Gå til innhold
Arkivverket

[#7684] Foreldrene til Hans Gudbrandsen og Karen (Kari) Ol

Gjest Astrid Gran Skjæret
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til Hans Gudbrandsen, født ca. 1776 - død på Opsal i Enebakk i 1843 og hans hustru Karen (Kari) Olsdatter. Hun var født ca. 1785 og døde i Enebakk i 1824. Hans var gift 3 ganger, Karen var kone nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

I ft 1801 finner jeg Hans Gulbrandsen i Aas 22 år, Fet 25 år , Urschoug (Aurskog) 20 og 21 år, men ingen i Enebakk. Ved et raskt søk i FamliySearch finner jeg Hans Gulbrandsen født 05.06.1774 med foreldre Gulbrand Mangen og Anne Christensdatter , Aurskog og en født 17.01.1773, far Gulbrand Løchen i Trøgstad.Har du funnet vielsen til Hans og hans 3 koner? Det kan hende du finner noen spor det. Det er kanskje litt for tidlig til å finne ham blant inn/utflyttede, men kanskje du kan finne skifte etter Gulbrand Mangen og Gulbrand Løchen? Fadderne til barna kan også gi et spor. Jeg fant engang et par foreldre fordi en datter var i tjeneste hos besteforeldrene da hun var konfirmant (i Enebakk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Kari. Tusen takk for svar. Det var litt av hvert å titte nærmere på her. Jeg har sett på vielsen til Hans og Karen uten å bli noe klokere. Tipset ditt om å se på vielsene med de to andre konene er helt klart en god idé, som jeg skal sjekke ved første anledning. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Den første kona til Hans, Dorthe Jonsdatter, døde på Oppsal i Enebakk 24.11.1811, 31 år gl. Jeg har ikke funnet dem viet i Enebakk, men et par med samme navn ble viet 17.10.1807 i Ås i Akershus. Den tredje vielsen til Hans fant jeg i Enebakk: 1825 nr. 11: Enkemand Hans Guldbrandssen Opsahl 46 Aar gl. og Pigen Malene Simonsd. Mjønli 36 Aar, Forlovere: Johannes Slora? og Johannes Engebretsen. Viet Marts 30 H.K. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Hvor fant du vielsen til Hans og Karen? Jeg har sett gjennom kirkeboka for Enebakk i det aktuelle tidsrommet to ganger uten å finne dem. Derimot fant jeg på Familysearch et par med samme navn som ble viet 14.11.1812 i Kråkstad i Akershus, så det er jo mulig at Karen er derfra, og at Dorthe er fra Ås. Alle barna til Hans er døpt i Enebakk. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Laila. Jeg har nok "blingset" litt med tanke på vielsene til Hans. Det er den siste vielsen, med Malene, som jeg har sett på. Jeg har også sett den vielsen du fant på Familysearch, men har hele tiden tenkt at de skulle ha vært viet i Enebakk. Igjen, tusen takk. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Laila Takket være din hjelp har jeg funnet foreldrene til Karen. Hun var fra gården Gievik (Gjevik) i Kråkstad, døpt i 1783. Jeg fant at Hans var konfirmert i Ås i 1793, men dessverre er de første sidene i kirkeboken 1778-1813 borte. Det er der dåpen evt. skulle vært å finne. Nå vet jeg i alle fall hvor begge to kom i fra. Enda en gang, tusen takk. Hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Til Astrid. Det er bare hyggelig å kunne hjelpe når man kan. Karen Olsdatters farsslekt kan du følge bakover i M. Østlid: ”Kråkstad – en bygdebok” til Ole Olsen Frogner, død 1740, 68 år gl. Han var gift med Anne Veljusdatter, som døde i 1737, 66 år gl. (Det står Anne Michelsdatter i Familysearch.). Deres sønn var Ole Olsen Kverne, gift 1738 med Thore Clemetsdatter Løken, og deres sønn igjen var Ole Olsen Jevik, gift 1775 med Kirsti Ottersdatter, og de var Karens foreldre. Thore Clemetsdatter var datter til Clemet Hansen på Mellegård og Løken. Hun var født på Haugen i Ski. Faren het Hans Rolfsen, og hans foreldre igjen var Rolf Hansen f. 1574 og Ellen Larsdatter. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Laila. Det er utrolig hvor mye ny informasjon jeg har fått fra deg. Takknemlig hilsen fra Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.