Gå til innhold
Arkivverket

[#7771] Slekten BOY. Er det noen som vet hvor den kommer f

Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Er det noen som kan hjelpe meg med slekten Boy? Jeg har lett etter den en tid uten resultat. Navnet skrives Boy og ikke Bay/Boyesen osv. Den første jeg ha funnet er Philip Boy(beg. 1700), bosted Strømsø/Bragernes og gift med Anne Margrethe Lyche, dt. av Peder Lyche(Strømsø 1670) gm. Boel Pedersdt. Møller. P.Boy fikk minst 2 barn som vokste opp: Johanne Boy f.1712 gm. Ole Nielsen. De fikk ingen barn, men opprettet et legat. Det andre barnet var Jacob Boy f.1718 gm. Jacobæa Marie Hiort. De fikk 6 barn hvorav en datter Anna Margrethe Boy var gift med overkrigskommisær og skattefogd i Christiania J. D. Conradi.Nå har det plutselig dukket opp en Bolette Boy gm. Rasmus Falck som fikk barn i Christiansund i 1752.Siden det er sparsomt med folk med navnet Boy, lurer jeg på om Bolette og de andre i "Drammen/Oslo" kan være av samme slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M.Nordby

WWW.genealogi pleide å ha et imigrantregister, men det er nå vekk. Søker du derimor på Googles kommer følgende frem: "... Ab: Bochel, Christian Boldeus, Philip Boy, Mads A. Brincke, Gabriel og ... Søren J., Anders J., Philip J. Hofgaard, Peder Holbeck ... Født i Preussen (Tydsk fødi de ... ". Jeg vil vel anta at han kom fra Presussen.Det ser ut til at han kan ha vært gift en gang tidligere. I Familisearch fant jeg følgende: Philip BOY gm. Johanne NIELSDR TULLE den 14.Mar. 1709,Bragernes Drammen.Forøvrig ble det døpt en Friderich Christian BOY den 8. Oct 1705 i Arendal, Aust-Agder. Far var Andreas BOY og mor Agnethe LARSDR."Monsieur Philip (Phillep, Phillip) Boy (Boj, Bøy), borger uten bevart borgerbrev 1720, driver 1722 krambod samt sjøbod og lastegodshandling, lignet 1729 til rd 36-0, bor på Bragernes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Det kan faktisk være en mulighet om at Philip Boy og Johanne er foreldrene til Bolette Boy , da Bolette burde være født i tidsrommet 1715 -1725 . Hadde jeg bare klart å finne vielsen til Bolette Boy og Rasmus Falch så hadde det vært en mulighet til å få tak i Bolettes fars navn . Nå har jeg funnet ut når de giftet seg og det er 13 februar 1747 , men hvor ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkil  Lier

Boel Margrethe Boy,1720-1781,enke etter Wilhelm Wassard som døde på St.Croix i Vestindia,-ble 1759 gift med kjøpmann på Strømsø Peder Endresen(d.1766).Ved skifte etter Madame Endresen i Xa. 23/12-1781-22/11-1782 nevnes som arvinger sønnene Hans Wilhelm Wassard i Nantes og Philip Boy Wassard i København,samt datteren Ragne Elisabeth Endresen(1760 Strømsø -1829 Larvik),gift med kjpm. i Larvik Andreas Blom(1753-1803). Mvh.T.Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Kristoffersen

Prøv www.familysearch.com, her finner du mange ved navnet Boy både i sverige og Danmark. Hilsen Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for hjelpen alle sammen. Ang. om Philip og Johanne Nielsdt. Tulle kan være foreldre til Bolette Boy må jeg nok desverre si nei. De fikk bare 1 barn som døde. Men, hva med Boy i Arendal, kan det finnes en mulighet for Bolette der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Berit !Fadderne i dåpen til Christian Rogarth er : Lars Bie og Barbara Marie Ascanius de er gift , Anna Elisabeth Mechlenburg for Madam Nissen , Fridrich Echoff , Jacob Bøel Møller , Hans Thornesen (Thomesen). Burde ikke en av disse enten være i slekt med Bolette Boy eller Rasmus Falch . La litt ekstra merke til etternavnet Bie , kan det her være en tolkningsfeil ? sånn at navnet er Boy ??Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

Hei igjen Marie!Lars Bije = Bye. Hans fulle navn var Lars Henrichsen By/e. Kristiansundborger. Jeg vet han vart gift omkr. 1744 med Ane Jørgensdatter Femmer.Mvh Kurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei Berit -Du åpner med spørsmålet om hvor slekten Boy kan komme fra. På et dansk nettsted finnes mye om denne slekten (Slektene?). Det kan se ut som om navnet Boy senere ble skrevet som Bøi, Bøg, Bøeg m. fl. Her finnes bl. a. et navneregister som du kan ta en titt på, - kanskje finnes det en link til din Boy her. (Trykk på "Introduktion" for å få opp oversikten over slekten).Adr:http://home8.inet.tele.dk/sboegh/tkbh5.htm#g1Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei og takk Arne. Jeg ante ikke noe om den siden, og lurer på hvordan man bare finner steder. Du skjønner jeg har nettopp fått fastpris på Internet, så jeg er helt fersk ang. å "surfe rundt". Ellers så fant jeg nok ikke Philip/Philup Boy der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Solås

Hei igjen, Berit -En grei måte å finne slike nettsteder er å benytte en søkemotor, som f. eks. denne, som er mye brukt:http//:www.google.comNår du får opp denne siden, velg så nr. 1. (øverst), og du vil få opp selve søke-siden. Her skriver du inn nøkkelord for det du søker. Blant alternativene du så får opp, og som du mener kan ha interesse, er det lurt å trykke på "hurtigbuffer", (står like under) slik at ordene du søkte med blir markert, og derved blir lettere å finne igjen i teksten. Lykke til.Mvh. Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.