Gå til innhold
Arkivverket

[#7783] "Ungkar og handelsbetjent Martinius Møller"


Gjest Nina M. Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina M. Nordby

Min tippoldefar Louis Marentius Møller ble født 1870 i Nittedal av Jomfru Hilda Lovise Larsen, Kristiania, og ungkar og handelsbetjent Martinius Møller. Tror Martinius skulle være 22 år på dette tidspunktet. Louis ble straks satt bort som fostersønn på Skøieneiet i Nittedal. Jeg har ingen kjennskap til hans foreldre utover det som står i kirkeboka. Husmann på Skøieneiet døde i tiden rundt Louis sin fødsel, hans navn var Otto Amundsen (finansmann). Er det mulig at han kan ha hatt en eller annen kobling til Møller'nene i Porsgrunn, og at det er årsaken til at Martinius satte bort sin uekte sønn der?I folketellingen for 1865 finnes det en handelsbetjent Martinius Møller logerende i Porsgrunn. Han oppgis være født i Drammen 1845. Er det noen som kan hjelpe meg å bekrefte dette. Det avviker 2-3 år i forhold til den Martinius jeg er på jakt etter, men kan ikke finne andre handelsbetjenter som heter det samme. Hvem var hans foreldre etc. Jeg har lett og lett uten å finne noe spor av ham i Drammen. Kommer han fra Drammen lurer jeg på om det er en sammenheng med Møller-, Rasch- og Deichman-familiene i Porsgrunn?? Takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Det er fint å kunne diskutere med seg selv....., men nå trenger jeg hjelp. Fant en Martinius Møller som ankom Ellis Island den 24.april 1893, 38 år noe som skulle tilsi at det er 'min' Martinius. Tidligere spor viser at han var født i 1845. Denne Martinius var norsk, men oppholdt seg i Sverige. Dro med båten Italia (sikkert fra Southhampton)fra Christiansand i 1893.Så til det første problemet. Jeg får opp galt manifest, typisk!!KLarer noen å finne det rette manifestet? Håper det kan gi meg litt svar på ting som hjemsted, bosted, om han reiste alene etc. Det andre problemet er at jeg ikke finner ham i emigrantprotokollen for Kristiansand. Var det kanskje vanlig at de ikke sto der? dersom han kom fra Sverige i siste liten kunne han da bare kjøpe en bilett og gå ombord? Skipslistene finnes vel inntakt på Riksarkivet?Tror M.Møller i Fredrikshald nå må være samme person siden denne emigranten var bosatt i Sverige. Vel tar noen utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Etter å ha bladd og bladd i flere timer måtte jeg gi opp å finne manifestet. Kom så på at det er mulig å søke etter 'missing manifest' via denne siden: [url="http://home.pacbell.net/spmorse/ellis/ellis.html>http://home.pacbell.net/spmorse/ellis/ellis.htmlDet kjekke er også at man kan skrive ut manifestet direkte! På Ellis Islandsiden skal de ha betalt for dette.Iallefall fant jeg min tipp-tippoldefar på linje 425 på denne linken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg har puslet litt med Louis Marensius Møller født 16.09.1870 på Skøieneie, Nittedal og oppført som fosterbarn hos føderådsenke Sørine Hansdatter på Gamle-Seop ved Skøien ved FT 1875.Foreldrene var Hilda Lovise Larsen og handelsbetjent Marthinus Møller, begge kom fra Christiania på dette tidspunkt, vi finner kun opplysninger ved dåpen 13.11.1870 og foreldrenes navn gjentatt ved konfirmasjon i Nittedal 11.10.1885.Sørine Hansdatter var en velholden kvinne, hun hadde solgt Skøyen Søgarn i 1870 og hadde i tillegg til salgssummen en god føderådsavtale. I tillegg hadde hun to hjemmeværende døtre, samt tjenestepike. Hvorfor tok denne 50-år gamle enken på seg ansvaret som fostermor for Louis Marensius?Det er kanskje mest nærliggende at det er en forbindelse med Hilda Lovise Larsen. (Hun er ikke i slekt med Jens Kristian Larsen på Nye-Seop så vidt jeg har kunnet fastslå.)Sørine Hansdatter hadde 16 år gammel giftet seg 25.03.1836 i Aker med Torger Tronsen Skøyen, Nittedal