Gå til innhold
Arkivverket

[#7755] Emigranter til USA i 1881...

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Min amerikanske slektning kan ikke finne ut hvordan hennes aner kom over til Statene. Det var Johannes Åmundson Ersland f. 1845 i Skånevik og Gunnela Haldorsdtr Fagerland f 1848 i Sveio. De fikk sine papirer som naturaliserte i 1882 og hun mener bestemt at de drog fra Bergen i 1881. Vi kan ikke finne dem i arkivet. Jeg var inne på Ellis Island sin side, men den ble jeg ikke klok på heller. Det står heller ikke i de papirene som hun har. Er det noen som har en god idé? mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt mer her: Det stod i 1890 census, som hun har, at de kom over Bergen og hadde 6 barn med seg, så de kan da ikke ha svømt over eller rodd. Hvordan kan de ha reist når vi ikke finner dem i emigrant arkivene?? mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg synes det er noe kort tid i Amerika å få papirer på at de er "naturaliserte " etter 1 år.Selv har jeg ett par søstre av min bestemor som dro over i 1892. De ble naturalisert i 1906 og 1907.Jeg mener å huske at man skulle ha bodd en viss tid i Amerika for å få disse papirene, men jeg husker ikke hvor lang tid.Kanskje kirkebøkene på deres hjemsted kunne fortelle når de reiste ut? Og at det var antagelig før 1873, for jeg er også enig i at de sikkert ikke svømte over.Lykke til! Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Kjellaug! Først, Ellis Island åpnet ikke før 1892, så det er ikke rart du ikke får dem opp der.En annen ting, din amerikanske slektning er heldig som har fått tak i 1890-census, det er kun ett par-tre counties i ett par stater som overlevde en storbrann!Jeg mener å ha lest ett eller annet sted at man måtte ha vært i US i minst 5 år for å kunne få naturalization. Det vil stå i census 1900 når de immigrerte. Hva het alle ungene? Og, hva kalte de seg i statene? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegg til dere begge-:)Jeg har gått igjennom arkivene fra 1873 - 1930 både for Bergen og Stavanger. Jeg har sett på alle mulige varianter av Gunnhild. Jeg har sett på etternavn Ersland men og Skarveland som faren het, dette er et mysterium! Nå har jeg bedt Anita sende meg navn på barna de hadde med seg, så får vi se. Hun sier det står i papierene at de kom fra Bergen.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Kjellaug! Vet du hvor de bodde i US? Og, igjen, vet du hvilket navn de brukte der? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei Kjellaug ! Jeg hadde kontakt med Anita for ca. 1 år siden og prøvde å hjelpe henne med informasjon om Gunhilde Fagerland.(Gunhilde var søskenbarn til min tippoldemor på Fagerland). I noen gamle notater fann jeg at søsteren hennes Ingeborg Aseline f. 1851, gift med Andreas E. Melkevik, Stord også reiste til USA. Det samme gjorde halvbroren Knut f. 1833. Kanskje det er mulig å finne de i emigrantprotokollene og se om hun reiste sammen med søsknene sine ? Jeg har din E-mail addresse fra før (om du ikke har byttet adr. da, så jeg sender de notatene om Gunhilde som jeg har.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er værre enn å lete etter en nål i en høystakk!! Jeg venter på at Anita Brown skal sende navn på de barna de hadde da de reiste over. Hadde de barn, kan hun ikke ha dradd som 15 åring, det er sikkert. Men nå har jeg gått igjennom alle arkiv forlengst og baklengst - like klok er jeg. takk for hjelp Helga-:) mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått flere detaljer om familien her. Hr og fru Johannes Ersland kom til Glen Flora fra Rockford, Illinois. Hr Ersland kom med syv barn ridlig i desember 1895. Fru Ersland kom sammen med de to yngste barna 4 mnd senere, våren 1896. Barna som reiste med faren var: Annabelle (g Konrad Helland,)Ed, Nellie, Henry, Gustie, Ingie, og John.(Blant disse finner vi sannsynligvis de 6 barna som ble født i Norge, jeg vet heller ikke om det er riktig rekkefølge for barna med hensyn til fødselsår)Moren kom med Louis and Hilda.Dette er fra en bok Anita har om familien. Noe mer har hun ikke enn at de reiste over i 1881 og fikk papirene sine i 1882.mvh Kjellaug R.P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjellaug, jeg tenkte jeg skulle se om jeg fant dem i 1900-census, for å se immigrasjonsår og alder på ungene. Men, jeg finner ikke noe sted som heter Glen Flora? Vet du hvor det er/var? Det er mange som heter Ersland forresten, men ingen som kan ligne på denne familien enda... