Gå til innhold
Arkivverket

[#7701] Ole Henningsen Normann (1759-1808)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Min kones forfedre i senere generasjoner har hevdet at Ole Henningsen Normann var sønn av klokkeren Henning Junghans Normann (1727-99) og Ellen Hartvigsdtr. Hveding i Harstad. Men Ole står ikke oppført som hans barn i Torsken bygdebok. Han er heller ikke døpt i Trondenes som alle de andre Hennings barn. I militære ruller står det at han var fra "Sünnmør", noe som tyder på at han er født på Sunnmøre. Vi vet at han kom nordover med Gabriel Moursunds jekt til Grunnfarnes i Troms og ble etter kort tid skipper på denne jekta - 18 år gammel! Han giftet seg med Maren Ursin Wang, enka etter presten Peder Mikkelsen Ursin. Han drev med handel og gjestgiveri og han ble til og med lensmann i Torsken. Det store spørsmålet er: Hvem var hans foreldre? Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Hermod -Familysearch har en Ole Henningsen Normann f. i Torsken, Troms i 1759 med foreldre Henning Eriksen Normann og hustru Ellen Hartvigsen Hveding.Søk først på Henning Normann, og velg Henning Eriksen Normann f. 1728, Trondenes blant alternativene.Om du søker på "Ancestral file" og videre "Pedigree" og "Family" (ta med begge) så vil du få "halve slekta" og mere til. Vær oppmerksom på at Familys. ofte inneholder feil!!Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Arne! Jeg tror nok likevel at Ole er født på Sunnmøre. I Trondenes er det riktignok et "åpent år" for 1759 i søskenflokken, men det er tvilsomt at han er født i dette åpenrommet som sønn til Henning Eriksen Junghans Normann. For meg blir det viktig om noen skulle gjøre det store varpet å finne han i en eller annen kommune på Sunnmøre. Først da må jeg revurdere slektsforholdet til Henning. Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.