Gå til innhold
Arkivverket

[#7742] Hvor i Sveio er Stromøen i dag?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg er kommet over en Tollak Michelsen Stromøen, 34 år i 1801. Han var gift med Bottele Larsdtr (28 år i 1801) Prestegjeld Stordøen, Walestrand Anneks. Det er ikke Stømøy på Moster/Bømlo i allefall. Nå lurer jeg på hva det heter i dag og hvor det er. Dersom noen har noe om forfedrene til disse hadde det vært fint. mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er antagelig Straumøy du sikter til, som ligger ved innløpet til Førdespollen, på nordsiden, mellom Lindås og Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei Kjellaug. Har lett gjennom Sveio bygdebøker og Straumøy er ikke i bind 2 eller 3. Har dessverre ikke bind 1 , men går utfra at gåden finnes der da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Kjellaug -Om du trykker på "neste" gård flere ganger på ft. 1801, så vil du finne et utvalg av gårder med navn som Egeland, Lindaas, Vigen, Fagerland osv. Disse finner du igjen på kartet i Sveio, helst rundt Førdespollen, så den du sikter til har nok ligget der i området.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk til alle som svarte, nå vet jeg hvor det er. Det var litt 'confusing' til å begynne med, for jeg trodde det var på Bømlo. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ifølge kartbok for Vestlandet ligger gården Straumøy fortsatt i Sveio, den, slik jeg anga over. Glemte å skrive hvor jeg fant dette...Forresten gir et søk på Familysearch en Tollak Michelsen Qvamme døpt 02.12.1768 i Fjelberg. Han er vel en heit kandidat?!Valestrand var forøvrig egen kommune fra 1838 til sammenslåingen med Sveio i 1964.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

PS: Kvamme ligger i dag helt vest i Ølen, tvers over Ålfjorden fra Sveio, åtte kilometer i luftlinje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for det, men dette har vi-:) Han ble gift med Bottele Larsdtr Haugsø og i 1801 bor han i Stromøen i Walestrand, så da må det være Straumøy i Sveio. Jeg vet og hvem foreldra hans var, men ikke hennes. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Kjellaug -Har vært på SA i dag i forb. med en annen sak. Jeg noterte meg spørsmålet ditt om Bolettes foreldre i går, og tok meg tid til å ta noen kopier av Steinsbøs gards- og ættesoge for Sveio. (Band 1). Du var så hjelpsom med Geir og meg, og den ene tjenesten er jo den andre verdt, vet du.Under gardsnr. 1. Haugsbø finner vi Lars Erikson Haugsbø f. 1747 d. 1824. G. m. 1. Ingeborg Endresdatter Tveita f. 1745, d. 1813.Barn:a. Gunhild f. 1772 d. 1791.b. Bothild f. 1774 g. Straumøy.c. Dordi f. 1776 g. Haugsbø.d. Erik f. 1779 g. Haugsbø.e. Endre f. 1782 d. 1786.f. Ingeborg f. 1784 g. Hope.g. Endre f. 1787 d. 1791.Lars gift i 2. ekt med Marta Jørgensdatter Hinderli f. 1755, d. 1864 som legdslem.Barn:h. Lars f. 1815 d. 1816.i. Ingeborg f. og d. 1818.Lars var brukar frå 1771 til 1802. Han greidde seg toleg bra på Haugsbø. Nettoeiga i buet hans var 36 spd. Vilkårsbeista hans var 1 ku, 6 smale og 2 geiter. Han åtte vilkårshuset, ei lita glasstove. Han var lagrettemann.Håper dette er til hjelp for deg, Kjellaug.Vennlig hilsen Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha Arne-:) Jeg ventet ikke noe hjelp igjen, men det er alltid hyggelig å treffe på folk som er hjelpsomme.Jeg skal sende dette over til min slektning. Det er fremdeles et mysterium hvordan denne familien kom seg fra Norge til Statene. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Kjellaug !Jeg hadde kontakt med Anita for ca. 1 år siden og prøvde å hjelpe henne med informasjon om Gunhilde Fagerland.(Gunhilde var søskenbarn til min tippoldemor på Fagerland). I noen gamle notater fann jeg at søsteren hennes Ingeborg Aseline f. 1851, gift med Andreas E. Melkevik, Stord også reiste til USA. Det samme gjorde halvbroren Knut f. 1833. Kanskje det er mulig å finne de i emigrantprotokollene og se om hun reiste sammen med søsknene sine ? Jeg har din E-mail addresse fra før (om du ikke har byttet adr. da, så jeg sender de notatene om Gunhilde som jeg har.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Beklager, mitt forrige innlegg skulle vert under der du etterlyser informasjon om når Gunhilde Fagerland reiste over til USA.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arne D. Tveit

