Gå til innhold
Arkivverket

[#7722] Ane Larsdtr. (1756-1813), Skjerstad, Nordland??

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Ane Larsdtr. var gift med Ole Olsen (1747-1807) i hans 2. ekteskap. Ole Olsen kom fra Skjerstad, men flyttet til Saltstraum-området (Øver-Knaplund) og giftet seg da med Ane Olsdtr. Men hun døde i 1784, og Ole giftet seg på Støvset i Skjerstad i 1785 med Ane Larsdtr. Men om hun kom derfra, vet jeg ikke. Er det noen ute i den store verden som har en anelse om hennes foreldre? Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jeg tror du må til originalene! Har ikke funnet kirkebøker for Skjerstad digitalisert så tidlig... Rørstad (Folda), Skjerstad (omfattet lenge Salten) og Saltdal ble egne prestegjeld først i 1770. Vet ikke hvordan inndelingen var før den tid... Men i naboprestegjeldet Folda finner du jo noen kandidater - jeg kan nevne dem:Paret Lars Olsen og Margrette Olsdtr. i Folda fikk datteren Anna Larsdtr. 18 Jan 1756. Hun døde i april s.å., men de kan jo ha døpt sin neste datter Anna/Ane også?Lars Christophersen og Lisbet Jacobsdtr. fikk datteren Ana Elisabeth Larsdtr. 19.2.1757, døpt 20.2., også i Folda.I samme prestegjeld finner jeg Ole Olsen født i februar 1847, døpt 19.3.1747, foreldre Ole Amundsen og Alhed Ediesdtr.Kanskje noen har kopier av Skjerstad-bøkene og kan lete der også for deg? Du trenger ministerialbøkene 852.A03 for 1725-1748 og 852.A04 for 1747-1767 for å bekrefte/avkrefte om de er født i Skjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for hjelpen! I den nylig utgitte bygdeboka for Bodin (6A) nevnes Ane Larsdtr. som gift med Ole Olsen på Støvset, Skjerstad. Jeg har Oles foreldre: Ole Olsen (1718-1747) og Lisbeth Baltzersdtr. (1719-93). Dvs. at Oles far Ole Olsen omkom på sjøen bare noen dager før Ole ble født!! Etter Ane har jeg lett både i Skjerstad-bøkene og Bodin-bøkene uten å finne henne. Men jeg synes du er i nærheten med Lars Christoffersen og Lisbeth Jacobsdtr. som foreldre. Kan godt være dem... Takk i hvert fall! Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Hei! Jeg har lyst til å vise til Heidi Tofterå Slettemoen fra Bergen. Hun er absolutt inne på noe som kan føre oss i mål...Jeg gjentar hennes ord: Er det noen som har ministerialbøkene 852.A.04 for 1747-1767 for å bekrefte/avkrefte om Ane Larsdtr. (1756-1813) er født i Skjerstad?Håper noen kan hjelpe....... Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.