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt mer info:Johannes Ersland og Guhilda Fagerland ble gift i Norge. Begge begynte livet sitt i en liten landsby ikke så langt Bergen, Norge (alt er relativt, det er jo ikke akkurat på Bergenskanten da).Han var født i 1845 og hun i 1855. De kom til Amerika i mars 1882, først ble de i Yorkville, Illinois. Da hadde de 5 barn (ikke seks som Anita først skreiv!). To eller tre år seinere flytta de til St Paul, Minnesota. Det var der Annabelle ble født.Omkring 1890 flytta de til Rockford, Illinois og det var derfra de kom til Glen Flora - vet ikke hvor det er, men det står at det var billigere her enn i Illinois, Iowa eller søre Wisconsin. Kan det da ha vært i Wisconsin et sted, jeg skal spørre Anita.Et sted like ved het Range Line.Det tok dem tre uker å reise fra Rockford til Glen Flora med hest og kjerre.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gikk fort!Det er i Wisconsin som jeg tenkte.mvh Kjellaug - som takker for all hjelp og interesse-:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha et eget arkiv skjønner jeg! Her er jo navna på barna, så nå går det kanskje an å finne ut når de dro fra Norge og hvordan. Takk skal du ha igjen-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg ser på det du postet, Laila, så var bare tre av barna født i Norge. Nå har jeg gått igjennom arkivene fra Bergen og Stavanger igjen med alle muliga varianter av de navna og : Ingenting!Var det en annen mulighet å reise over på? Hvordan ble de registrert som reiste over via England, for eksempel?Jeg er perpleks!mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dersom flesteparten av barna nevnt ovenfor er født i Norge, må familien ha vært tilbake i gamlelandet etter at de dro over første gangen. Alle navnene er jo amerikanske, og den inspirasjonen har de neppe fått andre steder fra enn USA. Kanskje de dro over før 1881. Eller kanskje det ikke stemmer at barna er født i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Helge, akkurat den teorien er nok noe ymse. Noen barn ble der borte døpt med "norske" navn, men de ble skrevet om så amerikanerne skjønte hva de "sa". Min Lars, døpt i Norge ble Louis. LarsEN blir LarsON, Johan blir John, Ole blir Ollie.Og, det var til og med at det var "kallenavnene" som ble brukt i census. Mary blir ofte til Polly (ikke spør meg hvorfor), Mathilde blir Mattie...you name it.Det stemmer veldig ofte at barna er født der de sies å være født. I dette tilfellet i Norge. Moren hadde født 10 barn, hvorav 9 levde i 1900. (Produktiv :o).Edward, Henry og Inga er jo ikke så umulig i norsk form heller?Kjellaug, har Anita fysisk sett naturalisasjons-papirene? Disse finnes ett eller annet sted. Der kan det faktisk stå flere opplysninger. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge Vital Records Index på familysearch.org, finnes følgende opplysninger i Holmedal kirkebok:Johannes Amundsen, f. 24. juni 1845 (far Amund Tørrisen), gift 25. april 1873 med Gunilde Haldorsdatter, f. 24. september 1853 (far Haldor Amundsen).Barn: Amund, f. 10. september 1873Resten av barna synes ikke å være født i Holmedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det ut for at Amund er blitt til Edward?? Det er bare det at Edward ser ut til 9 være født i 1871 Henry i 1876 og Inga i 1881. Jeg skal spørre Anita om hun har sett dem, men jeg tviler litt på det ettersom hun satte årsatllet til 1881 for deres utvandring og i det du postet Laila st9r det jo 1882. Der står det og at bare tre barn var født i Norge, mens hun nevner 6!! Jeg skal ta meg en titt igjen i arkivet og se etter Amunds emigrasjon.Takk for hjelp og ideer-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Henry er i følge FT-1900 født i 1874 (25 år gammel). Edvard kan vel være ett av de to barna som ikke bor hjemme i 1900 (som begge kan være født i Norge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.