Gå til innhold
Arkivverket

[#7705] Den norske "Gyldenløve-slekten"...

Gjest tom askeroi
 Del

Recommended Posts

Gjest tom askeroi

Jeg vet Danmarks Adels Aarbog 1895 tar for seg den norske "Gyldenløveslekten". Men denne årgangen finner jeg selvfølgelig aldri i antikvariatene..Norsk Slektshistorisk Tidsskrift synes det "mot normal" være liten hjelp i, jeg synes ikke jeg finner annet enn "... om denne slekten er det skrevet så mye at det ikke er verdt å gjenta det her..."Men - finnes det noen (annen) samlet oversikt (med rimelig grad av troverdighet) over denne slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det burde kan henda vore undersøkt på førehand?:-)Norsk slektshistorisk tidsskrift har faktisk ein artikkel som truleg vil vera betre her.Sollied, Henning. "Kildekritiske undersøkelser vedrørende nogen middelalderslekter. I. Rømer – Gyldenløve." Norsk slektshistorisk tidsskrift 6 (1938): 245-279.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Jeg er selvfølgelig helt enig i det, Jo Rune. Men ingen svarte i debatt5492 Maren Hansdatter iflg Berg, Hornemann og Daae - eller Svein Tore Dahl??Og derved åpnet jeg denne med et "amputert" innlegg. Og når sjansen til å få tak i DAA 1895 bød seg så var det bare å slå til.Men jeg er fremdeles interessert i alt det som er skrevet som Norsk slektshistorisk tidsskrift sikter til...Ellers 1000 takk for påminnelsen om Sollids artikkel!Med vennlig hilsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Forøvrig sier Sollied i nevnte artikkel fint lite om hvem slekten "Gyldenløve" består av - men desto mer om hvem den IKKE består av. Forsåvidt greit å vite, men...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Sollied fortel det ein stort sett veit om Gyldenløve-ætta. Og det er ikkje mykje når ein ser bort frå Nils Henriksson og Henrik Jensson. Den uektefødde Henrik Nilsson kan vel ikkje reknast som ein del av adelsætta.Men, kva er det du er på jakt etter meir spesifikt om denne ætta? Dersom du vil lesa meir om fru Inger og ikkje minst borna hennar, er det vel framleis Ludvig Daaes 140-siders monografi som er den beste.Daae, Ludvig [Ludvigsen], (1834-1910). "Fru Inger Ottesdatter og hendes Døtre." (Norsk) Historisk tidsskrift 3 (1875): 224-366.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Rent bortsett fra den generelle historie interesse, så kom spørsmålet opp i debatt "5492 Maren Hansdatter iflg Berg, Hornemann og Daae - eller Svein Tore Dahl??" om Svein Tore Dahls antagelse at Maren Hansdatter ikke var datter av Hans Caspersen (som tidligere "akseptert") men derimot av Hans Sigurdsen som skulle være gift med "en Gyldenløve". Fru Ingers døtres etterkommere og deres historie er veldig interessant (jeg har et par bøker om dette emnet og om Østrått og skal med glede "kose meg" med Daaes monolog), men i denne sammenheng er det vel hennes manns øvrige slekt jeg er interessert i(?). Fint om du kunne delta i nevnte debatt. Din ekspertise er dypt savnet der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er vel med meg som med alle andre -- eg kan litt om mykje, og mykje om litt. I emnet Maren Hansdatter har eg ikkje noko ekspertise, og det er dermed ingen grunn til å delta når eg ikkje har særleg mykje å bidra med:-)Eg les rett nok nemnte debatt, for det er som regel noko å plukka opp. Og når kona mi har mykje trønderaner er det vel heller ikkje usannsynleg at eg streifar innom denne ættekrinsen eg heller -- før eller seinare. Men inntil vidare prøver eg å læra meir -- når eg har tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.