Gå til innhold
Arkivverket

[#7783] "Ungkar og handelsbetjent Martinius Møller"


Gjest Nina M. Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg en litt tvilsom opplysning om dåpen til Gulbrand Hansen Møller:LenkeLurer på om det kan være en slektforbindelse mellom Gulbrand Hansen og Sørine Hansen? Kan de være søsken?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her i 1801 tellingen i Ø-Eiker finner jeg Hustruen til Hans ( Paul) Møller og hennes foreldre.LenkeDet kunne jo være du finner spor og sammenheng til Martinius Møller i denne haugen med informasjon.Skal se om jeg finner Hans Møllers opphav også.Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Her er anene til Hans Møller så langt jeg har dem:1. Hans Poul Zachariasen Møller f. Mar 1778, Kongsberg, g. 11 Sep 1802, Haug kirke, m. Live Maria Gulbrandsdatter, f. 14 Aug 1784, Skotselv. Øvre Eiker, d. 28 nov 1807, Eiker.Foreldre2. Zacharias Bærbom Hermansen Møller f. Okt 1749, Kongsberg, yrke: Smed, gruvemester, g. 28 Apr 1776, Kongsberg kirke m. Anne Margrethe Ejlertsdatter Holm, f. Apr 1758, Sylling, Lier, d. før 1801, Kongsberg. Bosted 1801: Egermoe Gaden fra Nye-Broen, Kongsberg3. Anne Margrethe Ejlertsdatter Holm f. Apr 1758, Sylling, Lier, død før 1801, Kongsberg.Besteforeldre4. Herman Hansen Møller f. Okt 1710, g. (1) 2 Mai 1739, Kongsberg kirke, m. Anne Marie Hansdatter Graner, død før 1749, g. (2) 30 Aug 1749, Kongsberg kirke, Cathrine Margrethe Jørgensdtr. Schrøder, f. 1713, Kongsberg ?, d. etter 15.4.1776, Kongsberg?. Herman døde etter 1749.5. Cathrine Margrethe Jørgensdtr. Schrøder f. 1713, Kongsberg ?, g. (1) 25 Feb 1738, Kongsberg, Poul Poulsen Tross, f. Feb 1709, Kongsberg, d. før 1743, g. (2) 4 Apr 1743, Kongsberg, Jørgen Petersen Køster, f. 1709?, Kongsberg?, d. før 1749, Kongsberg, g. (3) 30 Aug 1749, Kongsberg kirke, Herman Hansen Møller, f. Okt 1710, d. etter 1749. Cathrine døde etter 15.4.1776, Kongsberg?.6. Ejlert Andersen Holm f. Feb 1732, Kongsberg, g. 22 Feb 1758, Sylling kirke, Lier, m. Anna Catharina Poulsdatter Holter, f. Nov 1733, Sjaastad, Lier. Ejlert døde 11 Jul 1791, Kongsberg?.7. Anna Catharina Poulsdatter Holter f. Nov 1733, Sjaastad, Lier.Oldeforeldre10. Jørgen Andersen Schrøder g. Kirstina Caspersdatter Barth.11. Kirstina Caspersdatter Barth.12. Anders Ejlertsen Holm f. Jun 1702, Kongsberg, g. (1) 23 Feb 1730, Kongsberg, Margrethe Andersdatter Lyng, f. Okt 1702, Kongsberg, g. (2) 17 Okt 1742, Kongsberg, Abellone Larsdatter Hott, f. 1721?, Kongsberg?.13. Margrethe Andersdatter Lyng f. Okt 1702, Kongsberg.14. Poul Hermansen Holter g. Anna Jensdatter Gamborg.15. Anna Jensdatter Gamborg.Tippoldeforeldre24. Ejlert Hermansen Holm g. Anne Andersdatter.25. Anne Andersdatter.Jeg har henvisninger på alle kildene i tilfelle noen er interessert.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg ser at Zacharias Bærbom Møller var gruvemester i Kongsberg og at han var sønn av Hermann Hansen Møller. Kan denne Hermann Hansen Møller ha forbindelse med Hans Georg Møller?Hans Georg Møller var sønn av Amtmand Jørgen Møller og Mette Nielsdatter. Mette Nielsdatter var datter av Niels Ibsen- schiktmester og partisipant på gruvene på Kvikne. Mette hadde en bror Roald som var Prest på Kongsberg en tid og en annen bror Jacob som skulle være Postmester i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Oj her var det mye hjelp å få!Jeg vet ikke om denne Martinius er min tippoldefar, men det er et spor å følge selv om alderen avviker noe. Jeg har flere ganger sjekket både innflyttere og utflyttere uten å finne spor av denne Martinius i verken Drammen eller Porsgrunn. Det er mulig at han kan stå oppført som Martinius Gulbrandsen.Gudbrand og Sørine Hansdatter I Nittedal har ingen forbindelse med hverandre.Martinius fra Skoger er en interessant person, men om jeg i det hele tatt klarer å linke ham opp mot min tippoldefar er uvisst da alt jeg har hørt er at han visstnok skal være dansk. Jeg er usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.