og jeg har funnet 11 barn hvorav 8 gift. Men heller ikke ektefellene, Sørines foreldre eller søsken eller Torger Tronsens familie har gitt noe spor.Tilsvarende har jeg ikke funnet den iflg. FT 1865 i Drammen fødte Marthinus Møller. (Personen i Fredrikshald het Mathias Møller og passer dårlig). Mest sannsynlig er kanskje at Marthinus er oppført under et annet navn ved nevnte folketelling. Handelsfamilien Møller finner vi jo fra Telemark i vest til Østfold i øst, men Marthinus har jeg ikke klart å spore opp.Det er utgitt et par-tre slekrsbøker om Møller/Müller-familiene (handelsfamiliene)i Telemark/Vestfold/Christiania. Kanskje noen har forsket på Møller spesielt og har denne Marthinus registrert ? Og kanskje noen har en Hilda Lovise Larsen som oppholdt seg i Christiania rundt 1869/70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk for nye innspill i en håpløs men spennende jakt.Jeg fant Sørine på Kaldbakken (Øvre Romsås) i Aker telinga for 1834. Det er ingenting der som tilsier noen tilknytning til noen av Louis's foreldre.Jeg må korrigere mitt innlegg nr. 1.Otto Amundsen var selve husmannen på Skøyen og fadder for Louis. Sørines mann het Torger Throndsen og døde på vårparten i 1870, vel 6 mnd. før Louis kom til verden. Jeg har også stusset på hvorfor hun tok til seg dette barnet i godt voksen alder. Kanskje spiller husmann Otto Amundsen en rolle i dette.Kan det være noen forbindelse mellom husmannen, handelsbetjent Møller, lensmann Anker i Nittedal og skogeierne Jarlsberg og Løvenskiold? Samtlige navn kan på en eller annen måte knyttes til handelsslekten fra Porsgrunn med omegn. Hvilke lag i samfunnet kom egentlig en ung handelsbetjent fra? Det er godt mulig at boka '...Müller..en kjøpmannslekt i 10 generasjoner fra Kristiania..' kan avsløre noe. I følge mine gamle notater skulle slekta en gang komme fra Tyskland via et opphold i Danmark.Er det noen som har denne boka, og kan titte i index'en?Som du sier, kanskje jeg skulle ta for meg alle Marthinius'er i passende alder 1865 for derertter å sjekke ut om de var av Møller-slekt. Kan du ser om han var 28 år i 1870? Hilda Lovisse 22 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I Nittedal MINI 6 1863-1878 1/10f.31 no.26 blir foreldrene omtalt som 'Jomfru Hilda Lovise Larsen fra Christiania - 22 - kom hid for at ligge i Barselsæng paa Skøÿeneie. 'Ungkarl handelsbetjent Martinus Møller i Christiania - 23' (gutten født 16.09.1870, døpt 13.11.1870.) I Nittedal KLOK I 1 1859-1878 1/8 f.29 no.19)står ikke foreldrenes alder, men at barnet er født på Skøieneiet hos huusmand Otto Amundsen.Så begge foreldrene er født siste halvdel av 1840-tallet om vi skal tro Mini'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Skulle jeg ligge langt utenfor der jeg var fra....oppe i skauen....... ville jeg nok vite hvor jeg lå, og iallefall ikke 'legge seg til' hos fremmede. Det var jo ikke bare å slenge seg på bussen iden tiden.Akkurat nå holder jeg en knapp på en forbinddelse mellom Otto og Hilda. Hvorfor sette bort et barn på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Når det gjelder Marthinus Møller født i Drammen iht. FT 1865, utvidet jeg forgjeves 'søket' i Bragernes til 1848. (Dette på bakgrunn av alder som ble oppgitt 23 for den Marthinus Møller som var barnefar i Nittedal 1870).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk Geir.Jeg har ved tidligere anledninger også sett etter denne Marthinius fra Drammen uten å finne noe som ligner i det hele tatt. Kanskje jeg skulle konsentrere søket helt og holdent på passende Marthinius'er født i Kristiania i 1847 uten at han nødvendigvis heter Møller. Kristiania er jo tross alt stedet som er oppgitt, men det er jo ikke dermed sagt at det er der han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Else B. Rustad

