Gå til innhold
Arkivverket

[#7760] Jakob Andersen Stoch (f. ca. 1700) fra "Støre" fog

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

I Bodin bygdebok II - 6A finner jeg Jakob Andersen Stoch som far til Sven Jakobsen Stoch, født 1730 i "Støre" fogderi i Bergenhus. Jakob bodde "i eller ved Bergen". Sønnen Sven omkom bare 44 år gammel på sjøen ved Lofoten 5. april 1774, og det er i skiftet etter han 23. nov. 1775 at faren Jakob nevnes.Vet noen noe om Jakob? Hvor ligger Støre i Bergenhus? Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det fantest ikkje noko futedøme med dette namnet i Bergenhus amt, men det er vel nærliggjande å tenkja seg at det her kan vera snakk om "Storøen" -- altså Stord i Sunnhordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk Jo Rune!Da er det bare å videresende oppfordringen til Stord-området: Er det noen som kjenner til Stoch? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

God dagen,Kanskje litt på sida av saken, men det er vel ikke utenkelig at det er ei forbindelse. En Jakob Olsen Stoch var her i Åsen på 1740-tallet. Denne Jakob oppgav å være født i Glesvær tre mil sør for Bergen, og var 19 år gammel i 1744 (f. ca. 1725). Sammen med den fire år eldre Helene Amundsdatter hadde han begått tyveri hos Per Nilssen, ferjemann og husmann under gården Nes. Jakob ble dømt til galgen, mens Helene ble dømt til tvangsarbeid på livstid. Til Jakobs hell sovnet vaktene, og Jakob greide å rømme fra arresten.Han oppgis å ha hatt en farbror Ole Jonsen i Stavanger, og en annen farbror Peder Sævig på Sunnmøre.(Kilder: Bygdebok for Åsen bd. 5 samt Levanger historielags årsskrift 1987).Kan det være forbindelser mellom denne Jakob og "din" Jakob?Mvh Arne Langåsa.langaas@c2i.net - http://home.c2i.net/olangaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk Arne for en meget interessant opplysning.Jada, det kan være en brikke i et stort spill. Jakob Olsen Stoch kan jo hatt en far som het Ole Andersen Stoch, født omkring 1690-1700. Og da kan jo dette var broren til Jakob Andersen Stoch? Faren til disse kan jo ha hett Anders Stoch?Er det noen som vet dette? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

I og med at den ene farbror omtales som Ole Jonsen, ville det vært nærliggende å tro at far til Jakob Olsen også het Ole Jonsen. Likevel, ingenting tilsier at disse var "heilbrødre"; de kan ha vært halvbrødre med felles mor.Hvor kommer så dette Stoch-navnet fra? Bygger det på et norsk gårdsnavn, eller er det "importvare"?Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Det er jo ikke usannsynlig at Stoch kan komme fra en av de få Stokken gardene i området.Det ser ut som garden ligger i grenseland mellom Finnaas p.g (idag Bømlo kommune) og Storøen p.g (Stord kommune) .Stokken er i dag mer kjent som beliggenhet til flyplassen i regionen. En burde kanskje sjekke opp denne her karen, som godt kan være litt opp i årene når han gifter segDigitalarkivet: Married in Stord 1725-1815. [15896/15]816 Jacob Andersen Stokkeviigen af Findaas Gield Em. E. Mari Pedersdtr. Stokken Gard1 + Gard2: bare ved trol. Dom. 13 p. Trin. 1771 W. 2909 1771 StorøenMvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, Geir, her nærmer vi oss nok sannheten. At han het Stokkeviigen og at det er en forenkling til Stoch som har skjedd, er sannsynlig. Det ligger jo også i området der Jo Rune litt tidligere "forkynte" var Storøen=Stord.Jeg er ikke spesielt flink med tyding av gamle dokumenter, spesielt "married in Stord 1725-1815". Hvis det betyr at han ble født i 1725, stemmer det bra med sønnen Sven som ble født 1730. Går ut fra at 1771 er dødsåret, men jeg forstår ikke 1815.Flott, Geir Eide, nå er vi i gang....!! Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johannessen

"Married in Stord 1725-1815" er namnet på ein database over dei vigde i Stord prestegjeld i perioden mellom året 1725 og 1815.Geir Eide, synte til vigselen mellom "Jacob Andersen Stokkeviigen af Findaas Gield" som var enkemann (Em.)og brura Mari Pedersdtr Stokken som var enkja (E.). Årstala her har ikkje noko med fødsels- og dødsår å gjera, berre at dette paret var både trulova og vigd i 1771. Med fåre for å hugsa feil, meinar eg at området ved Siggjarvåg, ferjestaden som vart nedlagd på grunn av "Trekantsambandet" vert kalla "Stokkajuvet", eg skal sjå om eg ikkje kan få sett nærare på dette i løpet av nokre dagar. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for oppklarende opplysninger, Marianne.Da er vi ikke på sporet igjen, tror jeg. Min Jakob Andersen Stoch var nok født i perioden 1690-1700. Hans sønn Sven var som kjent født i 1730. Svens uekte datter Agata Svensdtr. Stoch var født i 1771, så det spørs om ikke denne Jakob var Agatas bestefar.Er det flere som har interessante opplysninger om dette? Tror vi lukter på noe her... Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Se mitt forrige innlegg. På slutten skal det være: "...så spørs om denne Jakob har min Jakob Andersen Stoch til bestefar".Beklager. Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg har så lyst å få vite om noen har vært borti Jakob Andersen Stoch (f. 1690/1700) på Stord. Altså et forsøk på å stille inn fokus igjen?I Bodin bygdebok er det en Hasselberg som har nevnt han. Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Den første kirkeboken for Stord prestegjeld begynner først i 1725. I den har jeg imidlertid sjekket årene 1728-1732 uten å finne noen Sven(d) døpt der. mvh Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Tor Kvien

Kanskje tema 17475 i arkivforum 'Skifte i Nordfjord - Mindresunde', har noe med disse 'Stochene' å gjøre?Der er gjengitt skiftet til tre brødre hvor minst to flyttet til Bergen og brukte Stoch som etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.