Gå til innhold
Arkivverket

[#7755] Emigranter til USA i 1881...

Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Firing Hanssen

Rettelse:Edward er født i 1874 (september), 25 år i 1900 (3-4. juni). Nellie, Gustie og Amund mangler i 1900-tellingen. Det er vel mye mulig at Amund og Edward er samme person, og at fødselsåret er ett år feil i 1900 (måneden stemmer med VRI). Fødselsårene til foreldrene er også ett år feil i forhold til VRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og inntrykk at det må være feil i folketellinga, jeg har nå brukt lupe og det er klart at fødselsåret ikke stemmer med alder.Har gått igjennom emigrasjonslister fra Slektshistoriske sider, der får vi opp alle med årstall etter - heller ingen verken i 1880-81-82.Jeg kan bare ikke forstå hvor det er blitt av dem.Nå står det jo i 1900 tellinga at de kom over i 1881.Ellers et ord til Ketil, I bygdeboka står Gunhilds far som Haldor Johannesson Fagerland (1791-1862)Gunhild var hans datter i tredje ekteskap med Eli Ingebrigstdtr Straumøy.Takk for innslag-:) Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Det er nok samsvar mellom alder og fødselsår for Edward (Amund?) i FT-1900. Du har muligens tolket fødselsåret til 1871, men det står nok 1874. Sammenlign f. eks. med farens fødselsår (1844).Det er vel også sannsynlig at emigrasjonsprotokollene ikke er komplette. Årsaken til at noen ikke er oppført kan selvsagt være mange, uten at jeg kan si jeg er noen ekspert på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var litt vanskelig å lese det, men jeg ser nå at der er en 'hake' på disse tallene som det ikke er på de andre ett tallene. Jeg tror det at din hypotese må være den eneste mulige for jeg har gått igjennom alt på alle måter.Så jeg sier ganske enkelt til Anita Brown at jeg gir opp-:(Takk for all hjep til alle. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.