Gå til innhold
Arkivverket

[#7786] Foreldre til Inger Marie Nilsdatter f. ca. 1782 fr

Gjest Ketil Harbek
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

Jeg har forgjeves "trålet" FT 1801 for å finne min tt-oldemor Inger Marie Nilsdatter. (Der er jo noen kandidater, men ingen sikker.) Det er hennes opphav jeg er på jakt etter.Iflg. Lorens Bergs Tjølling-boken døde hun 76 år gammel i 1858 - altså født ca. 1782. Hun skulle være "fra Sandefjord". I 1801 var hun 18-19 år, og har vel gjerne vært ute av foreldrehjemmet da, kanskje i tjeneste et sted.Hun ble gift 1.12.1810 i Tjølling med Hans Nilsen Tenvik (1786-1870) (kjent som bygger av Tenvik-båten). I kirkeboken er vel foreldre/fødested oppgitt ifm. vielsen - har noen enkel tilgang til den? (Siden fødselstidspunktet er usikkert, er vel kirkeboken for Sandeherred rundt 1782 litt mer omstendelig å lete i.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

I kirkebok for Sandeherred finner jeg disse to Inger Marie Nilsdatter døpt i 1782:1. IMN, f. 02.04.1782,døpt 07.04., foreldre Nils Larsen Ø. Kamfjord og Anna Pedersdtr. Faddere: Helvig Lars Pedersens Ø. Kamfjord, Christine Gullichsd. ibid, Helge Christenss. Helgerød, Kiel Pdersen V. Giechstad og Ole Andersen V. Kamfjord.2. IMN, f. 28.04.1782, døpt 06.05., foreldre Nils Michelsen Sandefj. og Ellen Maria Andersd., Faddere: Maren Sophie Søren Christensens fra S.fjord, Marthe Olsd. ibid, Christian Giertsen ibid, Lars Jonss. ibid og Jeremias Andress. ibid.Fant i farten ingen i 1781 eller 1783, men kan ha oversett noen.Hjelper dette?Vennlig hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Foreldre og fødested ble normalt ikke oppgitt ved vielser så tidlig som 1810. Dette var før det ble faste skjemaer å fylle ut i kirkebøkene, og prestene valgte selv hva de ville ta med. Derimot kan kanskje forlovere gi en pekepinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk til Hans for god hjelp! IMN nr. 1 kan jeg utelukke - hun giftet seg senere med en Brynild på samme gård (Kamfjord). (Alderen hennes i FT 1801 er forresten oppgitt til 9 år - skal jo være 19, med mindre det er tale om oppkalling av en avdød søster.)Men nr. 2 er en sterk kandidat. Foreldrene hennes og 3 søsken bor i Sandefjord, gård nr. 11, i FT 1801, men hun er ute av redet da. (Forhåpentlig ikke død. Da er jo også dette et blindspor.) Det er jo ikke 100% bekreftet at hun er den samme IMN som giftet seg i Tjølling i 1810, men navn, alder og hjemsted stemmer helt. Takk også til Kristian for nyttig info. Kirkeboken for Tjølling (vielse 1.12.1810) kan nok eventuelt gi ytterligere bekreftelse. Noen som har den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei Ketil!Fra Tjølling Kirkebok:Matros Hans Nilsen Tenvik ble viet 16. Des. 1810 med Inger Marie Nilsd. (Fødested er ikke oppgitt) Forlovere var Nils Huseby og Lars Tufte. Inger Marie døde i Tenvik 8. feb. 1858 og ble gravlagt 21. feb.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Røhne Nilsen

Inger Marie Nilsdtr født på Kamfjord 03.04.1782 døde 24.03.1783 søster født 14.01.1792 alder i folketelling er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.