Hei, Nina! Kan dette være en 'kandidat'?Martinius, født 22.12.1845, døpt i Skoger 13.04.1846, sønn av smed Gulbrand Hansen Møller og Anne Kirstine Tollefsdatter. Bosted: Marienlyst. (Innført i kirkebok nr. 3 for Skoger, fol. 20 B) Skoger og Drammen er/var jo naboer! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

Jeg stikker innom denne diskusjonen med et lite spørsmål, hadde denne Martinius en sønn som heter Anders og ble født i 1867?Og fikk denne Anders 2 barn med Hansine Andersdatter F: 1868 som het Ole Kristian (F: Andersen F: 05.06.1892 ) og en sønn som iallefall het Alfred ( F: før Ole Kristian)?Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg vet ikke noe mer om denne Marthinius enn at han står oppført som far til et uekte barn som senere vokste opp i Nittedal.Jeg vil gjerne høre hvem din Marthinius var, etternavn,hvor sønnen Anders ble født,yrke, hvor han kom fra etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Cathrine Ludvigsen

jeg vet ikke noe om forfedrene til Anders Martiniussen.Jeg bare tenkte å spørre etter Anders her for det kunne stemme med at faren heter Martinius og kan ha fått et barn på den tiden som Anders er født.I 1892 er det en dåp i Rakkestad kirke av et barn som er 'uekte' ( Ole Kristian) og da står Anders oppført som far og det står bare at han oppholder seg i Kristiania. Jeg har søkt på 1900- tellingen og finner han ikke der, og jeg finner han ikke på emigrant-protokollene heller.Grunnen til at jeg er interessert i han er at piken som han får barn med er min oldemor, Hansine Andersen. Hun fikk to barn før hun giftet seg med min oldefar ( som jeg vet om). Den eldste sønnen het Alfred og var født før 1892. Han er ikke døpt i Rakkestad, men kanskje i Oslo? Ettersom Anders i 1892 oppholder seg i Oslo, tenkte jeg kanskje at min oldemor hadde bodd en periode i Oslo.Nittedal er jo ikke langt unna Oslo, og jeg har ikke støtt på så forferdelig mange Martinius.. så kanskje??Kanskje Anders er denne uekte sønnen? Jeg har opplevet tidligere at man ikke er så flink med fødselsår når det gjelder de ungkarlene som ble far utenfor ekteskapet, og det ser jo ut ( slik det står i kirkeboken) at han kanskje ikke er tilstede ved dåpen heller. Dette er fra kirkeboken, slik jeg har tydet det. Ser ut for at de fleste kommer fra Rakkestad, men kanskje ikke?'Faddere: Sigvard Larsen Sotorp og Husm. Maren Andersdatter Glørudsholtet, Anton Andersen do. Anmerkning: Anmeldt ved Ber?? Moderen J ( overstrøket) Moderens 2det leiermaal, Barnefaderens 2.det leiermaal'Den eldste sønnen Alfred ( kan hete noe mer) kallte seg Andersen senere i livet, men jeg har ikke helt kunne snevre meg inn på han i folketellingen i 1900. Jeg har litt for mange treff. Men han er iallefall født før 1892.Torunn C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Kjell Hamberg