Dersom det fortsatt er av interresse: Tollak Mikkelsen sine foreldre var Tollak Torbjørnsen (ca. 1698 - 1782) og Abigal Mikkelsdtr. (ca. 1710 - 1782) på Kvamme i Vikebygd (nå Ølen). Tollak sine foreldre var Torbjørn Tørresen og Synnøve Tollaksdtr. på Underhaugen i Ølen. Abigal var datter av Mikkel Eivindsen (ca. 1661 - ca. 1732) og Anna Jørgensdtr. (ca. 1669 - 1742) på Kvamme. Mikkel Eivindsen kom fra Tveit i Skjold i Rogaland. Anna Jørgensdtr var datter av Jørgen Kolbeinsen (ca. 1649 - ca. 1704) og Sissel Hansdtr. (død ca. 1718) på Kvamstø som den gang var husmannsplass under Kvamme. Jørgen hadde tidligere drevet gjestgiveri ved Sagen under Årvik i Vikebygd og var opprinnlig fra nabogarden Fossøl.Arne.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk skal du ha, jeg skal sjekke hva jeg har fått så langt-:)Merkelig nok fikk jeg ikke beskjed om dette innlegget, men det er mulig at det var knyttet til min gamle e-mail adresse.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei Kjellaug! Mikkel Eivindson f. 1664, Tveit, Skjold, sønn av Eivind Andersson fra Frøvik, f. 1601 på Bjerga,Mor er Nn Andersdatter Eggja. Eivind Anderssons foreldre finnes under Frøvik ( 10) og er Anders Mikkelson f. 1575 på Skjold prestegård, død 1658.. Mor er her angitt som Nn, død 1652. Foreldre til Anders Mikkelson er Mikkel Pederson f. 1540, død 1600, mor er muligens Eufemia? Om Mikkel er det skrevet at han truleg er ' den fyrste presten' som kallsboka i Skjold talar om, ' som ingen no veit namn paa'. I 1597 bodde han på Kolltveit i Vats som avgått prest. Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mange takk skal du ha Liv - dette var kjempefint.Skal få satt det opp og sendt det videre til min Amerikanske slektning-:)mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Bare et lite spørsmål, i innnlegg 14 , må vel Tollak Torbjørnsen være farfar og ikke far til Tollak Mikkelsen.Faren hans bør vel hete Mikkel Tollaksen. Tollak Mikkelsen Kvamme er en av min manns forfedre, derfor blander jeg meg inn i diskusjonen her . Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne d. tveit

Du har rett Tove. Jeg var litt for rask denne gangen og hoppa over et ledd. Tollak Mikkelsen på Straumøy sine foreldre skal være: Mikkel Tollaksen (1740 - 1797) og Susanna Kristoffersdtr. (1746 - 1818) på Kvamme i Vikebygd. De ble gift i 1768 og hadde 8 barn. Susanna var datter av Kristoffer Pålsen (ca. 1717 - 1749) og Anna Kolbeinsdtr. (ca. 1706 - 1792) på Øvrabø i Vikebygd. Kristoffer var sønn av Pål Andersen (ca. 1684 - ca. 1722) og Susanna Nilsdtr. på Øvrabø. Anna Kolbeinsdtr. var datter av Kolbein Akselsen og Anna Johannesdtr. på Bjoland (Tysvær 4 side 288). Susanna Nilsdtr. var datter av Nils Aslaksen på Haugen i Skjold. Det ble holdt skifte etter Susanna i 1754.Det er godt at noen gir beskjed om slike feil så de ikke blir stående og ødelegger slektsavlene til folk. Jeg samler opplysninger om gamle Fjelberg prestegj. og det som i dag er Sveio. Dersom noen har opplysninger om Kvamme tar jeg gjerne imot. Jeg har ikke funnet ut av hvor Mikkel Tollaksen sine barn Anna f. 1776 og Nils f. 1779 ble av etter at de ble konfirmert i henholdsvis 1793 og 1796.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk for mer info, jeg lurte og på dette men var ikke kommet så langt at jeg fikk spurt.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er det noen som vet hvem Gunhilde Tollaksdtr (f. ca 1797) - datter av Tollak Michelsen Stromøen, 34 år i 1801 og Bottele Larsdtr (28 år i 1801)ble gift med og hvilke barn hun hadde?Jeg tror hun ble gift med en Ingebrigt og fikk en datter Eli, men jeg er ikke sikker.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

I følge Sveio I side 215 nr. 85 ble Gunhild Tollaksdtr. gift med Ingebrikt Kjærandson Øvrebø, Fjelberg d. 70 år gl. i 1865. Born: a) Kjæran f. 1818 g Øvrevik, b) Tollak f. 1820, c) Eli f. 1823 g Fagerland, d) Lars f. 1825 g Straumøy, e) Ingebrikt f. 1827 i Amerika. Kirkeboka for Fjelberg forteller at Ingebrikt ble døpt 24/6 1795. Mine notater: Ingebrikt Kjærandsen og Gunhild Tollaksdtr. ble gift i 1818 Foreldrene hans var Tjærand Tollaksen og Eli Ingebriktsdtr. på Øvrabø, søre i Fjelberg. Fjelberg kirkebok oppgir at de ble gift i 1784. Han var ungkar og soldat fra Brændeland i Etne og hun var enke. Eli var tidligere gift med forrige bruker på Øvrabø, Torstein Simonsen. Ifølge kirkeboka ble de gift i 1779 og hun kom fra Hammersland (i Fjelberg pr.gj.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.