Gå til innhold
Arkivverket

[#7787] Sparbu, N-Trøndel.: Thore Olssen og Margrethe Han

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg leter etter Thore Olssen og Margrethe Handsdtr. Lorvigplads som var foreldre til bl.a. Anne Margrethe Toresdtr. Lorvigplads (Wæraas) (1821-1908). Anne Margrethe ble 22. mars 1850 gift med Andreas Sivertsen Lillehagen i Ytterøy. Jeg vet at Thore og Margrethe var husmannsfolk. Det er det eneste jeg vet. Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette er vel kandidater:Thore Olsen f. 1776 gift 27.11.1818 med Margaretha Hansdtr. f. 1783. Inderøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Vet du at det finnes en liten slektsbok som heter Austad-Moen slekta skrevet av stortingsmann Alb. Moen i 1949? Jeg vet ikke om denne boken er tilgjengelig på bibliotekene? Min manns bestefar kom fra gården Trygstad (Trøgstad) sør for Mære og hans bestemor fra gården Vådal. At bygdebøker for Sparbu og Ogndal finnes i flere bind vet du sikkert. Si fra hvis jeg kan hjelpe. Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk for svarene, Heidi og Ellen.I følge folketellingen 1801 var 2 jenter med navnet Margrethe Hansdtr. (f. 1783) i tjeneste i Mæhre. Dene ene tjeneste på "Landstad" og hadde Hans Christensen (f. 1760) og Johanne Simonsdtr. (f. 1756) til foreldre. Den andre tjente på "Smulen", men denne Margrethe vet jeg ingen ting om.Sannsynligvis er Hans Christensen og Johanne Simonsdtr. de riktige foreldre. Tror du har helt rett, Heidi. Hvor fant du dette?Kom Thore fra Wæraas?Ellen: Den slektsboka kjenner jeg ikke til. Har du den? Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Govertsen Trøgstad

Min mann arvet denne slektsboka etter sin far og bestefar. Jeg har lett i boka, men jeg finner ikke de personene du søker. Det er et lite hefte i A5 format på 90 sider. En av første anene er Amund Thomassen på Henning i 1683. 3 gen. senere støter man på Olava Bastiansdatter Moen Nedre som nedstammer fra fogd Bastian With (White) fra Stangevik på N.Møre. En av etterkommerne er skihopperen Torgeir Brandzæg. Beklager at jeg ikke kunne hjelpe deg. Hilsen Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.