Gå til innhold
Arkivverket

[#7780] Mål og vekt


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Finnes det noen side på nettet med definisjoner på gammel mål og vekt? Gjerne med eksempler på forskjellige tegn, slik som mark, pund osv.Jeg har en utgave av Norsk historisk leksikon, men det er ikke alt som står der, og det er heller ikke anskueliggjort hvilke tegn som hører til hvilke mål. Det hadde vært en klar fordel.Rent konkret lurer jeg nå på om 1 fjerding (1/4 skippund) er det samme som 1 sold? Jeg har grunn til å tro det, ettersom en person i 1648 satt med 1 sold i en angitt gård, i 1644/45 satt han med 1 fr. i den samme gården, og i 1651 solgte han 1 sold i denne gården.Jeg lurer også på hva det tegnet er som ser ut som en slags 'Z'. Det anga en landskyldenhet i humle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Kan ikke dy meg. 1 skippund = 160 kg. Siden dei gamle "SKRIVERE" var praktiske så skreiv dei Sands& dei brukte tegnet & i stedet for mark-ikke helt likt dette tegnet &. Den vesle tønna som far kalte Fjerding var oppdelt i Nottunger. Mvh Sig Sands&

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Denne 'Z'en som Bjørndal nemner, vil eg tru er den same som eg òg slit med. Den er dels skriven som ein 'z' med ein omvendt 'c' under, dels som ein og ein halv 'z' med denne omvendte c'en under. Det fyrste av desse teikna vert òg nytta i det fonetiske alfabetet - utan at den der har noko namn, berre tyding. Men eg har funne det som teikn for eit apoteker- eller medisinmål - og strevar no med å finne ei nemning på dette målet som høver til dei teikna vi har til rådvelde på datamaskinen.Eg trur det fyrste teiknet kan vere eit teikn for onze (ein brøk av pund - og skriven på ymse vis, m.a. 'oz' i engelsk) og det andre kan hende eit teikn for 'gran', som visstnok er ein brøk av onze. Men eg veit altså ikkje. Derimot vil eg svært gjerne vite - og det snarast mogeleg.Til opplysning kan eg nemna at eg har konsultera språkekspertar og anna gjevt folk på UIO og andre stader, utan resultat. Eg har òg leita i fagbøker m.m. Derimot har eg ikkje hatt tid til å rådføre meg med apotekarar eller medisinarar.Om nokon kan vere til hjelp, vert det snart fleire artiklar om norske leprøse i USA på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hjarteleg takk. Då veit vi at ein enkel 'z' med omvendt 'c' under, er teiknet for apotekarvekta 'dram' og halvannen 'z' med omvendt 'c' under er teiknet for 'ounce' (= 8 drammar) osb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Mja... Er det mulig at "min" person eide en landskyldenhet på 6 "unser" humle?? Var det unser man målte humle i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det var vel ei vekteining på omlag 30 gram. Det vil seie at landskylda var omlag 180 gram humle. Eg veit ikkje kor mykje humleblomen veg, men på 1600-talet var dette ei svært verdfull plante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvorfor kommer det ikke noen faghistorikere på banen her? Noen som f.eks. skriver gårds- og slektshistorie og derfor kommer mye borti denne typen gamle kilder? Eller er kunnskapen like dårlig der også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Denne linken er websiden til Medieval Scandinavia. http://www.medsca.org/frameset.html (de gikk engang under navnet Ringnet/Ringerike Norderhov sider) Scroll nedover til du kommer til Amusing Old Measurements. Der er det virkelig mange finurligheter! Riktignok er sidene skrevet på engelsk, men navnene på målene er norske. Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nå lurer jeg på et tegn som ser ut til å ha forbindelse med vekt på sølv. Det ligner på det gamle astronomiske tegnet for Jupiter, lignende på et 4-tall. Jeg finner dette i et skifte fra 1721 i Aker, der det f.eks. sies:'(...) [sølvgjenstand] vegtig 3 lod 2 qvintin a [4] 4 s er 1 R: 3 [marktegn] 14 s (...)'4-tallet i hakeparentesen skal altså forestille 'Jupiter'-tegnet. Kan tegnet evt. rett og slett bety 'lodd', slik at setningen skal leses slik: ...vegtig 3 lodd 2 qvintin à 4 skill. loddet, er 1 rdl. 3 mark 14 skill. ?Måten dette skrives på gjentas mange ganger, for hver sølvgjenstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ja, siden var nyttig den, til sitt formål - men det var heller smått med symboler der, og det er dét som er så forbasket irriterende med alle slike 'forklaringssteder' jeg har sett, så langt. Det er heller intet problem å få rede på selve skålpundvekten og dens bestanddeler i Norsk historisk leksikon, men symbolene? Njet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nå tror jeg at jeg har klart å finne ut av hva dette 'Jupiter-tegnet' er. Det ble i skiftet også brukt i andre sammenhenger enn sølv, og jeg fant ut at det måtte være en sammenskrivning av tallet 2 og marktegnet (i forenklet form). Jeg får det til å stemme når jeg regner ut gjenstandenes verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.