Hei Nina!Hvis vi en liten stund holder fast ved at handelsbetjenten i Porsgrunn i 1865 var identisk med sønnen til smed Gulbrand Hansen Møller og Anne Kirstine Tollefsdatter Ekholt(dvs. f. 22.12 i Skoger) kan jeg bidra med litt som kan kaste lys over hvilket samfunnslag denne familien beveget seg inn i:For ordens skyld: Anne Kirstine Tollefsdatter var Gulbrand Hansen Møllers andre kone; den første het Kirstine Svendsdatter og døde i 1831. Det var tre barn i det første ekteskapet. Hvor de ble av har jeg ikke sjekket ut.Gulbrand Hansen Møller og Anne Kirstine Tollefsdatter fikk, så langt jeg har registrert, 7 barn:1) Karen Maria f. 1832. Gift 1858 med skreddermester Christian August Wolter fra Sverige. De bodde i Tønsberg fra 1864. Hvor de gjorde av seg etter 1867 vet jeg ikke.2) Thalie Jørgine f. 1834. Gift 1869 med gullsmed Johan Jørgensen. Fra 1872 bosatt på Hønefoss.3) Otto Gunerius f. 1836. Han var forpakter og handelsmann i Drammen og på Nedre Eiker. Gift 1861 med Laura Birgitte Olsdatter fra Kongsberg. Han døde før 1893, da enka reiste til USA. Reisemål: Chicago. Flere av barna reiste også til USA; sønnen Axel Gabriel første gangen i 1882.4) Hanna Christine f. 1839. Gift med styrmann Alexander Hansen fra Fredrikstad. Har ikke funnet hvor de ble av etterat de giftet seg i 1866.5) Marthine Dorthea f. 1841. Skjebne ukjent.6) Christian f. 1843. I live i 1865. Senere skjebne ukjent.7) Marthinius f. 1845. Etter min mening identisk med handelsbetjenten i Porsgrunn i 1865.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Takk! Det er meget mulig at Martinius i Porsgrunn er identisk med Martinius født i Skoger i 1845, men om den Martinius er identisk med min fortapte Martinius blir vanskelig å få bekreftet. Kanskje jeg burde få tak i skiftet etter foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Ett spørsmål til Nina utenfor tråden; Ser du har forbindelse til Nordby i Nittedal, jeg søker opplysnger om Johan Nordby, gift med Thorbjørg Eleanora Antonsdatter Kirkeby, har du denne Johan i slekten din? I tilfelle kan du sende en mail til meg? Med hilsen olillega@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1865-tellingen for Strømsgodset finner jeg Gulbrand Møller , smed med hustru og fam. her:LenkeMulig du kan finne ut om Martinius Møller var dpt og konfirmert i Skoger eller Strøsgodset?Kan hende det finnes utflytterlister også, så det er mulig å finne ut om det er samme mann som dukker opp i Porsgrunn som handelsmann.I Porsgrunn er det vel bra tilgang på kirkebøker i den aktuelle tiden. Kan hende det kan finnes papirer på hvem denne Martinius Møller er, og hvor han egentlig kom fra?Lykke til!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legger en lenke til Martinius Møller i Porsgrunn i 1865, 21 år gammel f. i Drammen.LenkeHan kan godt være f. på Strømsø i Drammen. Store deler her har hørt til Vestfold og ikke Buskerud . Her har vært flere grenseforandringer i årens løp.Det er flere muligheter hvor Martinius kan være døpt. ( Bragernes, Tangen, Strømsøe kirke?)Kommer an på hvor foreldrene bodde da han ble født?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Gulbrand Hansen og Anne Tollefsen finner jeg på IGI et par søsken av Martinius Gulbrandsen: Her er lenke til en datter f. dpt i Skoger 1848: LenkeSå er det i tillegg oppført en datter f. 13 okt 1832 , Karen Marie Gulbrandsen f. Drammen.Ved folketellingen 1865 er det flere barn nevnt også.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.