Gå til innhold
Arkivverket

[#7751] Augustinus Eriksen gift 31.03 1746 men Johanna Aas

Gjest Lill-Reidun Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei. Er det noen som kjenner til disse. Søsken til Cristoffer var, Gunill f. 1751, Kirsti 1752, Anna 1755, Eric 1756, Martha 1759 Cristoffer 1762 og Halvor 1765. Jeg har ingen navn på hennes søsken. Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Augustinus Eriksen, født ca. 1706, død i Høland 1773, var i sitt andre ekteskap, inngått 1746, gift med Johanne Åsmundsdatter (1725-1798), datter av Åsmund Gulbrandsen (ca.1694-1770) og Kari Andersdatter (ca.1690-1760) på Gromsenborg under Gromsrud i Høland. - Augustinus bodde på Myrvoll under Garsvik i Høland fra omkring 1755, og han og hans familie vil bli omtalt her i det kommende bind 3 av "Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog", og Åsmund og hans familie vil finnes omtalt her under Gromsenborg under Gromsrud.Augustinus var sønn av Erik Hansen Toen i Høland (ca.1657-1726) og hans andre kone, Dorte Halvorsdatter (ca.1671-1746), datter av Halvor Gundersen Hafsten Søndre (ca.1650-1722) og Dorte Halvorsdatter Solberg (d. 1714).Erik Hansen Toen er omtalt på s. 21 i artikkelen "Augustinus Frantssøns etterslekt", i NST XXXVIII.Det er ellers noe uvisst hva du faktisk spør om. Jeg besitter også opplysninger om Augustinus Eriksens barn.Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd. Jeg er interessert i alt om og rundt Audustin også hans barn. Hvilken artikkel sikter du til. Står den i en bok? Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Britt. SIKKER ER JEG IKKE FØR JEG FÅR DOBBELTSJEKKET DET, MEN MYE SIER MEG AT DET KAN VÆRE VÅRE ANER OG OM SÅ ER SÅ ER DET JO VELDIG MORRO NÅR VI HAR SLITT SÅ LENGE MED Å FINNE ANANE TIL CRISTEN. HILSEN LILL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd. Når blir bind 3 utgitt. Jeg kunne tenke meg å kjøpe disse bøkene for lengere jeg kommer bakover i slekta, jo flere var bosatt i Høland på begge sider. Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

1. Augustinus Eriksen på Myrvoll under Garsvik i Høland (ca.1706-1773) og Johanne Åsmundsdatter (1725-1798) hadde følgende barn: a) Dorte, født 1746, død 1791 i barsel med sitt eneste barn som også døde, b) Ragnhild, født 1748, død på Haugen under Knoll, Høland, 1832, c) Gunhild, født og død 1751, d) Kirsten, født 1752, e) Anne, født og død 1752, f) dødfødt gutt 1755, g) Erik, født 1756, død på Hellebakken under Knoll 1828, h) Marte, født 1759, til Bekken under Kolstad, Setskog, Høland, i) Kristoffer, født 1762, og j) Halvor, født 1765. (Augustinus hadde i første ekteskap med Kirsten Pedersdatter (ca.1707-1745) to sønner (begge Erik) som døde små.)2. NST XXXVIII er bind 38 av Norsk slektshistorisk tidsskrift, hvis siste hefte utkom i oktober i fjor (det er her nevnte artikkel er å finne).3. "Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog" får du vel fatt i ved å kontakte Aurskog-Høland kommune, Oppvekst- og kulturetaten, tlf. 63 85 62 22. Jeg vet ikke når bind 3 vil foreligge. Jeg la selve grunnlaget for hele bygdeboka, men både bind 1 og 2 ble ferdigstilt av min etterfølger og medforfatter, Gunn Løwe. I løpet av 2002 vil en tredje forfatter overta arbeidet. Kanskje bind 3 kan foreligge innen dette årets utgang.4. P.S. Hvilken "CRISTEN" er det tale om?Hilsen Odd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cristen er min tip-oldefar. Han ble født i Opslo 1803 og er sønn av Christopher Augustinussen. Begge var skreddere. Cristen fikk sønnen Karl Martin William 01.12.1838. Han var også skredder. Christopher Augustinussen bodde i Opslo ved 1801 tellingen, han ble senere gift med Christine Olsdtr. Hvor hun var ifra har jeg ikke funnet ut ennu, Christopher var jo heller ikke fra Opslo. Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.