 10. 1743, d. 1791 i Kristiansand. Gift i NK: 1761 med generalmajor Fredrich Dietrichson, f. 1723, død 1791 i Kristiansand.Jan v. d. Velde, - d. 28. 05 1745, begravet 26. 11. samme år.Jan v. d. Velde, - d. 14. 08. 1747, begr. 21. 02. 1748.Jan v. d. Velde, d. 16. 10. 1748, begr. 03. 10 1749.Dett var dett.(Med forbehold om mulige avskriftsfeil) Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Arne. Flott at du undersøkte dette. Dette tilsier vel at samtlige barn hadde Clarchie til mor, og kone nr. 2 eksisterete ikke. Eller... Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Greta og Beate -Derom tier kildene, så vi får lese "mellom linjene". Vi vet at hans første kone Trinche Danielsdatter døde i 1666. Her finnes det også et skifte, slik at årstallet må være korrekt. Og bevilling til ekt. med Clarchie Nagel ble gitt i 1683, slik at det er god "plass" til et ekteskap nr. 2. Det er en mulighet at flere av barna skriver seg fra dette ekteskapet, kanskje også ett barn fra hans 1. ekt., om Trinche døde i barsel. Vi har f. eks. datteren Giedsche som i 1733 er opplyst begravet med "Stedmoderen", altså med Clarchie, så hun er jo klart et barn av 1. eller 2. ekt.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.