Gå til innhold
Arkivverket

[#7763] Lars Olsen Pintil - Bøherred

Gjest Jeanette Kleve
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Kleve

Når Anne Magrethe Larsd. gifter seg med Tarald Collett ca. 1870 i Sandsvær står det følgende: Født 1817 i Bøherred, døpt i Sandsver. Brudens far er Lars Olsen Pintil.Jeg kan ikke finne henne døpt i Sandsvær, og innflyttede for Sandsvær mangler i bøkene. Hvor kommer Pintil-navnet fra? Jeg kan ikke finne det som gårdsnavn eller etternavn på noen av ft.Vet noen hvem Lars Olsen Pintil var, og hvem han var gift med? Jeg regner med at Bøherred er Bø i Telemark, da det er nærmest Sandsvær. Men der mangler utflyttede for tiden rundt 1817.Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Et søk på www.alltheweb.com gir et treff på denne siden:Översättning av Stawfords dagbok 19/12 1797 - 28/12 1801 Lenke oktober (1800-10-16) "I dag fingo de 2 norrmännen Lars Pintil och Anders Lovlig skriftligt avsked, den förre för att han hade slagits och druckit och den senare för att han hade dödat en gås, som tillhörde en bonde här."Det dreier seg om dagboken til den engelske gruveingeniøren Thomas Stawford ved Höganäs Stenkolsverk.Aner ikke om det kan være noen sammenheng, men det var jo også gruvedrift i Bø (Hørthe jernverk) og Sandsvær (Kongsberg sølvverk).I følge IGI på familysearch.org ble en Anna Margaret født i Sandsvær 1817 av foreldre Lars Olsen og Pernille Johannesen. Hun skal være gift med Nils Anton Olsen. I følge samme databasde ble Anna Margaret Larsen gift 8. august 1860 med Tharald Einar Collett i Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Tusen takk Ketil! Dette var virkelig interessant. Vet du noe mer om Stawford og hans dagbok? Det kan jo hende at denne Lars Pintil er rette mannen....Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Kleve

Tusen takk, og atter takk igjen :-)Hvordan fant du ut at A.M.Larsd. hadde vært g.m. Nils Anton Olsen? Jeg har lenge søkt på A.M.Larsd. (på familysearch) og det eneste jeg har funnet ut er at hun giftet seg med Collett(noe jeg visste fra kirkebøkene).Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

På forsiden til familysearch.org velger du International Genealogical Index på venstre side. Søk på Anne Larsdatter, født 1817 (eksakt år) i Norge, Buskerud. Treff nr. 5 er Anna Magaret LARSEN, f. ca. 1817, ektefelle Nils Anton OLSEN. Denne Nils Anton skal være født ca. 1814 i Brevik. Opplysnignen er muligens hentet fra innføringen av vielsen i kirkeboken, ved at fødselsår er beregnet ut fra alder ved vielsen. Jeg finner imidlertid ikke vielsen på familysearch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.