Gå til innhold
Arkivverket

[#7702] Knut Pedersen Dahl i Valdres, f. ca. 1720-1725 - h


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Knut Pedersen Dahl giftet seg 10.2.1747 (trolig i Land?) med Gudbjørg Tollefsdatter, døpt i Land 7.4.1726 som datter av gårdbruker Tollef Bjørnsen på Djuve i Nordre Land og kona Mari Tollefsdatter fra Tøndrum i Nordre Land. Tollef Bjørnsen stammer fra Frøysok-slekta på Gol i Hallingdal.Knut og Gudbjørg bodde ei tid på Grøv i Hedalen, Sør-Aurdal der dattera Mari er født i 1751, men flyttet kanskje alle til Ringerike. Gudbjørg bodde i 1801 som enke hos dattera Mari på Hovland i Lunder sokn, Norderhov og døde der i 1803.Er det noen som kan bidra med opplysningar om opphavet til Knut Pedersen Dahl?Takker hjerteligst...!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Jeg glemte å nevne at Knut Pedersen Dahl var korporal i Valderske regiment. Jeg har ikke sett regimentlisten, men der står det visstnok at han var født i Valdres i 1722!FamilySearch viser at en Knut Pedersen var født i Slidre ca. 1721 som sønn av Peder Evensen og Ragnhild Haagensdatter. Kan det være han??Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Noen tilleggsopplysninger er i dag dukket opp om Knut Pedersen:Han var i 1762 en av gårdeierne på Nes i Ådalen, og han døde på Nes i juli 1790, da oppgitt å være 76 år.Han opptrer ofte som långiver i nabolaget og skriver seg delvis Dahl og delvis Berg, i tillegg til Nes.Men fremdeles er det store spørsmålet: Hvor var han ifra??Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Etter at noen nye elementer er dukket opp, ønsker jeg nå å blåse litt støv av dette problemet, som ennå ikke har funnet en løsning:Mannskapsrullen for Landske Regiment datert 1748 er dukket opp og forteller følgende:Corporal Knud Pedersen Dahl, føed i Walders, 26 aar, gift, soldat i ett aar og corporal i 4 1/2 aar.Dette er åpenbart ''vår'' mann, for han giftet seg i Land i 1747 med Gudbjørg Tollefsdatter fra Djuve i Land.Kirkeboka for Aurdal viser flere muligheter:* Knut Pedersen Aaberg, døpt 14.11.1719, ble trolig gift i Aurdal 19.10.1745 med Helga Jørgensdatter Diserud, så han er det vel ikke...* Knut Pedersen Rundhaug, døpt 1.7.1720, kanskje han ble konfirmert fra Bø i Aurdal 1739, 19 år?* Knut Pedersen Langødegaard, døpt 3.4.1722, ble konfirmert fra Langødegaard i Aurdal 1737, 16 år* Knut Pedersen Bondlien, døpt 25.7.1723, kanskje han ble konfirmert fra Skaar i Aurdal 1741, 18 år?Rundhaug, Langødegaard og Bondlien er alle i Sør-Aurdal; Bondlien er endog i Hedalen der Knut Pedersen Dahl siden bodde med konen Gudbjørg før de flyttet til Nes i Ådalen. Derimot er både Bø og Skaar i Nord-Aurdal... På den andre siden så kan jo Knut Pedersen være flyttet til Land i ung alder og blitt konfirmert der? En Knut Pedersen Ulvshuus, 16 år, ble konfirmert i Land i 1736, mens en Knut Pedersen Norberg, 19 år, ble konfirmert i Land i 1739...! Aurdal=Dahl? Norberg=Berg?Jeg har god tro på at en av disse kan være identisk med ''vår'' Knut Pedersen Dahl; kanskje han fra Langødegaard eller han fra Bondlien??Kanskje bygdebøkene for Sør-Aurdal har svaret?Jeg takkker på forhånd for all hjelp!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Knut Person Langøydgarden, f. 1722, er omtalt i 'Gard og bygd i Sør-Aurdal', bd. B. Der står det at han ble g. 1749 m. Beret Bjørsnsdotter Bagn. De var brukere på Nørdre Langøydgarden fram til 1758. Så denne Knut kan du se bort i fra.Bondli/Bonlid/Bundeli er også gårdsnavn fra Skrautvål i Nord-Aurdal. Der ligger også Skår. Jeg tror derfor det er mer sannsynlig at Knut Pedersen Bondlien var fra Skrautvål enn fra Hedalen.Bygdeboka som omhandler Hedalen har jeg ikke hjemme, så der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Takk til deg, Gunnar, for opplysninger om Knut Pedersen Langødegaard. Så er det altså ikke han!Når det gjelder Knut Pedersen fra Bondlien, er jeg tilbøyelig til å være enig i at han kan være fra Skrautvål sokn, men han kan jo likevel ha flyttet til Land og siden tilbake til Hedalen..! Bygdeboka fra Hedalen har ingen omtale av bosetning på Bondlien før helt på slutten av 1700-tallet, og noen bygdebok for Skrautvål har jeg ikke hatt tilgang til...Derimot ser familien til Knut Pedersen fra Rundhaug svært spennende ut. Fra bygdeboka for Sør-Aurdal går det frem at Peder Olsen Grimsrud giftet seg i 1711 med ei Ragnhild Torstensdatter og bodde på Rundhaug der Peder døde i 1720. De fikk fire barn:* Gjertrud Pedersdatter, født 1712* Ole Pedersen, født 1714* Torsten Pedersen, født 1718* Knut Pedersen, født 1720Dessverre har ikke forfatteren flere opplysninger om denne familien, men ett eller annet sted må det jo være blitt av dem...?Kan noen hjelpe meg med å fortelle om skjebnen til denne søskenflokken?Eller om Knut Pedersen Bondlien?Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Jeg vil gjerne få blåse litt støv av denne saken fra flere år tilbake. Jeg er fremdeles svært interessert i flere opplysninger om Knut Pedersen fra Rundhaug, og kanskje den nye bygdeboka for Skrautvål har opplysninger om Knut Pedersen Bondlien?Jeg lever i håpet...Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen løsning her,men dattera Mari er døpt i Nord Aurdal.Finner ingen flere barn.Mari Knudsen dpt.28/11 1751.Finner Dahl bare en plass i Valdres 1801 og det var i Vang.De andre Dahlgårdene i Oppland lå ikke i Valdres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Bergene

