Gå til innhold
Arkivverket

[#7773] Folderup, Solund, Sogn og Fjordane

Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Nordvik

Jens Fredriksen bodde med sin kone Orlaug Andersdtr og barna Ole og Synneve på gården Krokevåg i Eivindvik, Sogn og Fjordane i 1801. Hans mor, Orlaug Olsdtr var da enke og i sitt 61 år.Bygdeboken for Solund nevner Jens Fredriksens far som Fredrik Pedersen Folderup. Er det noen som kjenner hans opphav, og hvor kommer navnet Folderup fra?Jeg har registrert at det finnes flere med navnet Folderup i Sogn, blant annet Peder Pedersen Folderup som var prest i Lærdal på 1600-tallet. Er det noen forbindelse mellom dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ikke mye jeg kan bistå med her, annet enn at Jens og Orlog er gift i Gulen 2.7.1792.Peder Pedersen Folderup ser ut til å være sønn av Peder Folderup og Lucia Eriksen Nordal, og hadde broren Thomas.Men det er nok andre som har mer å bidra med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Den Peder Folderup som var g.m. Lucia Eriksen Nordal, var vel heller sønn av presten enn omvendt? Iflg. Fylkesarkivets skifteregister etterlot Lucia seg mannen "Peder Follerop" og disse barna: Peder, Erik, Anders, Jens, Margrethe, Karen og Anne [skiftet sluttet 18.10.1679].En Thomas Pedersen Folderup (f.ca. 1679) var en tid handelsmann i Marifjøra (eller var det Solvorn?). Han kan f.eks. være en sønn av ovennevnte Peder Pedersen eller evt. en sønnesønn av den Thomas som Heidi nevner. Thomas Pedersen Folderup hadde en sønn som het Peder og som var født først på 1700-tallet. Han kan jo kanskje være interessant som mulig far av den etterlyste Fredrik Pedersen Folderup. Jeg har noen flere opplysninger om ham, men de er ikke tilgjengelige i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Takk til begge to. Spesielt interessant er Thomas Pedersen Folderup som var handelsmann i Marifjøra, tror jeg selv har lest det et sted, men har du Knut noen kildehenvisninger? Samt hvor du har opplysninger om hans sønn Peder. Det hadde vært interessant å få vite hva som skjedde med han, og om han eventuelt etterlot seg arvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det vil stå en del om handelsmannen Thomas Pedersen Folderup i den nye utgaven av bygdeboka for Hafslo som Lars Øyane holder på, og det meste jeg har om denne familien, har jeg fått fra ham. Når det gjelder sønnen Peder, fant jeg ham i noen dokumenter fra Kongsberg Sølvverk! Han arbeidet der i alle fall fra 1732 til 1734. Dette bekreftes for øvrig av skiftet etter moren hans som døde i 1734. Han må imidlertid ha reist tilbake til Sogn for i skiftet etter tanten Brite Jensdatter fra 1742 er han ført med Marifjøra som bopel. Han var m.a.o. mer mobil enn folk flest og det kan jo godt være at han seinere reiste til Ytre Sogn.Om Peder Thomassen Folderup hadde arvinger er noe usikkert, men Øyane mente da jeg hadde kontakt med ham om dette, at han trolig er identisk med den "Peder Thomassen" som hadde datteren Berithe til dåpen i Hafslo i 1739. Kanskje er han dessuten den "Peder i Fiæren" som fikk sønnen Hans i 1735. Noen sønn med navnet Fredrik er altså ikke kjent, men det behøver ikke bety all verden. Det er ikke umulig at Peder flyttet fra Marifjøra, for det ser ut til at sporene etter ham forsvinner etter 1741.