Gå til innhold
Arkivverket

[#7785] Johannesen, Chicago 1888/89

Gjest Anne Arnesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Arnesen

Hei. Jeg leter etter slektninger som emigrerte til USA rundt 1887-90. I skifter har det stått følgende opplysninger om disse fire brødrene:Johan Johannesen/Johanneson, født 9. des.1851, bor i Chicago i 1888, 1889: Elmore/Elmer, N.A.Oluf Johannesen, født 8 juli.1855 i Aker/Kristiania - gift med (før han emigrerte): Ingeborg Larsen, f.1859, bor i "North America" (1888) & Brookvield/kan også tolkes til "Rothvield" i 1889Christijan/Christian Johannesen,født 20.Feb.1864 i Aker/Kristiania, 10.5.1889 bor han i Norge. Senere samme år (1889) er adr. Brooksfield, N.A.Otto Johannesen, født 17. april.1866 i Aker/Kristiania. Bor i Chicago (1888). 1889: Brookfield Illno/kan tolkes som Brookfield "Ma" , N.A.Er det noen som har tilgang til folketellingene der borte, og kan hjelpe meg videre på veien? Hvor ble de av? Fikk de barn?... Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Brookfield finst fleire stader i Amerika som bynamn, mellom anna på ein liten forstad til Chicago, Cook County, Illinois, men ogso ein liten by med stor norsk befolking i Waukesha County, Wisconsin.Elmore er ein norsk by i Faribault County, Minnesota.Om du ikkje får tilfredsstillande svar på spørsmålet ditt på denne lista, vil eg gjera framlegg om at du freister å etterlysa desse slektningane dine på engelsk gjennom ROOTSWEB-NORWAY lista.Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Takk skal dere ha for tips! Jeg har allerede en etterlysning liggende i dette forumet, men håper det fins noen som har anledning til å søke gjennom 1900-tellingen for meg. På forhånd takk. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Hei. Prøver igjen: Er det noen som har tilgang til 1890/1895/1900 tellingen i USA, og som kan søke på denne familien? Skulle gjerne vite litt om hvordan det gikk videre og hvor de slo seg ned, barn etc. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Først, det finnes også en Elmore i Illinois, i Peoria Co. (Er ikke sitt eget "township", Brooksfield er heller ikke sitt eget, og dersom dette ligger under Chicago, går det ikke an å bare "bla" for å finne dem.Men, dette er nok en håpløs oppgave. Det er nok dessverre mer enn halveis umulig å finne disse guttene, da de nesten 100% sikkert har byttet navn til f.eks. Johnson (med forskjellige stavemåter, eller at de har byttet til noe helt annet. De fantes ikke i Illinois med navnet Johansen/Johannesen/Johannessen. Johnson/Johnsen er vel det mest naturlige navnet de har tatt, og Otto, (som har det mest sjeldne fornavnet) med etternavn John... finnes som overhode i over 60 husstander.. Johan byttet kanskje til John, som da finnes i Illinois som hovedperson i flere hundre husstander. Derfor helt umulig å finne. (Dette er scannede originaler, som tar ca 20-30 sekunder å laste, slik at dette tar altfor lang tid.) Jeg fant ingen Oluf Johan.... men det var 160 Olaf Johnson...og, 47 Christian Johnson 1890-census er brent opp, finnes kun for ett par counties i ett par stater.Så, beklager at jeg ikke kan hjelpe deg, Anne. Det finnes forresten ingen census for 1895.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Hei Laila. Takk for hjelpen så langt! Er det noen som kjenner til om mormonerne i Oslo har folketellingene til utlån på mikrofilm,slik at man kan gå gjennom dem på samme måte som på Riksarkivet? Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne! Ta en telefon til dem! Du finner nr. i telefonkatalogen. De holder til i Hekkveien i Oslo. Kjempehjelpsomme! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Hei Laila. Jeg ser fra andre innlegg at du har tilgang til 1900 tellingen i USA. Hvordan går man frem, og hvor mye koster det? Betaler man for tilgang til hele tellingen, eller pr. stat? (Vil så gjerne finne disse folkene:) Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Anne Arnesen

Hei. Jeg har nå funnet en John Johnson i MA - tror kanskje en av brødrene slo seg ned der. Da jeg slo opp på 'Naturalization' kom dette frem - hva betyr det? JOHNSON, JOHN NORWAY US-MA-BOSTON-NATS 28-157 Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Naturalization er statsborgerskap. Hvor fant du dette? Det står gjerne noen forklaringer osv. eller at du kan bestille kopier av papriene, de er gull verdt! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du nok ikke få verifisert:o)Jeg finner ingen i MA som kan passe med din Joh* Joh* hvis han da ikke laget seg en ny alder.... mange slo jo av for kjente for å bli litt yngre....Jeg tror at dine bodde i Illinois, Brooksfield og Chicago.Hvor kom disse brødrene fra? Gårder? Kan de ha bytta navn til ett gårdsnavn?= Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Hei Laila. Disse folkene var nok både født og oppvokst i en bygård i Aker, så noe gårdsnavn hadde de ikke. Vet at de hadde etterkommere, men ikke hva de heter eller når de er født. Klarer heller ikke å finne ut dato for emigrasjonen... Vanskelig dette her. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Arnesen

