Gå til innhold
Arkivverket

[#7728] Kan noen hjelpe meg (igjen)


Gjest Sissel Endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Endresen

Min ane Jon Holm var f. 1840 i Fåberg, døde 10/3 -1878 i (Nedre)Stjørdal og ble begravet der den 18/3 -1878. Jeg forsøkte å se i skifteprotokollen i dag, men jeg greide ikke å tyde det som stod der. Den 2/2 i 1877 fikk han og kona Elin Ana Kristiansdtr. (F.1845) døtrene Berte Kristine og Bergitte Antonie, de ble døpt den 29/3 i Stjørdal. Det er gjort en anmerkning i kirkeboka, men jeg greier ikke helt å tyde hva som står der - men det virker som om det er et eller annet som er blitt godtatt i deres første leveår(??????), Jeg greier ikke å finne ut hvor Elin Ana og barna er blitt av. Jeg finner ikke flere opplysninger om dem i Stjørdal. Så det ser ut som de har flyttet. Kan noen være så snill å hjelpe meg med dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Levde begge tvillingene opp,det forekommer at presten har ført en bemerkning om barnets død sammen med dåpsinnførselen. Siden Jon Holm er din ane så må en ha levd opp,hvor finner du dei i gjenn neste gang. Kjenner du bosted/gårdsnavn,det pleier å stå ved foreldrenes navn når der er barn til dåpen. Har du kopi av Kirkebok og Skifteprotokoll? i så fall kan du skanne og sende det til sig-san@frisurf.no Så kansje eg og mine kumpaner kan lese det,vi er ikke helt ukjent med gamle håndskrifter. Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Min ane er ekteparets første barn som hette Karoline Amalie Johnsdtr. f. 16/7 -1872 i Stjørdal, så fikk de Jon Adolf Johnsen f. 19/9 i 1874, deretter fikk ekteparet disse tvillingene, han døde jo som nevnt 10/3 -1878, men jeg hvet ikke hvor de yngste barna og deres Elin Anna ble av. Karoline Amalie fortsatte ihvertfall å bo i Stjørdal, hun ble konfirmert 21/10 -1887. Jeg har dessverre ikke kopi av kirkebok og skrifteprotokoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Er det den Karoline på Husebymo Replads? På den tiden var der ca 10% av barna som ble bortsatt----.Burde kunne finnest likevell,jeg har lett i 12 år etter et bortsatt barn i Trøndelag og fant det til slutt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Hallo! Jeg hvet ikke om du misforstår meg helt. Men Karoline har jeg helt kontroll på. Jeg skal bare finne ut hvor det ble av hennes mor og yngre søsken, det er det som er problemet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Tror sikkert at eg har forstått spørsmålet. Kanhende du skulle se i klokkerboken om den er mere lettlest. Rubrikken for konfirmerte er ofte en hjelp til å finne i gjenn barn i så fall at dei oppholder seg i sognet,utflytterlistene er som regel mangelfulle.Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Hallo! Nå begynner jeg å lure en del på svarene jeg får her. Jon Holm døde den 10.03.1878. Min ane er Karoline Amalie Holm, f. 16/7 i 1872 og hun har jeg fullstendig kontroll på. Men hennes mor Elin Anna Christiansdtr. f. 1846 i Skogn finner jeg ikke som døde i Stjørdal, samt at jeg ikke greier å finne finne søsknene til Karoline Amalie Holm som konfirmerte i Stjørdal. Disse var John Adolf Johnsen Holm, f. 19/9 -1874, Berte Kristine og Bergitte Antonie f. 2/2 -1877, døpt 29/3 -1877. Det jeg trenger hjelp til er å finne ut hvor mor og de 3 yngste barna er blitt av. Det hadde vært veldig fint om du eller noen andre kunne hjelpe meg. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Født i Skogn,ja det var der da litt hjelp i. I ft 1900 er der i Vefsn en tvilsom kanidat Elen født 1845 i skogn. Når jeg leter etter forsvundne personer så er det ofte til hjelp å vite hvor dei andre i slekta eller bygda har tatt veien---.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Har sett litt på dette. Mora kan godt vere den du finn i Vefsn 1900 - i nytt ekteskap utan eigne born. Adolf kan godt vere han du finn i Bergen 1900. Dei to tvillingene kan godt vere døde - og at det er det som er merka av i kyrkjeboka. Tvillinger hadde dårlege odds i dei tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.