Gå til innhold
Arkivverket

[#7704] Ole Pedersen og Gudbjørg Iversdatter på Askildsrud

Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Ole Pedersen giftet seg i Norderhov 13.11.1764 med Gudbjørg Iversdatter. Begge er trolig født på 1730-tallet, men ingen av dem synes å være fra Norderhov. De bodde lenge som husmannsfolk i Skaugstadeiet i Norderhov, men i 1801 er Ole husmann og sagdreng under Askildsrud i Haugsbygd, Norderhov.Fire barn:* Ole Olsen, f. Norderhov 1764* Else Olsdatter, f. Norderhov 1768* Randi Olsdatter, f. Norderhov 1770* Iver Olsen, f. Norderhov 1775Jeg ville satt stor pris på om noen kan hjelpe meg med opphavet til Ole og Gudbjørg!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Lars E. Øyane

Jeg ønsker blåse støvet av denne forespørselen fra februar i fjor. Kanskje er det kommet til nye forskere som kan bidra med nye opplysninger om denne familien og opphavet deres?Tusen takk for hjelpen!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Lars E. Øyane

Dette problemet fra Ringerike fremstår fremdeles som en veritabel gåte. Håpet mitt var at navnet Gudbjørg Iversdatter er så ''spesielt'' at antall alternativ burde være forholdsvis begrenset.I Aurdal i Valdres fins det, ifølge FamilySearch, et mulig alternativ:* Gudbjørg Iversdatter, døpt i Aurdal 24.3.1735, datter av Iver Eriksen Nordby og Brynhild Torkildsdatter.Jeg kan ikke se at denne Gudbjørg ble gift i Aurdal, så kanskje det er et håp...? Nordby ser ut til å være i Hedalen sokn, som grenser mot Norderhov...Hjertelig takk for all hjelp!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

WOOPS: Kanskje denne teorien om Iver Eriksen og Brynhild Torkildsdatter ikke var så dum tross alt; det viser seg at samme foreldrene også fikk denne datteren:* Ingrid Iversdatter, døpt i Norderhov 16.8.1744Så kanskje hele familien flyttet til Norderhov, inklusive Gudbjørg?Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Bare for å gjøre søskenflokken litt mer komplett:* Gjoron Iversdatter, døpt i Aurdal 24.6.1733* Gjoron Iversdatter, døpt i Aurdal 23.2.1738* Torkild Iversen, døpt i Norderhov 27.5.1741Og til sist: Iver Eriksen Nordby og Brynhild Torkildsdatter giftet seg i Aurdal 2.10.1729!Nye opplysninger imøtesees med store interesse!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.