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Denne Folderup-ætti ser ikkje ut til å vera so enkel å følgja, truleg av den grunn at fleire familiemedlem ikkje nytta ættenamnet, men berre patronymiki.Peder Thomasson (Folderup), fødd i Hafslo kring 1704, fór som før nemnt til Kongsberg der han arbeidde i sølvgruvene i alle fall frå 1732 til 1734. Han er ikkje gift i Hafslo før 1732, og eg reknar med han heller ikkje er gift på Kongsberg (har du, Knut, undersøkt dette??). Det kan sjå ut til at Peder flytte attende til Marifjøra etter at mori døydde i 1734. Då var ogso einaste søsteri Margretha flytt heimefrå (gift i 1732 til Åberge i Gaupne, Luster), og faren Thomas sat att åleine i Fjøra.Det budde ikkje mange huslyder i allmenningi i Marifjøra på den tidi, so når me i Hafslo finn:* Hans Pederson, døypt 18.9.1735, son av Peder i Fiæren* Berithe [britha] Pedersdotter, døypt 21.6.1739, dotter av Peder Thomassenso lyt me tru at det er Peder Thomasson (Folderup) som er faren til desse borni.Vidare finn me at ein Peder Marifjæren og ei Ane Andersdatter gifte seg i Hafslo 29.1.1741. Det står ikkje noko om at Peder var enkjemann, men presten på den tidi var slurvete og "sløyfa" ofte slike opplysningar. Det som verre er, er at han òg ofte "gløymde" å få med alle barnedåpane, og dødsfalli finst ikkje i det heile!Eg trur at Peder Marifjæren frå 1741 er "vår" Peder Thomasson, og sikkert er det at Peder og Anna må vera farne frå Hafslo i eller kort etter 1741, og kvifor ikkje til Solund? Flytting til Ytre Sogn og Sunnfjord var ikkje noko uvanleg fenomen på den tidi. Det er berre so synd at kyrkjebøkene for Gulen ikkje har vore dataregistrerte...., for ikkje å seia skifteprotokollane...Ein liten tilleggsmerknad: Dersom første kona til Peder Thomasson var ei Hansdotter, so finn eg på FamilySearch at ein Peder Thomasson gifte seg i Aurskog, Akershus 2.10.1729 med ei Ellen Hansdotter. Me veit at Peder var "på farten", men kan han ha vore heilt til Aurskog?Det hadde vore interessant og visst om Peder Thomasson fekk born, medan han budde på Kongeberg!!? Veit du noko om det, Knut?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Takk nok en gang for interessante opplysninger. Jeg har ikke selv sjekket originalkildene fra Solund, men regner med at Fredrik Pedersen brukte navnet Folderup. En grunn må det være at han brukte det navnet, finnes det flere Folderuper i Sogn?Peder Thomassen flyttet visst mye på seg, så det kan jo tenkes at både vigsel, andre barns dåp og gravleggelse er å finne i andre kirkebøker.Kjenner du navnet på kona?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg har ikke lett etter Peder Folderup i kirkebøkene ennå, men det setter jeg nå opp på "huskelista" for neste Oslo-tur. Det er jo ikke så mange årene det er snakk om. At han skulle ha reist til Aurskog for å gifte seg, virker jo ganske spesielt, men vi bør vel foreløpig ikke utelate muligheten.Tore spør etter konas navn, men det skyldes vel at innlegget til Lars kom mens Tore satt og skrev? Hun het etter alle solemerker Anne Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Berre ein liten kommentar. Så seint som i 1748 er Peder Thomesens qv(inde) nemnt som fadder til Lars Hansson på Jørongo sin son Knut. Det skulle vel tyda på -- om det er den same -- at han framleis var busett i Hafslo, eller i det minste ikkje så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dersom Peder Thomasson og Anna Andersdotter framleis budde i Hafslo so seint som i 1748 (og det gjorde dei nok om ho var fadder på Joranger det året), så har det neppe vore born i dette andre ekteskapet til Peder, og hadde han ein son Fredrik, må Fredrik vera fødd, anten mellom Hans og Britha kring 1737, eller han er fødd sønnafjells, til dømes på Kongeberg kring 1733? Denne alderen kan vel høva godt med den Fredrik som var gift med Orlaug Olsdotter i Solund (f. kring 1740)!?Dette tek til å verta spanande! Kva tid skal du, Knut, til Oslo (eller Kongsberg) neste gong?