Gå til innhold
Arkivverket

[#7756] Elling Ellingsen "Ohnstad" Straumsnes, Sogn.


Gjest Terje Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Hagen

Eg er på leit etter Elling Ellingsen ”Ohnstad” Straumsnes sitt opphav. Han er nevnt Ohnstad då han vart vart gift i 1803 med ei Britha Arnesdtr. Linde født omlag 1788 Vik/Balestrand. Ho var dotter av Arne Rognaldson Linde og Britha Pedersdtr. Linde.Elling og Britha hadde 9 barn. Det var Arne, Elling, Mari, Britha, Rognald, Peder, Synneva, Kari og Jon.Etter dåps tradisjon så skulle vel foreldri til Elling heite, Elling og Mari. Elling og Britha hadde bu på Straumsnes i Leikanger.Mvh Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K Eide

Det finnes en Elling Ellingsen 34 år, nevnt skredder og inderst på garden Ohnstad i Aurland (Uhrland)(SF) i 1801 ft.I databasen til Fylkesarkivet i SF over døpte i Aurland får jeg tilslag på kun en Elling Ellingsen i årene 1765-70:Der er fødselsdato ? ført inn som 29.3.1767.Faren er Elling Ellingsen Stegen.Det rimer jo bra med han som en finner på Ohnstad i 1801.Men så skal en huske på at databasene til Fylkesarkivet i SF vistnok har noen "huller". (Se tidligere innlegg).Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hagen

Ifølge SF-arkiv for Aurland så finn eg, kanskje brør av Elling Ellingsen. Det er, Knud Ellingsen Ohnstad født 1785, foreldre Elling Knudsen and Britha Larsd. Ohnstad. Lars Ellingsen Ohnstad født 1788, foreldre Elling Knudsen and Britha Larsd. Ohnstad. Dette kan vere den Elling Knudsen som er født Tærum (Tero) i 1754 og som døydde på Ohnstad i 1831. Og som blei gift 1783 med Britha Larsd. Ty.Eg hadde vona at mori til Elling skulle heita Mari ifølge skikkane for dåp.Etter SF-Arkiv ser eg at kona til Elling er født 1788 og at ho blei gift i 1803, 15 år gamal?? Og at eldste son hennar er født 1805? og nest eldste sonen er født i 1809. Eg vil heller tru at ho vart gift rundt 1807/8 om lag 19/20 år gamal og at eldste son hennar er født der omkring. Er det nokon som har bygdeboki for Aurland tilgjengelig.Mvh Terje Hagen, Årdalstangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.