Gå til innhold
Arkivverket

[#7679] Knoph-er i Bergen , Eid (SoF) og Stavanger; Schoph

Gjest Vibeke Lund Åhling
 Del

Recommended Posts

Gjest Vibeke Lund Åhling

Jeg har blitt spurt om hjelp fra en dame i USA som søker informasjon om sine forfedre. Mit spørsmål er: er det noen som vet opphavet til Peder Leganger Knoph som dør i Bergen 79 år gammel i oktober 1839 (NK), merknad: f. i Stavanger ?Etter navnene på barnene i DA gjetter jeg litt vilt at han kanskje er den Peder Pedersen sønn av Peder Knoph og Siri Rasmusdatter som Familysearch har f. i 1765.Jeg har dessverre ikke Grjotheims store arbeid om slekten Knoph, og jeg vet at dette har en del mangler, men noen kanskje vet hvis jeg er ute på jordet eller ikke?Peder Knoph var gift med Dorthe/a/ Sophia/e Schophammer/Hammer. Er hun den datter av Harmund Schauphammer og Birte Pedersdatter som blev døpt i juni 1770 i Nykirken?Damen som spurte meg er barnbarn av Herman Erik Chrispinus Knoph f. i Eid, SoF, 1850. Hans foreldre er Peder Christian Knoph og Malene/a Jacobsdatter Berge. Etter Familysearch giftet de seg i Eid, SoF, i 1849, men jeg finner ikke vigselregistreringen i DA/DP.... vet noen hvis plass og dato er korrekt? Jeg fant emigrasjonen i 1870 i DA, og Hermans datters fødsel og død i Bergen i 1870.Hermans forbindelse til Peder Knoph: Hermans far Peder Christian Knoph ble født i Bergen i 1827 av foreldre Christian Knoph og Elen Gurine Eriksen (DK 22/1, 4/2). Christian Knoph står som f. 28/11 og dåp 6/12 1801, NK. Jeg skylder noen personer utlovet informasjon og hjelp siden ganske lenge, dessverre. Nå har jeg litt bedre helse, en fungerende dator, og kanskje også tid, så jeg håper å kunne komme ikapp. Men: Når min dator ble syk (ja, vi fikk begge to et stygt virus!) så forsvant en del av min korrespondanse.... Hvis de som ikke har fådt utlovet hjelp/informasjon sender meg en mail slik at jeg vet hvem som ønsker hva er jeg takknemlig.Vennlig hilsen Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Her kan eg opplysa om at Herman Iverson Skophammer vart døypt i Hafslo i Sogn 10.7.1735, og han gifte seg i Hafslo 2.7.1765 med Bertha Pedersdotter. Opphavet hennar er førebels ukjent, men far hans var Iver Erikson Skophammer. Herman vart gravlagd i Bergen 29.6.1776, medan lagnaden til Bertha framleis er ukjend for meg.Eller kanskje du Vibeke har funne ut noko meir sidan januar 2002?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest arne kvitrud

Kan dette være noen i samme familien?Etter Axel Kielland: Stavanger borgerbog, 1935, side 139 var Karen Leganger Knoph datter til captein des armes Peder Knoph gift 7.3.1731 med Kirsten Olsdatter Line.Karen Leganger Knoph var døpt i Time sokn (på Jæren) 14.11.1734 og gravlagt 22.5.1792. Gift med Ole Larsen Grøn 'fra Skien' født ca 1725, borger i Stavanger 11.1.1753 som smed og gravlagt 12.2.1791.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.