Gå til innhold
Arkivverket

[#7769] Fra Jevnaker til USA

Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Mine forfedre dro i tidsrommet 1849 til 1869 fra Vasjø gård på Jevnaker til Monroe i USA. Er det noen som kan fortelle meg i hvilken stat Monroe ligger.Samtidig lurer jeg på om det finnes gårds- og bygdebøker for Jevnaker.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Monroe finst mange stader i USA, men mest truleg utvandra slektningane dine til:* Monroe city i Green County, Wisconsin* Monroe village i Platte County, Nebraska, eller* Monroe County i Wisconsin.I digitalarkivet finn du utdrag av 1880-folketeljingane for alle desse stadene der alle innbyggjarar av norsk avstamming er tekne med.Lukke til vidare!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Tusen takk for raskt tilbakespill. Til orientering kan jeg opplyse at min tipp tippoldemor Karen Ingebrigtsdatter reiste i 1869, da var hun 77 år gammel. Det står at Linje var Johan. Det betyr vel rederi.Når det gjelder bygdebøker håper jeg noen kan svare meg.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sissel Nilsestuen

Hei Turid. Av bygdebøker for Jevnaker er det Hadeland Bygdebok og ellers er det Norske Gardsbruk,Oppland II. Lykke til. MVH Aud Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Jevnaker har ikke bygdebøker. Men i likhet med for de andre Hadelandsbygdene har fru Randi Bjørkvik samlet stoff til bygdebøker i en "mannsalder". Dette matrialet er samlet i arkivet på Hadeland Folkemuseum, 2770 Jaren, og er tilgjengelig for alle for slektssøk. Her kan en finne alle som er født på Hadeland mellom ca 1700 og 1900. Hva søker du etter? Kanskje jeg kan hjelpe deg. Mvh Ole P. Gamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

HeiJeg leter etter familien til min tippoldefar, Abraham Hansen. Han var født på Jevnaker 1824. Av Family Search har jeg funnet ut at hans foreldre var Hans Larssen og Karen Embretsdatter (Engebretsdatter?). Av utflytterlistene for Jevnaker finner jeg at hele familien dro til Amerika fra Vasjø gård på Jevnaker. Bare min tippoldefar Abraham flyttet til Skoger i 1854, og siden til Drammen. Jeg er interessert i å komme lengere bakover i slekten.Vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Hei Turid. Ved besøk i arkivet på Hadeland Folkemuseum i dag, er dette hva jeg hadde tid til å finne ut: Abraham Hansen, f.18.5.1824.foreldre:Hans Larsen,døpt 8.2.1795, død 7.9.1865, gift i hjemmet 23.9.1817 med Karen,(døpt Kari)Engebretsdtr.døpt 1.4.1793. Hun til Amerika i 1869 Søsken til Abraham:Lars f. 22.9.1817,til Amerika 1869. Ingebret f.16.3.1820 til Amerika 1869.Anders f. 2.3.1823, død tidl. Gunder f. 9.12.1827, til Amerika.Rønoug, f.10.1.1831 gift 1867 med Henrik Olsen Ulven. Karen f.26.7.1834 til Amerika 1852. Iver f. 16.5.1837. Folketelling 1865 Lunder sogn, oppført under Jordet (Ballangerud)nr.29:Jordebraaten: Karn, lægdeslæm, blind fra sitt 68 år, enke 75 år. Engebret Hansen, hennes sønn, ugift 45 år, Rønnø Hannsdtr, hennes dtr. ugift, 35 år. Besteforeldre: Lars Olsen Wassiø, døpt 18.6.1758, død 21.1.1834 77 år. sønn av Ole Chritophersen gift 1755 med Gulloug Larsdtr. Lars gift 3.gang 3.7.1794 med Abigael Hansdtr. Western, døpt 14.11.1762, død 28.9.1847, 86 år.Abigael datter av Hans Jacobsen gift 1739 med Rønnoug Lagesdtr. Lars Olsen Wassiø gift 1.gang 5.11.1781 med Margit Knutsdtr., hun død 16.11.1781,28 år. Lars gift 2,gang 21.2.1793 med Marthe Torgersdt. Linstad, hun begravet 3.11 1793,29 år. Deres barn:Torger, døpt 3.11.1793. Lars fikk også barn med Mari Halvorsdtr. 1.6.1789 uten at de var gift. Karens foreldre:Enkemann Ingebrect Gundersen Dynna, døpt Embret 20.8.1741, død 1796, 56 år, sønn av Gunder Olsen gift 1735 med Rangdi Embretsdtr. Ingebrect gift 19.4.1787 med pike Kirstie Iversdtr. Sørum. Videre søk bakover krever god tid. Vet du noe om søskene og moren til Abraham i Amerika? Vi er interessert i alle opplysninger om personer født på Hadeland som utvandret. Hvor de slo seg ned, hvem de giftet seg med, hvor de er begravet. MVH. Ole P. Gamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Ole. En kjempetakk for hva du har funnet ut. Denne siden av min familie har vært helt ukjent for meg helt til nylig. Abrahams datter Karen, min oldemor, ble gift med Kristian Engh fra Fåberg og i alle folketellinger brukte hun navnet Engh. Det enste jeg visste var at hun var født i Skoger. Jeg fant hennes fars navn via vigselsattesten i Paulus kirke i Oslo. Abraham var gift med Helge Pedersdatter fra Tinn i Telemark.Jeg vet altså ikke noe om familien i USA, men jeg har tenkt å begynne å søke. Det eneste jeg vet er at de siste som dro reiste til Monroe. Når jeg finner ut noe skal jeg kontakte deg.Igjen tusen takk for hjelpen.Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.