Gå til innhold
Arkivverket

[#7720] Etterslekt !!!!


Gjest Marita Bårdsnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Bårdsnes

Leter etter etterslekt av Iver Olaus Pedersen og Beret Lorentsdatter(Gift Pedrsen). Begge født på vest Hitra ca.1850 og 1851-52.Flytta til Frøya/Trondheim ca. midt på 1870-tallet,og innmeldt i Baptistmenigheten etter 1874(Dermed ikke så lett å finne de). Jeg vet at de er 11 søsken totalt. Det hadde vert kjekt om noen kunne svare på dette, da det har gitt meg Ganske mye hodebry.Har kontakt med Baptistpredikanten i Trondheim, men han kan ikke gi meg mye mere hjelp p.g.a. at arkivene ikke lengre er lagret hos dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det hjelper vel ikke mye på etterslekten, og du har sikkert allerede sett det, men... I 1875-tellingen for Hitra finner du hele familien på gården Tøften, hos Berets foreldre!I 1865 bor Iver fortsatt hjemme i Lillekjerringvog, mens Berit bor på Tøften.Kan et tips være å ta for seg foreldrenes og søsknenes navn når du er på leting? Sannsynligheten er jo stor for at de er oppkalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Bårdsnes

Takk for at du viste interesse, men dette og bakover et par generasjoner har jeg leita opp i kirkebøkene på Hitra. Problemet er at Iver Olaus og Beret har etter som jeg har hørt 11 barn |. Peter Ludvig Olsen(min oldefar), 2. Johan Olsen, baker og bosatt i Kristiansund N. 3. Hanna (den yngste) finner jeg sammen med foreldrene i 1900-tellinga i Trondheim der (Iver) Olaus Pedersen arbeider på T.M.V. Det skal altså være 9 stykker til . Det å søke på Olsen i Norges land har jeg gitt opp,det som å lete etter den berømte nåla i høystakken. Det eneste jeg tror som kan hjelpe meg er Skifterettsprotokollene i Statsarkivet. Men hvordan går jeg frem for å få hjelp der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis du vet når Iver Olaus eller Beret døde, er det bare å sende en ryddig mail med forespørsel om skiftets innhold til Statsarkivet i Trondheim. De er snare med svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.