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Er det noen som har bygdeboken for Solund for hånden? Jeg har kun løse notater av den med meg til Wien, men jeg mener å huske at det skal stå flere opplysninger om Folderupene på Krokevåg.At Folderupene flyttet på seg har vi flere eksempler på. Margrethe Pedersdtr. Folderup, datter av Peder Pedersen og Lucie Eriksdtr. som Knut refererer til ble gift med Mikkel Olsen Nedre Golten i Sund prestegjeld. Hun døde i 1738 og etterlot seg barna: Ide, Søren, Lucie og Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Fra Bd. 2 av "Solund-bøkerne" Under Kråkevåg står følgende: Fredrik Pederson Follerup, f. 1737 (e.d.alder) er komen i futen si bok 1756. Han har skreve Fredrik og Peder då, men berre Fredrik i 1760. Peder var nok Per Thommesen Follerup som fyrekjem her nokre få år før som forlovar eller fadder. Etter namna måtte det vera far og son. Men Per Thommesen var kalla ungkar i 1756 då ha var far til eit barn her. Mora var Anne Larsdtr. (Ovafor). Det kann vera feil for enkemann t.d. Fredrik Pederson var fyrst gift i 1757 med Ingeborg Andersdtr. Trovåg, f. 1733. Ho dø før året var gått. Me veit ikkje om det var på barseng. Hausten 1758 var Fredrik attgift ved Vilnes med Orlog Olsdtr. Vatsøen, f. 1740 (Vatsøy i Vilnes sokn). Dei har boka inn 7 born.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hei igjen,Interessant å følge debatten, for jeg har Margrethe Pedersdtr. Folderup - Golten i min database. Har du flere datoer på henne, Mikkel og barna, hører jeg gjerne fra deg, Tore, selv om det blir litt på siden av denne debatten - jeg har bare Søren f. 5.11.1700 og Ide 1703.Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Av og til skal man ha litt flaks. Dette at Peder Thomassen Folderup fra Marifjøra kunne være far til Fredrik Pedersen i Solund, var egentlig bare en spekulasjon. Jeg tror ikke Fredrik-navnet har vært brukt av Folderupene i Lærdal og Hafslo. Men i går fant jeg likevel dette i Kirkebok for Kongsberg: Dpt. 8. febr. 1728: Peer Thomesens søn Fridrich. Faddere: Anne Margrethe Arnes, Corneliske(??) Peersdatter, Christopher Gartner(??), Rasmus N.N., Casper Fridrichs. Jeg må legge til at jeg videre har funnet dokumentasjon av at Peder Thomassen Folderup bodde på Kongsberg helt fra ca. 1723. Noe helt sikkert bevis på at den ovenstående dåpen gjelder PTFs barn har jeg vel ikke, men navn som Peder Thomassen o.l. var ikke vanlig på Kongsberg på den aktuelle tiden, - skal vi bygge på kirkebøkene.Når det gjelder fadderne, så er særlig Casper Fredriksen interessant. En rimelig hypotese kan jo være at Fredrik-navnet har en sammenheng med patronymet hans. Kanskje Casper var Peders svoger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Dette var meget interessant Knut. Jeg kjenner ikke til forholdene på Kongsberg på det gitte tidspunkt, men dette er absolutt et spor som er verdt å følge videre.Fredrik-navnet er vel ikke brukt i Folderup-slekta før denne Fredrik Pedersen dukker opp, så det er grunn til å tro at moren var en Fredriksdatter. Som kjent vet man ikke om Peder Thomassen var enkemann da han ble gift med Ane Andersdtr. i Hafslo i 1741.Hvis Peder Thomassen Folderup er født omkring 1704, funnet igjen på Kongsberg fra ca 1723 er det vel grunn til å tro at han ikke var gift da han flytta østover. Kanskje finnes han innført blant de viede på Kongsberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg kunne ikke finne ham blandt viede i Kongsberg 1722-1728, men det gikk kanskje litt fort. Dessuten var det en del blekkflekker