Gå til innhold
Arkivverket

[#7700] Fogd Jørgen Hansen Wang (1711-1770)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jørgen Hansen Wang kom fra Bergen-traktene til Dyrøy i Troms og ble tilsatt som fogd der 23. sept. 1748. Her ble han boende resten av sitt liv. Han ble gift med Sirene Nielsdtr. Wind (1719-61) 21. sept. 1745 i Askøy i Hordaland. Før de dro nordover ble datteren Maren født og døpt i domkirken i Bergen 1746. Vet noen noe om hans forfedre? Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo. Jeg hadde håpet noen hadde kommet med litt opplysninger om Wang slekten her, for oppe på Leikvik i Torsken går Wang navnet igjen som faddere på mine forfedre.Har notert Marens faddere i DK: Elsebet Hans Rødbergs, Anna Hvidt, Anne Sæbøe, Hr foged Rasmus Smith, Svend Olsen. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Jeg leter også etter Wind og Wang. Jeg har Niels Jacobsen Wind ca 1670-1690)födested ukjent, gift med Inger Pedersen (Ukjente data)barn: Christen Nielsen Wind f.1716 (i Arendal, Aust-Agder?), gift 6.3.1753 i Trondheim med Olava Margrete Hansdatter Meyer f.1731. De fikk Hans Meyer Wind i 1754 i Trondheim. Både Christen og Olava döde samme år i 1763, men för det hadde hun giftet seg igjen med Johan Holmberg i 1757, så hun ble kanskje skilt fra Christen? Når det gjelder Wang, så har jeg Ingebright Wang ca 1740(Ukjent)barn: Berit Ingebrigtsdatter Wang. Jonas Jensen Wang f.1774 i Trondheim, barn Jens Fr. Jonassen Wang f. 1803,(hans etter slekt fra Namdalen er kjent).Kanskje har disse overhodet ingenting med dine Winder og Wanger å gjöre, men jeg pröver likevel. Jan Tiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Niels Jacobsen Wind (f. 1677) er nok faren til Sirene Nielsdtr. Wind. Niels giftet seg 12. jan. 1707 i Arendal med Inger Pedersdtr. Sund (f. 1683).Jørgen Hansen Wang var fullmektig hos fogden i Bergen da Maren ble døpt der i 1746, har dyktige Åse Kvitle Kristiansen antydet for meg. Siden ingen har hørt om faren Hans Wang i Bergen, kan det tyde på at han er dansk. Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Gikk litt hurtig igjennom Trøndersk personalhistorie ved Joh E Brodahl. Trykket i Aktietrykkeriet i Trondhjem 1935.(opplysninger som ikke står i kirkeboken). Der finner jeg følgende med navn Wind og Wang. 30/1-1684 Christen Olsen Wind viet i Fruekirke. 2/12 1765 Andreas Wang begravet i Domkirkesogn, 7/3-1776 Capt Wind begravet i Domkirkesogn,14/5-1776 Anders J Wangs datter begravet, og 30/7-1781 Anders Wang begravet i Domkirkesogn. Dette til opplysning. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Hermod Moursund

Kan jo friske opp denne saken.For ei god tid tilbake fikk jeg opplysning om at faren kunne være Hans Jensen fra Thy i Vang sogn i Danmark. Og at mora til Jørgen kunne hete Maren Olufsdtr.Er det noen som har gjort noe gjennombrudd her?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.