Gå til innhold
Arkivverket

[#7686] Kan damen gifte seg med to forskjellige menn samti

Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Iflg. Family Search giftet Jeppe Jensen (ca. 1652-1710) seg med Dorothe Pedersdatter (ca. 1661-1688/89)i Steigen i 1686. Faren til Dorothe var Peder NN (ca. 1635 - ). Problemet er at iflg. Family Search gifter den tilsynelatende samme Dorothe Pedersdatter seg 21.11.1686 i Steigen med Zacharias Herdagsen. Fødselstidspunkt og far stemmer, men dødstidpunkt avviker litt (1690/93). Hverken Jeppe Jensen eller Zacharias Herdagsen dør i i 1686, så forklaringen ligger ikke der. Kan noen løse mysteriet for meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Mysteriet er vel egentlig at enten dreier det seg om to Dorothe'r, eller så har den som har lagt ut disse dataene (ikke avskrifter av kirkebøker, dette er donert av den som har "forsket" det frem) har vært overivrig etter å få giftet Dorothe bort....og 1. enten tar helt feil, 2. har skrevet feil år.Ancestral files må man nok ta med en god klype salt. Den du så på er donert av en amerikansk dame, Patricia Daly, 4221 3rd ave. no., Great Falls, Montana. Du kan jo forsøke å skrive til henen? Den andre recorden du fant er heller ikke avskrift av kirkebok, "Record of temple ordinances performed in all temples as recorded through the Ordinance Recording System. Does not contain information beyond what is found in the International Genealogical Index. Submitter's name and address are currently not available."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dette er vel neppe noe mysterium. Family Search har mye rart i sine databaser. De to vielsene du har sett på, er lagt inn i databasen av en PATRICIA DALY og hva hun bygger dette på, er det vel kanskje bare hun selv som vet. Forklaringen er vel helst at hun har gjort en feil.Når det gjelder ekteskapet med Jeppe Jensen, virker det noe bedre dokumentert enn det andre. Denne vielsen er nemlig også registrert som såkalt IGI record. Disse er såvidt jeg vet, basert på kirkebøkene. Det er ikke dermed sagt at de er korrekte. Det fleste IGI data er lagt inn av amerikanere og det er ikke alle bidragsyterne som er like sterke i tyde gotisk håndskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Min erfaring er at ikke på langtnær alle IGI records baserer seg på kirkebøker. Der batchnummeret begynner på C (christening) eller M (marriage) er det nok mer eller mindre direkte avskrift. Resten er en salig balnding av avskrift av kirkebøker, slektsbøker, fiktive hendelser, beregnede eller anslåtte fødselsår/vielsesår osv.Kirkebøkene for Steigen starter i 1686, så det er jo gode muligheter for å finne riktige opplsyninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Understreker gjerne på at Family Search har mye rart F. eks. er søsknene Rannvei, Marthe og Stener Svendsen/datter i Gausdal (f ca 1660) registrert født 39 ganger. Jeg har ellers funnet samme person født ca 1550, 1650, 1750 og 1850, med samme foreldre. MEN man kan også gjøre gullfunn på FS. En annen merkverdighet er at det kan lønne seg IKKE å velge Norway på country. Ved å velge ALL COUNTRIES istedet, har jeg funnet personer som av en eller annen grunn (feilkoding?) var plassert i NORth Dacota i stedet for NORway. Og FS ER og blir en grei måte å gjøre søk på, særlig etter etterkommere dersom man kjenner begge foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Det er jo ikke så uvanlig at de samme navnene går igjen i generasjoner, og at til og med søsken har samme navn. Jeg har et eksempel med 3 personer som alle hadde navnet Ingeborg Olsdatter Kleboe, en født i 1696 og de to andre i 1699. To av disse var søsken, og ikke i slekt med den tredje. For sikkerhetsskyld giftet de to Ingeborgene som var født i 1699 seg med hver sin bror, og det var litt av et puslespill å finne fram til hvem som var hvem. Og kanskje hadde jeg aldri oppdaget dersom jeg ikke hadde tatt utgangspunkt i kirkeboken og fulgt personene "framover", istedet for å gå "bakover" slik man vanligvis gjør ved slektsforskning?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.