Gå til innhold
Arkivverket

[#7738] Fredrik Fredriksen Sandal (1692-1781), Jølster??

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Det sies at Fredrik Fredriksen Sandal kom nordover med ei jekt fra Vestlandet, sannsynligvis fra Jølster i Sunnfjord. Han havnet i Flatøy i Bjarkøy i Troms der han til slutt kjøpte hele øya.Han var gift med Marit Knutsdtr. (1702-88) og fikk 2 barn.Men hvem var hans foreldre??? Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, dette syntes vanskelig...Statsarkivet i Bergen har vært behjelpelig med å undersøke noe. De lurer på om det kan være en forvrenging av navnet til f.eks. Stendal - i Solund. Der finnes en Fredrich Jensen (som en mulig far) som betalte leilendingsskatt i 1679 og er nevnt fram til og med tjenerskattelisten i 1711.Men Sandal kan finnes andre steder i Sogn og Fjordane, f.eks. i Breim i Nordfjord. Er det noen i Breim-området som kjenner til Sandal-navnet? Hermod igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Denne karen er min 5. tippoldefar. Jeg har heller ikke funnet noe mer om han en det som står i Bjarkøy Bygdebok. Der står det at han antakelig er fra Jølster. Kan det være tipping pga. dette Sandal navnet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det kan jo være at det er "tipping" i Bjarkøy bygdebok at Fredrik er fra Jølster, som det er sagt her.Er det noen steder på Vestlandskysten som har Sandal-navnet som slektsnavn, eller er det steder som heter Sandal? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Du finner Sandal-gårder i Jølster og Gloppen i Sogn og Fjordane og i Os, Fana og Hamre i Hordaland, i det minste i 1801, men trolig langt tilbake også.Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Hans!Dette var en viktig opplysning.Jeg videresender min etterlysning: Finnes en Fredrik Fredrik Sandal på disse gårdene i:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Huff, denne dro avgårde for tidlig. Jeg gjentar:Finnes en Fredrik Fredriksen Sandal i Gloppen i Sogn og Fjordane eller i Os, Fana og Hamre i Hordaland? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Elin!Da har vi utelukket Os også.Hvordan er det i Gloppen i Sogn og Fjordane og Fana og Hamre i Hordaland? Finnes en Fredrik på Sandal der? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg klarte ikke å finne noen Fredrik (med diverse stavemåter) viet i Hamre. Fant heller ingen Fredrik på Sandal i Fana bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei Jeg klarte heller ikke å finne Fredrik på Sandal, Hamre, Osterøy.(Gards- og ættesoge for Hamre, Osterøy). Lykke til videre. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Iflg. IGI, Family Search filmnr.: 1985534, så er Fredrik Sandal Fredriksen født i Jølster i 1692. Hvilke kilder er dette egentlig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Hei Atle Jan!Går ut fra at Family Search har brukt Bjarkøy bygdebok som kilde. Der står Fredrik, f. 1692 i Jølster, oppført. At han er født i 1692, er nok riktig, men at han er fra Jølster, er nok gjetninger.Er det noen i Gloppen som kjenner denne Fredrik og hans far Fredrik? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Beklager, Aase, men jeg er veldig lite kjent i disse traktene. I farta var jeg ikke klar over at Breim og Gloppen er i samme område. Kan til og med hende at siste setning blir gal.....Leste nettopp Per Sandals &umlSoga om Gloppen og Breim, band V, og der var lite som henledet inn på en Fredrik.Sant å si - dette er vanskelig. Vi får bare vente og se om noen finner han...Aase, beklager at jeg irriterte deg.... Var ikke meningen .... Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ta det heilt med ro, eg er på ingen måte irritert, det skal mykje meir til det!! Eg meinte faktisk å henge på ein smilar, men den datt ut, får ta han no i staden for :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, jeg trodde jo ikke det.Takk for at det brydde deg og svarte. Bare det er verdt en stjerne eller et stort smilefjes!!!Men den Sandalen er borte....? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, dette ser dårlig ut. Ingen kan lede meg til målet....Kan statsarkivets forslag på at faren het Fredrik Stendahl fra Sollund være det riktige? Er det andre steder langs kysten som har stedsnavnet Sandal? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Tor Kvien

Sandal finnes også i Sør-Odal i Hedmark. Det kan jo tenkes at en Hedmarking rotet seg over til Vestlandet før han dro nordover? Har du søkt på ulike kombinasjoner av Sandal? Også 'inneheld'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

tar opp igjen denne på vegne av en venninnen som er etterkommer:FT 1769:Fladøen Friderich Sandal mann 58 Bjarkøy Fladøen Marithe Knudsdatter kone 54 Bjarkøy Fladøen Otte Friderichsøn barn 24 Bjarkøy Fladøen Johanna Friderichsdatter barn 17 Bjarkøydødsfallet i 1780 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9655&idx_id=9655&uid=ny&idx_side=-103>Lenke Permanent bildelenke: Lenke og da er det nok heller 64 el 69 år det står.Jeg tror vi skal lete etter en som er født mellom 1710 og 1720.leger også inn skiftet fra 1781 Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25025/109Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

i 1758 står han oppført som Fredrik Pedersen Sandal som fadder.i 1762 blir presten i Bjarkøy, sin sønn døpt Nicolai Chr Friis, altså oppkalt etter titulert biskop NC Friis.i 1765 står Marit Knutsdatter oppført som Madam da hun er fadder.Fredrik Sandal er fadder til sitt barnebarn så sent som i 1779. @@@@ Skiftet i 1781 viser at han lånte penger av bispinne Friis og Chr Kahrs, begge i Bergen. Titulert biskop Friis holdt som kjent til i Bodin på 1700-tallet. Jeg er usikker når de flyttet sørover til Bergen, men både han og hustruen døde i Bergen på 1770-tallet. Sandal ert ikke nevnt i skiftet etter dem. Chr Kahrs var en av Bergens mest formuede, og han hadde bl a 9 skip og hadde jordeiendommer i Nhl, bl a Hernar og Fedje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Jan Lasse Eilertsen

Hei, jeg har også lett etter denne Fredrik (heretter FFS) uten å komme noen vei.Jeg finner ingen passende Fredrik noen av stedene nevnt over og heller ikke i Danmark (Sanddal, Vejle).Derimot ble det døpt et uekte barn med navnet Fredrich Otte Fredrichsen i Finnøy i Rogaland 1.11.1708. Mora Inger Jensdatter kom fra Bergen og faren var Fredrich Ottesen fra Bergen, i tjeneste hos Christen Sørensen. Til nå har jeg ikke funnet mer, og dette er ganske tynt. Etterslekten holdt navnetradisjonene i hevd: FFSs sønn het Otte, oldebarnet Ottine, og jeg ser at Fredrik brukes en del i Bjarkøy utover 1800-tallet. Fødselsåret stemmer derimot dårlig, men 16 år feil er ikke en umulighet på 1700-tallet.Min alternative arbeidshypotese er derfor at FFS ble døpt i Finnøy og at Sandal-navet var allerede brukt i en av foreldrenes slekt, eller han snappet det opp mellom Finnøy og Bjarkøy.I bygdeboka for Bjarkøy er det nevnt en snekker Anders Olsen Sandal og det antas at han kom fra Jølster. Jeg har ikke funnet spor av ham der. Hvis det er noen sammenheng mellom de to Sandal'ene i Bjarkøy, kan kanskje Anders/Andreas lede oss i riktig retning.mvh Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.