Gå til innhold
Arkivverket

[#7747] Bygdebøker for Rollag ?

Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Torp

Har noen av dere Bygdebøker for Rollag i Buskerud? Det er en mann ved navn Erik Peersen Næset som får barn i 1720 åra - søker informasjon om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.K. Stuvstad

Jeg har bygdebøkene for Rollag. Erik Persen Neset er også blant mine aner, men jeg har ikke så mye informasjon om han. Hva vet du om han og hva er det du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Så flott... jeg lurer på om han fikk noen døtre... jeg leter nemlig etter anene til Kristi Eriksdatter som giftet seg med Ellef Oudensen den 5. sept. 1745 i Rollag. (Jeg leter forsåvidt etter anene til både Kristi og Ellef....) Så at Erik Persen Neset er Kristis far...er jeg jo ikke sikker på .....kunne du hjelpe meg litt på vei her....??? Tusen takk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.K. Stuvstad

Familien til Erik Persen er ført under Bromsdalen:Erik Persen (ca.1664-1764) g.m. Gunhildbarn: 1) Per (1717-1786) g.1743.m. Ingrid Kittilsdtr. (1716-1788) Bosted: Persplassen u/Kjomme2) Halvor (1719-1793) 1.g.1743.m. Guro Torsteinsdtr. Bromsdalen (1713-1776) 2.g.m. Ambjølrg Knutsdtr. Frygne (1739- ? ) Bosted: Bromsdalen u/Bergseid3) Kristi (1723- ? )4) Ingeborg (1727-1822) g.m. Ole Olsen BergseidKilde: Rollag Bygdebok, Bind IV, s.71-72#3 i denne søskenflokken passer vel bra med din Kristi Eriksdtr? Erik Persen finner vi i kildene som Erik Persen Neset, Erik Persen Kjomme-eie og Erik Persen Bromsdalen. Men han er ikke nevnt i bygdebøkene under Neset. Derimot finner vi en Halvor Bjørnsen på Gunbjørnrud u/Neset i perioden 1685-1710. I 1710 betaler Halvor Bjørnsen skatt seg selv, kona, 1 datter og 1 sønn (Kilde: Rollag Bygdebok, Bind III, s.85). Kan denne datteren være identisk med Gunhild (kona til Erik Persen)? Og at det dermed ikke var Erik Persen som var fra Neset, men derimot kona Gunhild? Sønnen Halvor var vel trolig oppkalt etter morfaren (=Halvor Bjørnsen?) slik skikken var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tusen takk for dette oppslaget... jeg syned din forklaringsmodell høres god ut !.... men nå gjelder det å finne en eller annen "link" mellom denne Kirsti Eriksdatter - og den Kirsti Eriksdatter som i 1745 gifter seg i Rollag med Ellef Oudensen... ingen gårdsnavn er nevnt hverken ved deres vielse eller på de barna de døper i Rollag... Kirsti Eriksdatter og Ellef Oudensen reiser senere til Tangen i Drammen, og deretter til Skoger. Kanskje litt kreativ bruk av faddere som kilder vil avsløre litt av hammelighetene... Er forøvrig Ellef Oudensen et "typisk" Rollag-navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ved å granske fadderbruken synes det nokså åpenbart at det er den rette Kristi Eriksdatter du har funnet ! Så tusen takk skal du ha !! Nå gjelder det å finne ektemannen hennes da... Ellef Oudensen er sønn av Ouen Hansen - Ellef døpes i Rollag 30 desember 1719 - hans far er altså Ouen Hansen - samme Ouen døper Kari i 1716 - men intet gårdsnavn er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O.K. Stuvstad

Ouen/Ouden/Augen er ikke et "typisk" Rollag navn. Det har trolig kommet til Rollag fra Tinn (Telemark) hvor det er mer vanlig. Vi finner Ouen/Ouden/Augen navnet i Rollag blandt annet på gårdene Lofthus og Augunsrud. Men jeg ser ingen slektforbindelse mellom disse folkene og til Ouen Hansen/Ellef Oudensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.