Gå til innhold
Arkivverket

[#7687] Norske sjøfolk i Amerika - "The Norwegian Steam"


Gjest Kjell Magnus Økland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Magnus Økland

Eg arbeidar med eit prosjekt om sjøfolk frå Noreg som arbeidde i Amerika som profesjonelle seglarar i tida 1900-1940. Desse sjøfolka var i si samtid kjend som "The Norwegian Steam". Desse sjøfolka kom i hovudsak frå Bergen, Tysnes, Bømlo, Karmøy, Stavanger og Arendal.Finst det eit arkiv som har oversyn over norske sjøfolk i denne perioden. Finst det nokon som har slektningar som var med på dette?Er det nokon som har America´s Cup-litteratur om dette?Ta kontakt! Helsing Kjell Magnus Økland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Noe hjelp til ditt prosjekt har eg neppe. Men kan du finne en Martin Johnsen Håland født ca 1885 -1895 fra Tysnes,uekte sønn av en lensmann. Han gikk i land i NY, hvor han fikk familie. Har hørt han var på seilbåt/skute. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Min fars eldste bror Claus Robberstad fra Bømlo var nok med her. Men dessverre har jeg ikke noe særlig å gi deg her. Jeg vet at han arbeidet ombord på R.M.S. Berengaria. Jeg har et bilde av den. Han var og på S.S.Catalina fra Avalon, for jeg har et bilde av alle de som arbeidet ombord hvor han er med. Men var det før eller etter 1940, det kan jeg ikke svare på. Han var og ombord på et fyrskip (hva nå det kan være: Ambrose, ser det ut for at det heter). Han ble etter det amerikansk stasborger og var der i 52 år før han kom tilbake til Norge og levde resten av sitt liv i Bergen og på Bømlo. Dessverre har jeg ikke noe mer enn disse bildene. Han har et bilde av seg selv og to andre som er tatt i Avalon, men jeg aner ikke hvem de er. Er du interessert i disse bildene, så kan jeg alltid skanne dem. Mvh Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Et fyrskip er en flytende og bemannet fyrlykt utformet som et skip. Disse er brukt spessielt der hvor det er store dyp. Fyrskipene låg vanligvis oppankret. I dag er de ikke bemannet, så hvit jeg vet. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Sande

Min onkel Adolf Herman Andreassen, f. 20.jan.1884 i Bergen, rømde frå eit norsk skip i New York i 1908.Ingen høyrde frå han sidan. Eg er for tida på leiting etter spor av han. Han KAN ha teke hyre på amerikansk skip (betre betalt). Dersom du skulle støyte på namnet hans, er eg takksam for informasjon. Helsing Odd Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så langt tenkte jeg ikke-:) Takk for informasjonen.Han hadde skrevet dette bakpå og at de var 14 personer ombord. Jeg har hans gamle album hvor det er en del bilder med sjøfolk, men dessverre er det ikke skrevet noe bak bildene, verken årstall, båt eller navn. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Jeg lurer på, Kjell Magnus, når du nevner America's cup, de seglerne du snakker om det er konkurranse seglere det vel? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Magnus Økland

Ja visst er det konkurranse-segling det er tale om. Desse sjøfolka var med som mannskap på båtar som dreiv regattassegling nesten kvar einaste dag i frå mai til ut august. Resten av året reiste dei attende til Noreg og var her. Som regel hadde dei familiane sine i Norge, men nokre emigrerte fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.