Gå til innhold
Arkivverket

[#7718] Koch/Kock

Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger om opphavet til Johannes Jockumsen Kock, som ble gift med Gunnhild Pedersdatter Skancke på Røros i 1749. De hadde bl.a. sønnen gruvearbeider Peder Johannesen Kock, f. 1764.På forhånd takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei, Jeg har i mine papirer, som er hentet fra bygdebøkene for Røros : Johannes Jochumsen Kock, født 1719-1796, foreldre : Jochum Hansen Kock, født 1680-1733, på Røros, Mor har jeg ingen opplysninger om. 2 søsken : Beritte, født 1703-1782 og Hans, født 1706-1751. Jochum's foreldre var : Hans Kock, født ca. 1645- død 1734 på Røros, han bar Stiger ved gruvene der, gift med Marit Hansdatter, født ca. 1636-1736. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurli Heimsbakk

Hei Rune!Jeg har endel på etterkommere etter Hans Kock (gm Marit H.) om du er interrisert send til: gheimsba@frisurf.nomvh, Gurli H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Inger M. Hanssen

Har opplysninger om ei slektsgrein etter Adam Kock den trulige bror til Hans Kock. Det er Adams sønn Thomas Henric som var gift med Ingeborg Jonsdatter Kuraas og deres datter Kirsti Thomasdatter g.m. Ole Clausen Galaaen.I tilfelle noen er interessert i den slektsgreina.Hilsen Inger.En spesiell hilsen til Gurli.Hyggelig å finne navnet ditt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Roger de Robelin

I Fjell-Folk, Årbok for Röros-trakene, Nr. 12, Utg av Röros Museums- og historielag, 1987, s. 46-49, har undertecknad publicerat en artikel 'Tyska släkter vid Röros' i vilken 25 släkter med tyskt ursprung omnämns, bl.a släkten Kock, som kom från Kongsberg till Röros.Till denna släkts ättlingar hör författarinnan och nobelpristagaren i litteratur Sigrid Undset.Mvh RdR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hvis du søker på Koch / Kock, vil du se at det finnes flere temaer som omhandler dette slektsnavnet. Kanskje du kan finne noen opplysninger der også (7718, 14906, 15527, 15699, 18952,20543, 20992, 21247, 24031, 26526 og 27167).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er dødsfallet til Jochum Kock i 1733 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1640begr&gardpostnr=271&merk=271#ovre>Lenke + en del andre med slektsnavn Kock / Koch i Røros.Her er Jockum Koch i manntallet 1701 for Røros Lenke, sønn av stiger Hans Kock og storebror til Claus Kock.Så er det stiger Adam Koch med sønnene Hans Jürgen og Tomas Hend(rik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