Knut Person Bundli ble gift 1745 med Sigrid Endresdtr Brattvøl, han var født på Skår.For Rundhaug, som står under Bok C i Sør-Aurdal, side 131, der finner jeg en Knut født 1720. Det står ikke noe mer hvor denne familien ble av. Bruket Rundhaug ligger under hovedbruket Grimsrud. Foreldrene til denne Knut var Per Olson kalt Grimsrud da han gifta seg , og Ragnhild Torsteinsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjertelig takk til Nina og Norodd for nye og spennende opplysninger!Etter dette sitter vi igjen med bare ett alternativ hvis Knut Pedersen var barnefødt i Aurdal, nemlig:Knut Pedersen, født på Rundhaug i Sør-Aurdal 1720 som sønn av Peder Olsen (Grimsrud) og Ragnhild Torstensdatter. Han ble trolig konfirmert fra Bø i 1739, 19 år gammel.Bygdebokforfatteren for Sør-Aurdal skriver ingen ting om skjebnen til denne familien, så da er det spørsmål om noen er i stand til å identisere denne Knut? Eller søsknene hans, Gjertrud (1712), Ole (1714) og Torsten (1718) (se ellers innlegg #6)?Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Lars E. Øyane

Under henvisning til innlegg #2, Knut Pedersen fra Slidre, så ser det ut til at denne Knut Pedersen ble født ca. 1721, og foreldrene var:Peder Evensen, og konaRagnhild Haagensdatter fra Øvre Sumelenge (gnr. 65, bnr. 1 i Vestre Slidre) (1689-1741). Ragnhild hører til Losna-slekten!Kan dette være ''min'' Knut Pedersen DAHL, født i Valdres ca. 1722??Er slekten på Øvre Sumelenge kjent?Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.