Gå til innhold
Arkivverket

[#7784] Emigrert til Chicago


Gjest Liv Biseth Berger
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Biseth Berger

Min morfar, Aksel Biseth-Michelsen, hadde en bror som dro til Amerika i 1906. Etter at mine oldeforeldre døde i henholdsvis 1913 og 1918, hørte ingen i familien noe fra ham.Navnet på emigranten er følgende: Henrik Otto Elias Michelsen. I følge emigrasjonsprotokollen fra Christiania dro Henrik Otto Elias Michelsen, født 4/1-1883 i Christiania, den 26/5-1906 med Oscar II med bestemmelsessted Chicago. Han var ugift og hans yrke var sadelmaker.Jeg har lett hos Mormonerne, men dessverre uten resultat.Det eneste jeg har hørt om ham, er at han arbeidet i Chicago om vinteren og i Wisconsin om sommeren. Jeg har sjekket dødsfallene til gjenlevende søsken, men deres bror ble aldri nevnt i noen protokoller eller dødsannonser.Hvis noen kunne gi meg noen tips om hvordan jeg kan lete videre i Amerika, vil jeg bli meget glad.Vennlig hilsen Liv Biseth Berger, Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Selvfølgelig er akkurat din side om Oscar II virkelig borte hos Ellis Island. Det går nemlig å få opp en del av dem, selvom det står at de ikke er der. Men, Oscar II mangler 12.6.1906. Den datoen finnes det bare 98 sider scannet, men din mann står på side 173. Da blir det vanskelig å finne ut hvem han dro til og. Å lete blir nok mere enn nål i høystakk, mer nål i låve, tror jeg, når du ikke har mere info om når han var hvor. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Biseth Berger

Hei Laila Takk for svar. Jeg vet at jeg dessverre har lite opplysninger om min morfars bror. Det eneste jeg kan tilføye er at Henrik Michelsen var i Chicago i april 1913, i januar 1917 og i desember 1918. Jeg kjenner ikke så meget til folketelinger i Amerika, men var det ikke en telling i 1920? Lar det seg gjøre å finne denne for Chicago? Mvh. Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv B Christensen

Jeg så mellomnavnet ditt – Biseth og lurte på om nedennevnte personer er noen du kjenner. Kan du i tilfelle fortelle meg noe om mine forfedre; Kristen Jensen med kone og datter. Jeg kjenner til at de hadde flere barn, mye om hvor de kom fra. Men jeg skulle gjerne vite mer om bostedet, Sørlien, som i dag kan beskrives som at det ligger på Bygdøy bak Dronningen.Folketelling Vestre Aker 1865: 119 2 58 Ladegaardsøen Vest-Aker Frogner: nogle Eiendomme paa 8de og 9de Blad Fortsat i Specialliste No 10 Sørlien 1Personnr Husholdning Fornavn Etternavn Familiestatus Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødested Stort kveg Poteter1114 23 1 Kristen Jenss. Husf. Selvej., Snedker g 56 m Øjer i Guldbrds. 2 1 1115 24 Anne Guthormsd. Kone g 61 k Øjer i Guldbrds. 1116 25 Sofie Kristens. Datter ug 19 k Aker 1117 26 1 Henrik Biseth Husf., Logerende Dagarb. g 61 m Aker 1118 27 Maren Biseth Kone g 56 k Fet 1119 28 Agnette Biseth Datter ug 15 k Aker 1120 29 Johanne Biseth Datter ug 10 k Aker 1121 30 Torvald Biseth Søn ug 25 m Akerhilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Biseth Berger

Hei Liv Det er riktig at familien Biseth som bodde på Sørlien er min slekt. Henrik Biseth er min tippoldefar. Han og familien leiet bolig hos Kristen Jenssen. Senere flyttet Henrik Biseth til Strømsø til datter og svigersønn. I folketelingen for 1875 bor Henriks sønn Thorvald og kone Maren med barna Fritjof og Marie-Therese hos Kristen Jenssen på Sørlien. Han var jordbruks- og tømmerarbeider. Han flyttet senere til Bærum og Kristiania.Jeg kjenner dessverre ikke noe særlig til stedet Sørlien på Ladegaardsøen, men jeg foreslår at du tar kontakt med Oslo Byarkiv, for å se om de kan ha branntakster på eiendommen. Matr.Løpenr. er 338 a c. Det står heller ikke noe om Sørlien i Oslo byleksikon. Jeg tenker også på Byskriveren, men da må du kanskje ha dødsdatoene på Kristen- og Anne Jenssen.Lykke til videre.Hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

There are some sources for Chicago that may be of help, but they aren't on the Internet. There is an Illinois Death Index that goes to 1944 and is available on microfiche at most libraries in the state. It is far from perfect, but is a start. I'll try to get a look at it Monday or Tuesday.There is the 1920 census, but searching for someone in Chicago means that the index or "soundex" has to be searched first. However, getting the censuses on-line with indexes is an on-going project for Ancestry.com and some other fee-based genealogy sites. Illinois has yet to be done.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Biseth Berger

Hei Kathy. Håper det er i orden at jeg svarer på norsk. Takk skal du ha for at du svarte på mitt innlegg. Det er hyggelig at du tar deg tid til å ta en titt på Illinois Death Index for meg.Den personen jeg leter etter har det nok ikke gått så bra for i Amerika, ellers ville han nok tatt kontakt med sine søsken. Jeg har ikke så store forventninger til å finne ham, men jeg synes ikke at jeg kan la det være heller. Jeg ser fram til å høre fra deg. Vennlig hilsen Liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

Hello Liv. I think it works best if we each use the language we know best. I can read Norwegian well enough but write it -- not yet!! The Illinois Death Index goes to 1946 but there was no Henrik Michelsen listed. Perhaps he lived to be older than 63 /64 and/or had left Illinois. I did look under all his names and all spelling variations for Michelsen. Besides the census, the next thing to check would be city directories of Chicago. They list home and work addresses and occupations. They can be borrowed on microfilm for use at LDS (Mormon) Family History Centers. The next thing I would take a look at would be the Norwegian-American newspaper from Chicago, "Skandinaven", because he may have advertised being a saddlemaker. Another source only on microfilm - and probably only in the US. I know it is available at the State Historical Society of Wisconsin Library (or is it their new name of Wisconsin State Historical Society?) in Madison and by interlibrary loan here in Illinois. I am guessing that other places may have it, too, especially the colleges and universities of Iowa and Minnesota that have a Scandinavian studies program. Sorry I couln't be of more help. Kathy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Biseth Berger

Hei KathyTusen takk for ditt søk på The Illinois Death Index. Det er jo vanskelig å si om Henrik Michelsen ble eldre enn 63/64 år. Han er og blir et mysterium. Det jeg synes høres mest spennende ut er adresselister for Chicago i de aktuelle årene. Slike lister bruker jeg ofte selv for Kristiania/Oslo når jeg søker etter diverse personer.Som du kanskje ser av et tilsvar fra Torun S. Soknes, mener hun at "Skandinavien" skal finnes på mikrofilm på Universitetet (Universitetsbiblioteket?) i Oslo. Jeg skal forhøre meg om dette.Vennlig hilsen Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.