Gå til innhold
Arkivverket

[#7714] Hvem var far til Erik Ørvig (født 1895 i eller ved

Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Min farfar, Erik Ørvig (født 1895), vokste opp i Kragerø. Tellingen for 1900 viser at min farfars mor, Marie Ols. (datter av Carl Børresen,) på det tidspunkt er enke. Men hvem var min farfars far? Jeg tror han het Thor, og at han vokste opp på en gård som het Ørvig i nærheten av Kragerø. Jeg har iallefall forstått det slik at familien etterhvert tok dette gårdsnavnet som etternavn. Jeg forundrer meg derfor over at hans hustru står oppført med etternavnet Ols. (Olsen) i 1900-tellingen. Håper det er noen som kan hjelpe, evt. gi tips om hvor jeg kan søke informasjon. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Du finner både Ørvig og Ørsvik i Skåtø (se også Sannikedal) sogn utenfor Kragerø. På sistnevnte gård finner du en stor Olsen familie i 1875, hvor alle brukte Olsen som etternavn, ikke patronym. Mye kan jo tyde på at Marie også tok Olsen som etternavn etter sin mann, Thor Olsen?Jeg har ikke funnet digitale kilder som er til hjelp så nært 1900, så det spørs om ikke kirkebok for Skåtø er neste for deg? Eventuelt å finne Erik døpt i 1895, der står jo farens navn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.