i kirkeboka som gjorde at fire-fem vielser var håpløse å lese. Kirkebøkene for Sandsvær og kanskje Flesberg bør også sjekkes. Mange ved sølvverket bodde i nabosognene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Takk, Knut, for nye interessante opplysningar frå Kongsberg. Etter det su seier om kvaliteten på kyrkjebøkene, kan det sjå ut som det berre er "toppen av isfjellet" du til no har avdekka, for her må det tydeleg vera meir å finna!Eit interessant namn mellom fadrane er utan tvil Casper Fredriksen. Namnekombinasjonen er uvanleg, men på FamilySearch finn me eit par interessante "kandidatar":* Ein Casper Fredriksen gifte seg i Tromøy i Aust-Agder 1.8.1725 med ei Ragnhild Thorsdatter* Ein Casper Fredriksen gifte seg i Tromøy i Aust-Agder 15.12.1729 med ei Martha Jacobsdatter* Ein Casper Fredriksen gifte seg i Solum i Telemark 16.9.1736 med ei Barbra Cathrine Clausdatter.Dei to første er vel kanskje same person i to ulike ekteskap, men den siste er vel truleg den som ligg nærast? Kanskje kyrkjebøkene for Kongsberg kan fortelja oss noko meir?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg ser av FT 1801 for Kongsberg at det da bodde en Peder Caspersen Mork (f.ca.1750) i Nordmoengaden. Han hadde faktisk en sønn som het Fredrik (f.ca.1789). Dette kan kanskje også brukes i detektivarbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Eit nytt interessant funn i denne &umlodysséen¨. Eit studium av originalprotokollen i fotostatkopi syner at:Peder Thomessen og Malene Fredrichsdatter gifte seg på Kongsberg 26.7.1727.So då veit me kva første kona heitte til førenamn!Eg ser at ei Malene Fredriksdotter vart døypt i Bergen 4.3.1708 som dotter av Fredrik Johnson og Ingeborg Olsdotter. Ho hadde søsken Aseline, Jonas og Fredrikke. Kan det vera ho?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Det var godt du fant den vielsen, Lars. Jeg burde kanskje nevne at jeg takket være 1732-manntallet for Kongsberg Sølvverk har funnet ut litt om Casper Fredriksen. Han er i manntallet ført som 32 år gammel og født på Kongsberg. Ettersom han muligens var bror av Malene, kan jo det være nyttig å vite. Det kan altså være en idé å ta en ny kikk på kirkeboka for Kongsberg, men det vil ta litt tid før jeg får anledning til det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Tore Nordvik

Jeg har nå vært hjemme i Norge og studert mannskapsrullene i Innrulleringssjefens arkiv på Statsarkivet i Bergen. Under gården Kråkevåg i nåværende Solund kommune finnes både Jens Fredriksen og Fredrik Pedersen som jeg etterlyser i mitt første innlegg.Dessverre står det ikke hvor Fredrik Pedersen er født, annet enn 'Landlægd'. Imidlertid er denne opplysningen interessant, og kan tyde på at Fredrik Pedersen ikke er født i Solund eller ute ved kysten. For de fleste andre er 'Sølægd' oppgitt som fødested.Hans alderangivelse er også interessant. Når han gravlegges, 26.2.1797, blir hans alder antatt å være 'Over 60 aar'. I en manntallsrull er han oppgitt med fødselsår 1730, i en annen står kun 17.. oppført, og intet på fødested. Etter min mening svekker dette ikke at vi kan ha å gjøre med samme mann som Knut fant blant de døpte i kirkeboken for Kongsberg.Til slutt kan jeg liste opp de barna som han er oppgitt å være far til (henten fra bygdeboken for Solund):Ingemor f 1760 Østine f 1762 Berthe Malene f 1762 Lisbeth f 1764 Pernille f 1765 Jens f 1768 Brithe f 1770Jeg fikk dessverre ikke tid til å sjekke fadrene på disse barna, kun på Jens, og etter det jeg kunne tyde var alle fadrene fra nabogårder til Kråkevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.