5. Peder Fastesen (stiger på Røros) er vel far til bergknekt, senere stiger Faste Pedersen (Schancke) (ca.1675-ca.1711), g.m. Karen Hansdatter Koch (søster av bl.a. omtalte Jochum og Claus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Robelin (8): Du skrev i nevnte artikkel at Buck/Bock på Røros ikke var tysk, men svensk og 'befryndrad' (tror jeg ordet var) med Skancke. Har du noe mer om Bock i Sverige? Jeg er av denne slekta.Jeg beklager at dette blir på siden av emnet, men må benytte sjansen når de Robelin dukker opp! Forresten - min hustru gjennom snart 40 år heter forøvrig Cock (tidligere skrevet på alle mulige tenkelige måter - også som Kock). Denne familien stammer fra Jemtland, og kan følges fra svigerfar og far-til-sønn tilbake til en prest der, som jeg ikke har klart å identifisere helt. Nils Olufsen Kock, student fra Helsingør 1641, men hvor var han prest i Jemtland? Sønnen hans, seinere sogneprest til Rygge, Carl Nilssøn Cock, student fra Trondheim, ble kalt 'Isogæus', dvs fra Jemtland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Arnstein: Kan denne Niels Olufsen Kock være sønn av Oluf Jenssen Kock (Coccius)f. ca. 1577, Bergen, død 1619 i Stockholm, sogneprest ved Bergen Domkirke 1600-1602, senere til St. Nikolai, København. Han ble avsatt i 1614 etter en teologisk konflikt og dro deretter til Sverige. Han var gift med Susanna Jørensdatter, datter av biskop i Stavanger Jørgen Erikssøn og Adriane Jensdatter Schjelderup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja - jeg har en teori om at det kan forholde seg slik, men det er bare forblitt en teori. Denne Oluf Kock i Bergen kom i telogisk strid med en Resen. Christian IV deltok i den påfølgende rettssaken, som endte med at Kock først ble dødsdømt, men ble så i stedet forvist. Han reiste først til Holland, seinere til Sverige, der han ganske snart døde. At en sønn seinere skulle kunne få et kall i Jemtland, ville vært forståelig, da biskopen i Trondheim (Schjelderup) ville vært en slektning av mor hans. Jeg har funnet en del barn av Oluf Kock, men ingen Niels. Flere av barna til Niels (jemten) endte opp i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av barna til Niels (jeg kjenner Carl, Jens, Agnes, Niels) er det to navn som finnes igjen i den 'mulige faren' Oluf's nærmeste familie, nemlig Jens (Oluf's far og svigermor's far) og Jørgen/Georg (f.1604) (Oluf's sønn og svigerfar). Georg f. 1604 hadde søsknene NN(pike), Hans 1601, Samuel 1602 og Johannes. Og altså 'muligens' Niels, som vel har vært vesentlig yngre (f. rundt 1620 ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja, Thomas, den leita jeg etter ei god stund i går. Jeg vet at det står et eller annet sted, men det er over tretti år siden jeg startet å 'granske' denne slekta, og det har liksom alltid vært utgangspunktet. Det slo meg plutselig i går at kanskje var han IKKE prest i Jemtland.Et utgangspunkt er i hvertfall Delgobes noteringer i Riksarkivet når det gjelder ei slekt Cock/Koch:Nils Olsen Kock, kom form[entlig?] til Jämteland. Studfra [student fra?] Helsingör 1641.Ved siden av denne Nils står Carolus Olai Jamptus studfra Thj [Trondhjem?] 1647.Som sønn av Nils står: Carl Nilsen Isogæus f ca 1649, død 1724. StudThj [Trondhjem?] 1669 [diverse vanskelig å lese] spr [sogneprest] Rygge 8/6 1703. Gift med Margr Nilsdatter, bg 31.3.1728 Rygge. Kaldes tidt Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jemtland ble svensk i 1645 og forble svensk til 1660. Dette passer bra med at den forviste presten Oluf Jensen Koch, som havnet i Sverige, kanskje hadde en sønn som ble prest i Jemtland på denne tiden.Jeg trodde egentlig at tilsetting av prester i Jemtland skjedde fra Trondheim i den tiden landskapet tilhørte Norge, men nå ser jeg at Jemtland og Herjedalen alltid tilhørte Uppsala i geistlig henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

I en artikkel i NST XXVII/4, 1980 (s. 321-331) skriver Henrik Finne om Kock. Artikkelens tittel er 'Finne i vest og Hane i nord'. Artikkelen er full av hypoteser, og den skaper nok like mange spørsmål som den besvarer.Her er i hvert fall et par av de hypotesene som er relevant i denne debatten: Hans Hansen Kock (berggesell på Røros 1671) kom fra Kongsberg ca. 1650. Han var sønn til Hans Nielsen Koch (nevnt som 'hytteknecht' ved sølvverket 1637 og 1639 - og som 'ertzkjører' 1641 og 1642). Han skal igjen ha vært sønn til Stuutz Niels Person Swenske, 'som kom fra Salta i Sverige, via Falun og Bærum til Kongsberg i Sølvverkets anleggsår 1623'. Han antyder ellers at slekta muligens kom til Sverige fra Finland - og kanskje opprinnelig fra de tyske områdene (via Baltikum).Henrik Finne gjør seg så noen betraktninger omkring slektsnavnet Koch, som han antyder kan være avledet av det finske navnet Kukko, som betyr hane. Dermed ser han også en mulig navnesammenheng Kukko-Koch-Hane. Dette får han til å passe med at flere av Koch-slekta ser ut til å kalle seg/bli kalt Hane.Jeg stanser mitt resymé der og anbefale heller artikkelen. Til tross for at den på noen punkter kan virke noe fantasifull, er den både interessant og morsom.La meg bare til slutt nevne at jf. Finne hadde Hans Hansen Kock sønnene Jochum og Hans Hansen Koch, som vendte tilbake til Kongsberg etter 1680 i forbindelse med Gyldenløvefeiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 16: Nå fant jeg kilden for opplysningen om at Niels Olufsen Cock var prest i Jemtland.NST II 'De første led av slegten Calmeyer' ved S.H. Finne-Grønn:'Han [Christopher Henriksen Calmeyer] var i 1708 gift med Birgitte Lucie Cock, som var døpt 22/8 1680 i Holmen kirke i Kjøbenhavn og blev begr. 25/5 1753 paa Moss efter her at ha giftet sig paany 26/7 1751 (indført ved Rygge) med Lauritz Lauritzen Hvidt, døpt 25/4 1694 i Mariager og begr. 15/11 1759 paa Moss. Hun var datter av sogneprest til Rygge mag. Carl Nielsen Cock (som undertiden kaldes Isogæus, fodi hans far hr. Niels Olufsen Cock, som i 1641 blev student dimittert fra Helsingør skole, var prest i Jemtland) og Margrethe Pedersdatter.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.