Hei Laila. Jeg finner tre 'Ingeborg Larsen' døde i Cook County, Chicago fra 1923-45. Var Ingeborg et vanlig navn blant amerikanerne på den tiden? Kan en av disse være konen til Oluf? Hva tror du? Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hva slags liste du har sett i. Ingeborg var jo et ganske vanlig navn i NOrge, og det var jo et gjennomsnitt som dro, så det er vanskelig å si.Jeg søkte på bare Ingeborg på Ancestry, og fikk opp 5565 i en sveiv, så det er nok ikke så få.Hvis det er SSDI du søkte i, så ville jeg tro hun var registrert med gift etternavn, men selvsagt det kan være helt feil. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathy Bergan Schmidt

I believe that Anne searched the 'Database of Illinois Death Certificates 1916-1950' that was recently put online by the Illinois Secretary of State. The URL is Lenke. However, as Laila suggests, that database has to be searched using a women's married name. A search for Ingeborg Joh-- gave me 10 Ingeborg Johnsons, 8 from Chicago, Cook County, 1 from Elgin in Kane County, and 1 from Woodstock in McHenry County. Kane County and McHenry County are part of the Chicago area. Ingeborg may be one of the women listed but, of course, more searching is needed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Anne Arnesen

Hei:-) Disse brødrene dro over før SSN ble opprettet - finnes det noe slags folkeregister i Illinois som kan ha oversikten over de norske immigrantene? I skifteprotokollene etter foreldrene står det Chicago og Nord Amerika, men ingen adresser. Slik jeg har forstått innlegget til Lars er Brookfield i Cook County, eller ligger det i et annet county slik jeg forstod på Laila? (Er litt lost i geografien her:-) Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Er det noen som har nærmere kjennskap til avisen «Skandinaven»? Den begynte å utkomme i Chicago midt på 1860-tallet, nettopp på den tiden da masseutvandringen fra Norge begynte. I 1912 skal blekka ha hatt 54.000 abonnenter. Jeg kjente en svenske i Chicago som hadde et eksemplar av «Skandinaven» fra før siste krig, og jeg mener å huske at den bl.a. inneholdt dødsannonser. Dessverre ante jeg ikke for 13 år siden at jeg hadde en fjern slektning i Chicago som jeg per i dag leter etter. Ingolf Daae, født på Torven i Høyanger 04.02.1866, er ikke funnet i noen kilder bortsett fra i utvandringsprotokollene — 25.04.1884 til USA med «American Linie», kom hjem på besøk og reiste ut igjen for godt 18.10.1888. Ingolf bodde notorisk i byen DeKalb, drøyt 100 km vest for Chicago, før han rundt århundreskiftet flyttet inn til Chicago. Deretter hørte man aldri noe mer fra ham. Han skal ha hatt to barn, men hele familien er som sunket i jorden.I ettertid har jeg brakt i erfaring at Nasjonalbiblioteket har mikrofilmet «Skandinaven» fra tidsrommet 1866 til 1941. Har noen ekserpert denne eller lignende aviser med henblikk på notiser om fødsler, ekteskap og dødsfall blant nordmenn som levde i Chicago?Det var en god del presseomtale omkring «Skandinaven» da avisen gikk inn for rundt 30 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Anne Arnesen

Hei:-) Jeg har nå begrenset søket av Johan johannesen til tre personer i Chicago, og trenger hjelp til å finne ut hvilken jeg skal skrive og spørre etter attesten v/giftemålet for. De aktuelle er: Johan gift med Emilie Arnesen 1884 i Cook, Ill. Johan gift med Randine Johannesen 1892 i Cook, Ill. & Johan gift med Amelia/Anelia Carlson 1893 i Cook, Ill. Takk til alle dere som gjør en kjempejobb for oss andre her inne! Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Thauland

Even though i don't have much understanding-i guess you hope i will look up these 3 marriages! Well, the FHC has the film for Emilie, she 18 and he 26-in 1884, so not good if he is born 1851? I've ordered film for the other 2 and film of the death of possible Elmer(b1855?, d 1937?) and a Christian Jorgen(d 1928-a longshot!). Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Roger Thauland

The 1892 Johan was 21, the 1884 was 26, and the 1893 was 27; and the Elmer was Danish, so these seem not to match...i take it that you have no idea about which Brookfield? I wonder if pre-1907 WI marriages are online. Any news or other clues or others to lookup? Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.